مایکروسافت: موتور جاوااسکریپتی اج، به صورت متن باز ارائه می شود

مایکروسافت: موتور جاوااسکریپتی اج، به صورت متن باز ارائه می شود


اگر اخبار مایکروسافت را در یک سال گذشته پیگیر باشید، متوجه خواهید شد که این شرکت خط مشی خود را در زمینه کدهای متن باز تغییر داده است. در چند ماه گذشته، این شرکت کد منبع ویرایشگر کد، کد ویژوال استودیو و چند مورد دیگر را به صورت متن باز ارائه کرد.


امروز نیز، مایکروسافت در مورد یک کد منبع متن باز دیگر، یعنی ChakraCore سخن گفت. ChakraCore، در واقع موتور جاوااسکریپتی است که در پشت مرورگر اج در ویندوز 10 قرار گرفته است.
Chakra در واقع موتوری است که جاوااسکریپت را اجرا می کند و بیشترین سازگاری را با استاندارد ECMAScript 6 دارد. از آنجایی که Chakra، تنها در هسته مرورگر اج قرار دارد، در ویندوز 10 استفاده می شود تا اپلیکیشن های سراسری در ایکس باکس، ویندوزفون ها و تبلت ها را نیز قدرت بخشد.
ChakraCore، در ماه های آینده بر روی گیت هاب قرار خواهد گرفت و یک ماشین مجازی جاوااسکریپتی است که از این پس توسعه دهندگان این اجازه را دارند تا آن را در برنامه های خود قرار دهند.
از نیمه دی ماه، مایکروسافت به توسعه دهندگان بیرونی اجازه می دهد تا در گسترش این پروژه در گیت هاب مشارکت کنند. جزئیات بیشتر نیز در مورد همکاری برای این پروژه در همان زمان منتشر خواهد شد.
گوگل نیز سال ها پیش موتور V8 خود را به صورت متن باز ارائه کرد که بخاطر همکاری های بسیاری که برای توسعه پروژه صورت پذیرفت، به موفقیت بزرگی دست یافت. مایکروسافت نیز امیدوار است که ChakraCore در آینده در برنامه های بسیاری از سرویس های Cloud گرفته تا اینترنت اشیا استفاده شود.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر