روبات های کمک رسان در سایبر ماندی در حال کمک به فروشگاه های کوچک زیر مجموعه آمازون هستند .

روبات های کمک رسان در سایبر ماندی در حال کمک به فروشگاه های کوچک زیر مجموعه آمازون هستند .


در ماه دسامبر گذشته Amazon نگاه ها را به ساختار درونی تکنولوژی ای معطوف کرد که در فروشگاه های اینترنتی می تواند در برابر سیل عظیم سفارشات ثبت شده به کمک کارمندان بیاید تا در جابه جایی کالا های ثابت در کنار آنها باشد : بله این کار را روبات انجام می دهد . بزرگترین فروشگاه خرده فروشی آنلاین دنیا در درون سیستم خود ده ها هزار کارخانه و کارگاه دارد که در برابر ده کارگاه بزرگ موجود در آمریکا یا مراکز تکمیل کار فعالیت می کنند . در حالی که شرکت بیش از 100000 کارمند و کارگر دارد که قصد دارند تعطیات پیش رو را در کنار خانواده هایشان باشند و به تعطیلات بپردازند ، حال اگر این تعداد عظیمی از کارکنان به یکباره کارخانه را ترک بکنند چی کسی باید سیل سفارشات مردم از سراسر جهان را پاسخگو باشد ؟ همانطوری که می دانید در این گونه مواقع روبات ها و استفاده از توانایی های آنها می تواند بهترین گزینه بای جایگزین کردن باشد . بله روبات ها کند نمی شوند و خستگی برای آنها معنی ندارد . روبات ها مصدوم نمی شوند و یا حواسشان به جایی نمی رود که از کار اصلی خود غافل بشوند و حتی مریض هم نمی شوند که گاهی در محل کار خود حاضر نشوند . جالب است که روبات ها ماهانه از صاحب کار خود حقوقی هم طلب نمی کنند و به دنبال تشکیل اتحادیه و فلان نیز نیستند .


روبات ها Amazon توسط شرکتی به نام Kiva Systems اختراع شده اند . آمازون این شرکت را در سال 2012 و با مبلغ 775 میلیون دلار به خدمت گرفته است . با ورود این ربات ها به دنیای تجارت ، رقیبان سرسختی برای انسان ها بوجود می آیند که نسبت به نیروی انسانی دارای مزایایی نیز هستند . Locus Robotics یک شاخه ای از Massachusetts-based Quiet Logistics است که با همکاری که با این شرکت های خرده فروشی بزرگ دارد اجناس را برداشته و با خود تا دم در کارخانه می آورد . این ربات با حجم بالای کاری که انجام می دهد قادر است تا سقارشات سیل آسای برند های بسیار بزرگی مانند Zara ، Gilt Groupe و Bonobos را به آنها تحویل بدهد . ایده ای که پشت این کار و پشت به کارگیری رباط ها در کارخانه های مختلف وجود دارد تنها کنار گذاشتن نیروی انسانی نیست بلکه قصد دارند تا محیطی را ایجاد نمایند که در آن همگان بتوانند با همکاری یکدیگر کارآمدی کل سیستم را بالا ببرند .
چیز عمده ای که اکثر مردم در این زمانه که هر کاری و به خصوص خرید ها با فشار دادن یک دکمه انجام می شود نمی دانند این است که بخش " خرید " از میان برداشته نمی شود . شما به عنوان مشتری خرید یک کالا دیگر نیازی ندارید که به درون کارخانه بروید و کالایی را که می خواهید بلند کنید و مجبور به حمل آن به بیرون باشید . البته باید گفت که برخی ها هنوز هم به انجام این کار مبادرت دارند . برای بازرگانی الکترونیکی که در آن کار های عمده بر عهده افرادی است که برای پخش و توزیع درست کالا مجبور هستند تا اول کالا را پیدا بکنند ، از سلامت و درستی آن اطمینان حاصل نمایند و در نهایت اقدام به بسته بندی نموده و آن را به بخش حمل و نقل تحویل بدهند . این کار همانطور که از ظاهر اش مشخص است می تواند بسیار خسته کننده و ملال آور باشد . بیش از هر چیز دیگر ، پیاده روی که در این کار انجام می گیرد می تواند جانکاه باشد . خیلی باید راه رفت تا همه این کار ها را انجام داد . Locus بر این است تا با جایگزین کردن روبات های مد نظر همه این کار ها و یا بخش اعظم آن را به روبات ها بسپارد .
واضح است که ورود این رباط ها می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف نماید . روبات های Locus بسیار شبیه به پروژکتور های چرخ دار بلند مدارس هستند . در حالی که روبات های Kiva ی Amazon دارای مکانیزمی هستند که به آنها اجازه می دهد تا وسایلی را که دارای شکل خاصی هستند را به طور فیزیکی بالا بکشند و به سمت شخصی که قرار است تحویل دهند حمل نموده و در اختیار وی قرار دهند ، روبات Locus با استفاده از صفحه مسطحی که دارند اجناس و جعبه ها را بر روی آن قرار می دهند و پس از طی مسیری نسبتا طولانی ، آن را به جایی که باید می رسانند . هدف از این کار این است که آن قسمت از کار که برای انسان و نیروی انسانی دشوار است و در عین حال ی روبات نیز به راحتی می تواند آن کار را انجام دهد به روبات ها واگذار شود تا نیروی انسانی بتواند با خستگی کمتر و تمرکزی بالاتر آن دسته از کار هایی را که روبات ها هنوز نمی توانند انجام دهند را به انجام برساند . کار های بسیاری هستند که روبات ها هنوز نمی توانند به آنها ورود پیدا بکنند از جمله انتخاب آیتم های تکی و چک کردن معایب و نواقصات این کالا ها .
Al Dekin معاون رییس Locus که برآورد کرده است کارکنان بخش فروشگاهی در هر روز حدود 10 تا 15 مایل در طول روز پیاده روی می کنند این چنین اظهار می کند که : " کار در فروشگاه های بزرگ عمده فروشی چیزی نیست که همواره خوشایند به نظر بیاید زیرا هر کارگر مدت زیادی را بدون بازده خاصی به پیاده روی و حرکت به بخش های مختلف صرف می کند که برای سلامتی اش زیان آور است . "
اتاقی برای حرکت
Dekin می گوید که Locus علی رغم روبات های زیبایی که دارد ، بیشتر به دید یک کارخانه نرم افزاری به آن نگاه می کند تا یک کارخانه سخت افزاری . وی همچنین اظهار کرده است " باید گفت که میزان مسیری که یکی از این رباط ها در درون یک کارخانه و کارگاه عمده فروشی طی می کند برابر با مسیری است که مردم یک شهر در رفت و آمد های عادی خود در شهر طی می کنند . " دوباره در ادامه گفته های وی آمده است که : " اگر سیستم حمل و نقل مترو ( زیر زمینی ) را مانند یک کمربند ناقل در کارخانه تولیدی به حساب بیاوریم ، آنگاه روبات ها مانند وسایل نقلیه ای هستند که توسط یک پلتفرم مانند Uber در مسیر های معینی قرار داده می شوند تا آنها را بر اساس در دسترس بودن شان و در خواست های موجود از محلی به محل دیگر بفرستند .
Locus کار خود را با تعداد 10 روبات آغاز کرده است که در كالاسراى Quiet Logistics فعالیت می کنند . روبات های این کارخانه تولیدی بزرگ با 500000 پای چهارگوش خود کار های تدارکاتی شرکت هایی را که به صورت الکترونیکی کار می کنند را به انجام می رسانند . در هفته های پیش رو که بیشتر کارکنان برای رفتن به تعطیلات آماده می شوند ، به کار گیری این روبات ها می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد .
Locus در سال جدید تلاش خواهد کرد که با شرکت های بیشتری در این زمینه به همکاری بپردازد . و البته که آمازون با بکار گیری این تجهیزات دنیای خرده فروشی های اینترنتی را متوجه خود خواهد کرد . اما بازرگانی الکترونیکی ( مجازی ) هنوز هم اتاق های بسیاری دارد که از این تجهیزات بی نسیب هستند و باید آنها را پر بکند . بر اساس نتایج تحقیقات  eMarket در سال 2015 ، بازرگانی الکترونیکی ( مجازی ) در سال های اخیر پیشرفت های بسیار قابل توجهی داشته اند و بایستی حدود 13.9 درصد نیز افزایش یابند . هنوز هم در صدی که خرده فروشی های شرکت های بازرگانی از کل بازرا خرده فروشی آمریکا به خود اختصاص داده اند تنها در حدود 9 در صد است . خیلی سخت است که بگوییم که این میزان با تغییرات الگوی خرید و فروش که امروزه مشاهده می شود ، افزایش نخواهد داشت .
با اینکه کمپانی آمازون به نوعی غول شبکه های فروش اینترنتی به حساب می آید و کمتر شرکتی حتی به فکر رقابت با آن هم می افتد ولی کمپانی های کوچکتر هم با به کار گرفتن این روبات های کارآمد می توانند در عرصه خرده فروشی های اینترنتی خودنمایی بکنند و چه بسا در سال های آینده تبدیل به یکی از همین فروشگاه های بزرگ اینترنتی بشوند . یک راه کار برای دست پیدا کردن به این سطح از کارآمدی و اثر که هم اکنون آمازون از آن لذت می برد این است که تعداد کافی از افراد را برای انجام دادن این کار های فیزیکی پیدا کرده و به استخدام در آورد . اما با به کار گرفتن روبات های مخصوص این کار هم می توان همین کار های فیزیکی در حداقل در بخش عمده ای از کارگاه انجام داد و باقی مانده کار ها را نیز به نیروی انسانی سپرد ، که با این کار حتی می شود در بلند مدت به پای Amazon نیز رسید .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر