آدامسی که می‌تواند ضربان قلب‌تان را کنترل کند!/ساخت منعطف‌ترین حسگر جهان

آدامسی که می‌تواند ضربان قلب‌تان را کنترل کند!/ساخت منعطف‌ترین حسگر جهان


یه گزارش خبر آنلاین: کنترل علائم حیاتی مانند ضربان قلب توسط حسگرها مسئله جدیدی نیست اما یک محقق کانادایی موفق شده آدامس را به یک حسگر پزشکی تبدیل کند!اين حسگر كه در نوع خود بي‌نظير به حساب مي‌آيد در دانشگاه مانيتوبا ساخته شده و حتي با كشيده شدن 530 درصد برابر خود هم چنان كار مي‌كند. نتايج اين تحقيق نشان مي‌دهد  كه براي اولين بار در جهان حسگري با اين انعطاف‌پذيري ساخته شده است.

ساخت حسگرهای انعطاف پذیر برای ابزار پوشیدنی، طی چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است، با این وجود هنوز هم این حسگرها از انعطاف پذیری لازم برخوردار نیستند و گاهی با خم شدن یا پیچ خوردن، عملکردشان مختل می شود. اين حسگر اما مي‌تواند به شدت كشيده و بارها خم شود اما كارآيي خودش را از دست ندهد.
محققان تا امروز برای افزایش انعطاف پذیری حسگر ها، از لاستیک های سیلیکونی نرم استفاده می کردند و این اولین باری است که از نانوتیوب های کربنی به همراه آدامس، برای دستیابی به بیشترین انعطاف استفاده می شود. به این منظور، یک آدامس به مدت 30 دقیقه جویده شد و سپس با اتانول شسته و به مدت چند ساعت در گوشه ای گذاشته شد. سپس آدامس در محلولی از نانوتیوب های کربنی و محتویات حسگر قرار داده شد. محققان مي‌گويند اين حسگر آدامسي بهترين پيشرفت براي ساخت گجت‌هاي پوشيدني به ويژه براي كنترل علائم حياتي بدن به حساب مي‌آيد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر