معرفی چند میزکار لینوکس و آموزش نصب xfce

معرفی چند میزکار لینوکس و آموزش نصب xfce

میزکار! همیشه از مسائل جذاب دنیای گنو/لینوکس هست،و به شما اجازه میده که با یک رابط گرافیکی با سیستم عامل خودتون در ارتباط باشید.معمولا یک میزکار از یک برنامه مدیریت پنجره و یک برنامه مدیریت فایل و  برنامه‌ها و همچنین کتابخانه‌ها برای مدیریت میز کار تشکیل شده‌.(دانش نامه ویکی پدیا )خوشبختانه در دنیای گنو/لینوکس تنوع میزکار بالاست و شما مجبور نیستی از میزکاری که دوست نداری استفاده کنی.مثلا! اگر شما از ریخت و قیافه ویندوز ۷ و کلا رابط گرافیکی اون خوشت نیاد انتخاب دیگه ای نداری و فوقش با چنتا برنامه چنتا تم نصب کنی و کمی قیافه اون رو تغییر بدی ، ولی مثلا اگه شما از قیافه Unity که میزکار پیش فرض اوبونتو هست خوشت نیاد خیلی راحت میتونی یه میزکار دیگه نصب کنی و ازش لذت ببری.میزکارهای معروف دنیای گنو/لینوکس Unity و Gnome  و XFCE و KDE و LXDE و Cinnamon و Mate و ... هستند.در ادامه از این میزکار ها screen shot گذاشتم و درباره XFCE توضیحاتی دادم.

میزکار xfce مربوط به توزیع ubuntu studio

1
معمولا توزیع های محبوب مثل Fedora و Ubuntu سعی میکنند که سیستم عاملشون رو با چنتا توزیع زیر مجموعه با میزکار های پیش فرض متفاوت ارائه بدن!مثلا شرکت کنونیکال همیشه علاوه بر Ubuntu که از میزکار Unity استفاده میکنه،یه سری توزیع دیگه هم ارائه میده که از میزکار های دیگه به طور پیش فرض استفاده میکنند.Xubuntu با میزکار پیش فرض XFCE و Kubuntu با میزکار پیش فرض KDE و Ubuntu Gnome با میزکار پیش فرض Gnome و Lubuntu با میزکار پیش فرض LXDE .
هر کدوم میزکارها با یک سری اهداف خاص ساخته شدند و یه سری option مخصوص به خودشون دارند و کاربرها با توجه به نیازهاشون و البته سلیقه و روحیاتشون اونها رو انتخاب میکنند.(در اینجا یه خلاصه از هر کدوم از این میزکارها ارائه شده)
کار دیگه ای که توزیع های محبوب مثل Fedora و Ubuntu انجام میدن این هست که علاوه بر دادن توزیع با میزکار پیش فرض مختلف ، برای اهداف خاص هم توزیع میدن!مثلا اوبونتو علاوه بر توزیع هایی که گفتم همیشه Edubuntu و Ubuntu Studio و Mythbuntu و Ubutnu Kylin رو هم ارائه میده که بر اساس همون توزیع ها هستند.
 Ubuntu Studio (توزیع مورد علاقه من! ) بر اساس  Xubuntu هست و یه سری برنامه های صدابرداری و ادیت فیلم و تصویر و موسیقی به شکل پیش فرض نصب داره و برای این جور فعالیت ها ساخته شده. Edubuntu بر اساس اوبونتو هست و با تمرکز اهداف آموزشی تولید میشه.Mythubuntu با تمرکز برای استفاده چند رسانه ای تولید میشه و Ubuntu kylin که بر اساس Ubuntu هست با تمرکز برای استفاده کاربر های چینی تولید میشه.به همین ترتیب هم Fedora یه سری Spin داره که با اهداف مختلف تولید میشه و میتونید به سایتش مراجعه کنید و اونا رو ببینید.


آیا میشه چند میزکار رو کنار هم داشت؟

بله!

پس چرا توزیع های با میزکار پیش فرض مختلف ارائه میشه؟


به نظر من جواب واضح هست! تا کاربر بهترین تجربه رو با میزکار مورد علاقش داشته باشه!همیشه توصیه من اینه که اگر از یه میزکار خوشتون اومده و میخواید به عنوان پیش فرض ازش استفاده کنید ، برید سراغ توزیع هایی که اون رو به طور پیش فرض نصب داره!مثلا اگه از XFCE خوشت میاد بهتره که Xubuntu نصب کنی که میزکار پیش فرضش XFCE هست، تا اینکه XFCE رو کنار میزکار پیش فرضت نصب کنی،چون معمولا وقتی شما یه میزکار رو کنار میزکار پیش فرض توزیع خودتون نصب میکنید یه سری مشکلات پیش بینی نشده یا ناپایداری به وجود میاد یا شاید بهترین حالت اون میزکار رو نتونید تجربه کنیدیا اگر هم مشکلی به وجود نیات بی دلیل یه سری بسته اضافی رو سیستم نصب هست.ولی برای تست از هر توزیعی استفاده میکنید میشه یه میزکار دیگه رو هم کنار میزکار پیش فرضتون داشته باشید و تستش کنید.ولی خب انتظار بهترین تجربه رو در این حالت نداشته باشید.

چرا XFCE ؟
میزکار XFCE خیلی سبک هست و حتی اگر سیستم شما رم پایینی هم داشته باشه میتونه تجربه سرعت خوب و روان کار کردن و البته همراه با زیبایی رو با xfce داشته باشه.نکته دیگه ای که بسیاری از افراد رو در دنیای لینوکس حتی با سیستم با کانفیگ خوب به سمت xfce میکشونه ، قابلیت شخصی سازی بالای اون هست.مثلا شما به راحتی و بی دردسر نمیتونی در میزکار unity تغییرات ایجاد کنی!مثلا به راحتی نمیتونی پنل بالا رو به پایین انتقال بدی یا پنجره ها رو شفاف کنی و یا پنل های دیگه ای به غیر از حالت پیش فرض اضافه کنی و یا روی پنل شخصی سازی انجام بدی و روی اون لانچر بذاری و ... . ولی با چنتا کلیک میتونی این کار ها رو در xfce انجام بدی(البته Unity خیلی میزکار خوبیه!من خودم شخصا خیلی بهش علاقه دارم،به نظر من خلاقیت های خوبی درش به کار رفته و همه چی به سادگی دم دسته! )
همیشه میزکار XFCE علاوه بر سبکی به شخصی سازی پر قدرتش معروف هست که به کاربر اجازه میده که هر چیزی رو که دوست نداره راحت تغییر بده و ... . و برای همین پیش فرضش خیلی زشته! چون فرضش بر اینه که کاربر هر بلایی بخواد میتونه سرش بیاره و به عبارتی مجبور به استفاده از هیچ چیز نیست!

چگونه XFCE نصب کنیم ؟

برای نصب XFCE در توزیع های بر اساس اوبونتو (مثل Ubuntu و Kubuntu و Lubuntu و Ubuntu Gnome و Mint و ... ) میتونید از دستور زیر استفاده کنید(البته اگر بهش علاقمند شدید بهتره توزیع Xubuntu نصب کنید که میزکار پیش فرضش XFCE هست)

sudo apt-get install xfce4


اگر میخواید علاوه بر XFCE نرم افزارهای پیش فرض توزیع Xubuntu هم برای شما نصب بشه از این دستور استفاده کنید

sudo apt-get install xubuntu-desktop

در ادامه یه سری اسکرین شات از توزیع های زیر مجموعه اوبونتو و Linux Mint که بر اساس Ubuntu  و Debian هست گذاشتم:(اسکرین شات XFCE سیستم خودم رو هم در مقدمه بحث دیدید)

Unity (میزکار پیش فرض توزیع Ubuntu )

unity


Gnome (میزکار پیش فرض توزیع Ubuntu Gnome )

gnome
KDE (میزکار پیش فرض توزیع Kubuntu )

kde
Cinnamon (میزکار پیش فرض توزیع Linux Mint Cinammon )

cinnamon
Mate (میزکار پیش فرض توزیع Linux Mint Mate )

mate
LXDE (میزکار پیش فرض توزیع Lubuntu )

lxde

البته میزکارهای دیگه هم داریم! ولی من در این مقاله چنتا از محبوب ترین ها رو معرفی کردم.امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه

علی رضا  امیر صمیمی

علی رضا امیر صمیمی

علیرضا یک عاشق تمام معنا به دنیای نرم افزارهای آزاد به خصوص گنو/لینوکس ، او اعتقاد دارد برای انجام کارها در کامپیوتر باید اسکریبت نویسی کنی از همین رو حاصل کارهای خود را بازنشر میکند علاوه بر تمام گفته ها علیرضا موزیسین ، نوازنده ، مدرس تار و سه تار و بربت(بربط) و در شیراز زندگی میکند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر