چگونه مسئله‌ی مکعب روبیک را می‌توان در پنج ثانیه حل کرد؟

چگونه مسئله‌ی مکعب روبیک را می‌توان در پنج ثانیه حل کرد؟


این هفته لوکاس اتر چهارده ساله، در کلارک اسویل یک شهر در ایالات متحده‌ی آمریکا  ، رکورد جدیدی در زمینه‌ی حل مسئله‌ی مکعب روبیک داشت. زمان ثبت شده برای رکورد او 904/4 ثانیه است. تعداد بیشینه جابه‌جاکردن 180 درجه‌ی وجه‌ها یک مکعب روبیک سه در سه، برای حل مسئله‌ی مکعب روبیک بیست حرکت و تعداد بیشینه جابه‌جاکردن 90 درجه‌ی وجه‌ها بیست و شش حرکت است. این اعداد حاصل بررسی‌های سی ساله در این زمینه است. باید اشاره کرد که صحت این اعداد با ترکیبی از دانش ریاضی و کامپیوتر هم به اثبات رسیده است.   


و اما این سوال که لوکاس اتر چهارده ساله چطور به این سرعت این مسئله را حل می‌کند؟ این امکان وجود دارد که راه‌حل را مطالعه کرد و سپس به حل مسئله‌ی مکعب روبیک پرداخت؛ اما در این صورت لذت این بازی از بین می‌رود. برای حل مسئله‌ی مکعب روبیک می‌توان چند الگوی موثر برای جابه‌جاکردن وجه‌ها به خاطر سپرد و آن‌ها را یکی پس از دیگری به سرعت انجام داد.
برای کشف الگوهای موثر نیاز به تجربه است. تجربه به این معنی است که با مکعب روبیک زیاد بازی کرده باشید. مثلاً در تعطیلات وقت زیادی صرف مکعب روبیک کنید. اما مشکلی که در این زمینه پیش خواهد آمد این است که به خاطر سپردن الگوهای امتحان شده کار راحتی نیست.
در ادامه مختصری از دید ریاضی به مکعب روبیک بیان شده است.
اگر A دنباله‌ای از حرکت‌ها باشد و A اینورس، دنباله‌ی معکوس آن باشد، آنگاه با انجام این دو دنباله پشت سر هم روی مکعب روبیک، به حالت اولیه خواهیم رسید.
اگر روی مکعب روبیک ابتدا دنباله‌ی A و سپس دنباله‌ی B اجرا شود و پس از آن ابتدا دنباله‌ی معکوس A و سپس معکوس B اجرا شود نتیجه چه خواهد بود؟ بدیهی است که اجرای دنباله‌ی A و سپس اجرای B، با اجرای دنباله‌ی B و سپس اجرای A روی مکعب روبیک، نهایتاً نتیجه‌ی یکسانی خواهد داشت؛ پس نتیجه‌ی نهایی این جابه‌جایی‌ها، با حالت اولیه‌ی مکعب روبیک، یکسان خواهد بود.
دنباله‌هایی که شما کشف می‌کنید باید شما را به سمت هدف نزدیک‌تر سازند؛ پس نیازی نیست که از پیش اجرای دنباله‌ی بعدی را در نظر بگیرید. کافی است پس از هر دنباله، دنباله‌ی دیگری اجرا شود. بررسی‌‌ها نشان داده است که مهم نیست که در کدام مرحله از حل مسئله هستید، در هر مرحله‌ای که باشید می‌توان به هدف مسئله رسید.
حال چطور می‌توان از تمام اصولی که در مورد حل مسئله‌ی روبیک کشف شده است استفاده کرد و آن را در مدت کمتر از پنج ثانیه حل کرد. مسلماً راه‌حل تنها به خاطر سپردن تمام الگو‌های موثر برای مکعب روبیک نیست؛ بلکه باید این الگوها را به تکرار تمرین کرد تا بتوان آن‌ها را به سرعت انجام داد.
برخی هم این مسئله را بدون تکرار دنباله‌های مختلف، پشت سر هم و به سرعت، تا رسیدن به جواب، انجام می‌دهند. در این حالت به فرد زمان مشخصی داده می‌شود تا بدون استفاده از مکعب راه‌حل مد نظر خود را پیدا کند. فرد باید بدون نگاه‌کردن به مکعب راه‌حل را از حافظه‌ی خود بازیابی کند. 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر