نحوه عملکرد 3D Touch در نرم افزارهای آیفون های پیشرفته

نحوه عملکرد 3D Touch در نرم افزارهای آیفون های پیشرفته

زمانی که آیفون 6S به بازار آمد ، تعدادی از بهترین کاربردهای 3D تاچ معرفی شدند . حال که بیش از دو ماه از آن زمان گذشته است اطلاعات بیشتری را در مورد نحوه به کارگیری این فناوری توسط برنامه نویسان در اختیار داریم . نتایج بدست آمده یکسان نیستند . بسیاری از برنامه نویسان نرم افزارهای بزرگ چیزی به جز میانبرهایی به صفحه خانه را به گوشی ها اضافه نکرده اند . این میانبرها همان عملکردهای سریعی (Quick Actions ) هستند که زمانی که روی آیکن یک نرم افزار فشار زیادی وارد می شود ، اجرا می گردند .

زمانی که آیفون 6S به بازار آمد ، تعدادی از بهترین کاربردهای 3D تاچ معرفی شدند . حال که بیش از دو ماه از آن زمان گذشته است اطلاعات بیشتری را در مورد نحوه به کارگیری این فناوری توسط برنامه نویسان در اختیار داریم . نتایج بدست آمده یکسان نیستند . بسیاری از برنامه نویسان نرم افزارهای بزرگ چیزی به جز میانبرهایی به صفحه خانه را به گوشی ها اضافه نکرده اند . این میانبرها همان عملکردهای سریعی (Quick Actions ) هستند که زمانی که روی آیکن یک نرم افزار فشار زیادی وارد می شود ، اجرا می گردند . چنین عملکردی بیانگر کم ترین میزان پشتیبانی می باشد که در هر بار استفاده از نرم افزار تنها یک بار مورد استفاده قرار می گیرد . این قابلیت تنها چیزی می باشد که بیشتر نرم افزارهای محبوب مانند اسنپ چت ، فیس بوک ، پریسکوپ ، گوگل درایو ، کروم ، وان نوت ، وایز ، لینکد این ، آمازون ویدیو ، باکس و 500 پکس اخیرا به خود دیده اند .

البته عادلانه نیست که برنامه نویسان را ملامت کنیم که چرا یک باره محصولات خود را برای پشتیبانی کردن قابلیت جدیدی که تنها تعداد محدودی از کاربران می توانند از آن استفاده کنند ، تغییر نداده اند . هنوز بیسیک هایی وجود دارند که می توانند این فناوری جدید را پشتیبانی کنند . علت این امر را می توان این گونه شرح داد که اپل 3D تاچ را کاملا آزاد طراحی نکرده است . این فناوری اپتدا یک دید محدود "peek" و سپس با وارد سازی یک ضربه شدید و بعد آرام بر روی آیکن مطلب مورد نظر ، یک دید کامل را از مطلب مورد نظر در اختیار کاربر می گذارد .

استفاده از این روش های بازدید در سیستم عامل iOS آسان است مخصوصا زمانی که می خواهید چند مطلب را به طور متوالی ببینید . تعداد کمی از نرم افزارها این قابلیت را داشته اند و تعدادی دیگر نیز اخیرا به این ابزار مجهز شده اند . نام این نرم افزارها در ادامه این مطلب آورده شده است .

اسکایپ : که شما را قادر می سازد زمانی که تماسی را دریافت کرده اید دید محدودی نسبت به مکالمات جدید خود ، فیلم ها و برخی از محتویات پیام ها داشته باشید .

واتس آپ : کاربر قادر خواهد بود تا دید محدودی نسبت به مکالمات ، لینک ها ، تصاویر ، فیلم ها ، کارت مخاطبان و مکان های آن ها داشته باشد .

فنتستیکال : در این نرم افزار دید محدودی از رویدادها و یادآوری کننده ها در اختیار کاربر قرار گذاشته شده است .

اوپن تیبل : 3D تاچ در این نرم افزار مکان یک رستوران و رزروهای انجام شده را به کاربر نشان می دهد . همچنین اگر کاربر ضربه شدیدتری روی آیکن رستوران بزند ، به صفحه اینترنتی رستوران نیز منتقل می شود .

ZAKAIEE527

استاپ هاب : 3D تاچ در این نرم افزار جزییاتی محدود را در مورد اطلاعات بلیط و قیمت آن در اختیار کاربر قرار می دهد .

اور نوت : در این نرم افزار یادداشت های جدید و لینک ها و مکان های موجود در آن ها به طور مختصر به کاربر نشان داده می شود .

واندر لیست : با استفاده از فناوری جدید کاربر قادر خواهد بود آیتم هایی را که باید انجام دهد را ببیند و همچنین امکان ایجاد یک یادآور و یا اعمال تغییراتی در یادآور وجود دارد .

استفاده از 3D تاچ در این نرم افزارها باعث می شود که کاربر آرزو کند که ویژگی های بیشتری در نرم افزارها  گنجانده شود . کاربران فکر می کنند که اضافه سازی دید محدود به یک مطلب اشتباه نیست اما مسئله این است که اضافه سازی این ابزار برای نرم افزار گاهی گران تمام می شود زیرا دیگر همه تبلیغات نشان داده نمی شوند . البته دلیل دیگر عدم اضافه سازی ، می تواند زمان باشد زیرا کمی طول می کشد تا دید محدود کاملا فراگیر شود .

برخی از نرم افزارها استفاده جالبی از 3D تاچ می کنند ، این نرم افزارها عبارتند از :

پیکسل ماتور : اگر در 6S با استفاده از این نرم افزار نقاشی می کنید به دلیل وجود 3D تاچ می توانید با افزایش و یا کاهش فشار وارد شده بر روی صفحه نمایشگر ، ضخامت قلم را تغییر دهید . البته پیکسل ماتور تنها نرم افزاری نیست که به چنین قابلیتی مجهز است .

با گذر زمان ، 3D تاچ قابلیت های جالب دیگری را در اختیار کاربر می گذارد .

وار همر 40000 ، فری بلید : بازی ها می توانند از 3D تاچ استفاده بهتری ببرند . یکی از این بازی ها وار همر 40000 ، فری بلید می باشد . به دلیل وجود 3D تاچ ، در این بازی کاربران می توانند با کاهش و یا افزایش فشار روی صفحه نمایش سلاح های مختلفی را انتخاب کنند .

بامپن : بامپن نرم افزاری برای به اشتراک گذاری عکس و فیلم می باشد که اخیرا به دلیل عرضه 3D تاچ توجه کاربران را به خود جلب کرده است . این نرم افزار مانند پریسکوپ کاربر را قادر می سازد تا با گذاشتن قلب ، علاقه خود را در مورد یک مطلب اعلام کند . 3D تاچ این امکان را فراهم ساخته است که با افزایش فشار بر روی صفحه نمایش قلب های بیشتری ظاهر شوند .

آکسی و آی ماشین 2 : این دو نرم افزار از 3D تاچ به گونه ای متفاوت استفاده می کنند اما کاربر را قادر می سازند تا سریع تر آهنگ بسازد . آکسی با استفاده از 3D تاچ کاربر را قادر می سازد تا مستقیما به ویرایش یک حلقه موسیقی بپردازد . در آی ماشین 2 نیز کاربر می تواند صدای یک ضربه موسیقی را تغییر دهد و یا چند ضربه را به طور متوالی پخش کند .

فلیکر : 3D تاچ در فلیکر دیدهای محدود را کمی تغییر داده است . فلیکر با استفاده از فناوری جدید کاربر را قادر می سازد تا سریع تر عکس های خود را ببیند . متاسفانه کاربر نمی تواند در فلیکر در جایی به جز رول دوربین از این قابلیت استفاده کند .

کاربران آیفون های پرچم دار نباید نسبت به بروز تغییرات به صورت پراکنده تعجب کنند زیرا در گذشته نیز چنین وضعی وجود داشت . در مورد 3D تاچ این وضعیت حتی کمی پیچیده تر است . اپل راه هایی مشخص را در اختیار برنامه نویسان قرار داده است تا نرم افزارهای خود را برای پشتیبانی این فناوری جدید تا سال آینده تغییر دهند اما برنامه نویسان به زمان بیشتری نیاز دارند تا بتوانند راهی برای استفاده بهتر از 3D تاچ و تبدیل این فناوری به همان الگوی انقلابی مورد نظر اپل پیدا کنند . هم اکنون مسیرهایی برای رسیدن به این هدف پدیدار شده است اما بهتر است صبر کرد و دید که چگونه نرم افزارهای محبوب بیسیک های جدید را در خود اضافه می کنند .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر