10 تا از بهترین پروژکتور های سال 2015

10 تا از بهترین پروژکتور های سال 2015


شاید انتخاب یک پروژکتور خوب به نظر کار دشواری نیاید اما اینطور نیست! نیاز های متفاوت و مدل های بسیار مختلفی وجود دارند که باعث می شوند نیاز داشته باشیم پیش از خرید حسابی تحقیق کنیم.پروژکتور ها نسبت به زمانی که تفاوت آن ها از روی اندازه شان مشخص می شد راه بسیار درازی را آمده اند. امروزه طبقه بندی های بیشتری برای آن ها وجود دارد که شامل موارد استفاده در نظر گرفته شده ( مانند ارائه های کاری، سینمای خانگی و بازی) ، تکنولوژی (LCD, DLP و LCOS) ، فاصله ( این که فاصله تصویر تا پروژکتور چقدر می تواند باشد) و بیشتر می شود. در اینجا به چند سوال پاسخ داده می شود که به شما کمک می کند پروژکتور مورد نیاز خود را بیابید.

چه نوع تصاویری را می خواهید نشان دهید؟
اساسا چهار نوع تصویر وجود دارند که می توانید با پروژکتور نشان دهید: داده، ویدئو، عکس و بازی. هر پروژکتوری می تواند هر گونه تصویر را نشان دهد اما مهم است بدانیم که کدام پروژکتور کدام نوع را بهتر نشان می دهد. طبیعتا شما به دنبال پروژکتوری هستید که بتواند کاری را که می خواهد به نحو احسن انجام دهد.
بیشتر مدل های فروخته شده از نوع پروژکتور داده و یا تجارت ، یا سینما و سیستم صوتی تصویری خانگی و یا پروژکتور ویدئو هستند. در اضافه، تعداد کم و البته رو به افزایشی از مدل بازی فروخته شده است.
پروژکتور های داده معمولا برای نشان دادن تصاویر داده ، مانند ارائه های پاور پوینت، spreadsheets و فایل های PDF خوب عمل می کنند، در حالی که پروژکتور های سینمای خانگی برای نشان دادن ویدئو خوب عمل می کنند. هر پروژکتوری که ویدئو را به خوبی پخش می کند مسلما باید عکس ها را نیز به خوبی نشان دهد.
بازی نیاز به برخی قابلیت هایی که برای تصاویر داده نیاز دارید و همچنین برخی از ویژگی هایی که برای تصاویر ویدئویی نیاز دارید دارد. اگر یک پروژکتور برای بازی می خواهید نمی توانید چیزی پیدا کنید که مناسب برای بازی باشد، برای همین بهتر است که به دنبال پروژکتوری باشید که هر دو ویدئو و تصاویر داده را به خوبی پشتیبانی می کند.

یک پروژکتور چقدر باید قابل حمل باشد؟
به این که یک پروژکتور چقدر باید قابل حمل باشد توجه کنید. شما می توانید مدل هایی با اندازه و وزن متفاوت پیدا کنید. از مدل های کوچک که در جیب لباستان جا می شوند تا آنقدر بزرگ که برای نصب دایمی در یک مکان مناسب باشند. اگر یک پروژکتور داده برای ارئه که قابل حمل باشد و بخواهید آن را با خود به محل کارتان حمل کنید، یک مدل می خواهید که بتوانید آن را به خانه دوستتان ببرید تا با هم فیلم ببینید، و یا یک پروژکتور سینمای خانگی می خواهید که هر وقت آن را لازم ندارید بتوانید برش دارید باید به اندازه و وزن آن توجه کنید. هرچه بیشتر قصد حمل و نقل آن را داشته باشید باید مدل کوچک تر و سبک تری انتخاب کنید.
چه رزلوشنی لازم دارید؟
به صورت ایده آل باید رزلوشن اصلی پروژکتور را ( تعداد پیکسل ها در صفحه نمایش پروژکتور) با رزلوشنی که نیاز دارید، با توجه به این که می خواهید به یک کامپیوتر ، دستگاه پخش ویدئو و گیم باکس و یا ترکیبی از هر سه باشد، هماهنگ کنید. پروژکتور ها می توانند رزلوشن تصویر را با رزلوشن خودشان تنظیم کنند، اما در این پروسه کیفیت تصویر پایین می آید.
اگر می خواهید تصاویر داده نشان دهید، باید در نظر بگیرید که تصویر چقدر با جزئیات است. برای یک ارائه ساده پاور پوینت، SVGA ( 600 تا 800) برای کار شما مناسب است و خریدن یک SVGA باعث می شود که نسبت به پرژکتور های دیگر با رزلوشن بالاتر پول بیشتری برایتان باقی بماند. هرچه تصاویر با جزئیات بیشتر باشند، رزلوشن بالاتری نیاز دارید.
برای ویدئو، رزلوشن 1080p بهترین انتخاب است. اگر قرار است که ویدئو ها را با رزلوشن پایین تر ببینید، دقت کنید که پروژکتور  چگونه از پس آن رزلوشن ها بر می آید. پروژکتور های   4K به بازار آمده اند اما بسیار گران قیمت می باشند.

آیا به یک فرمت تمام صفحه نیاز دارید؟
برای ویدئو و بازی قطعا به فرمت تمام صفحه احتیاج دارید. برای پروژکتورهای داده رزلوشن تمام صفحه داخلی مانند WXGA و حتی 1080p بسیار پر طرفدار شده است. اگر ارائه خود را با یک نوت بوک یا مانیتور تمام صحفه آماده کرده اید، مسلما بهتر است که به همان صورت آن ها را با پروژکتور پخش کنید.

پروژکتور چقدر باید روشن باشد؟
میزان مشخصی برای روشنی وجود ندارد، و روشن تر لزوما بهتر نیست. برای یک پروژکتور سینمای خانگی که قرار است در یک اتاق تاریک به نمایش گذاشته شود، 1000 تا 2000 لومن می تواند آنقدر روشن باشد که چشم را اذیت کند. از طرفی دیگر برای یک پروژکتور داده قابل حمل 2000 تا 3000 لومن که انتظار می رود در محیط های پر نور استفاده شود می تواند مناسب باشد.
بهترین میزان نور محیط، اندازه تصویر و حتی چیزهایی است که از آن ها در صحفه خود استفاده می کنید. اگر یک پرژکتور را برای استفاده دایمی در جایی نصب می کنید، در خانه و یا دفتر کار، بهتر است آن را از جایی مطمئن بخرید که به شما بگویند که با توجه به نور محیط خود نور پرژکتور را به چه صورت باید تنظیم کنید.
اگر در بین دو مدل نمی دانید کدام را انتخاب کنید، بدانید که تفاوت با درصد پایین در لومن ها – برای مثال تفاوت بین 2000 و 2200- خیلی مشخص نیست. البته روشنایی یک پرژکتور همیشه کمتر از چیزی است که قرار است باشد.
نسبت کنتراست را خیلی جدی نگیرید.
نسبت کنتراست، نسبت بین روشنایی روشن ترین حالت و تاریکی تاریک ترین حالتی است که یک پرژکتور می تواند تولید کند. دیگر چیز ها یکسان هستند، نسبت بالا تر کنتراست رنگ های
ررنگ تری را نشان می دهد و جزئیات بیشتری در نقاط تاریک صفحه دیده می شود. اما دانستن نسبت کنتراست خیلی چیزی را عوض نمی کند.

چگونه می خواهید متصل شوید؟
بیشتر پروژکتور ها حد اقل یک اتصال VGA  برای کامپیوتر و یک اتصال ویدئو کامپوزیت برای تجهیزات ویدئویی دارند. اگر کامپیوتر شما دارای دیجیتال است، احتمالا می خواهید که به پروژکتور خود به صورت دیجیتالی متصل شوید، چرا که از ایجاد هر مشکلی، مانند ایجاد پیکسل های نا مرتب به دلیل هماهنگ سازی ضعیف سیگنال ها ، غیر ممکن می باشد. برای منابع ویدئویی، بهترین نوع اتصال کابل HDMI است. بعضی از پروژکتور ها درگاه های HDMI با قابلیت MHL با کیفیت بالا موبایل را متصل کرده اند، که به شما این امکان را می دهند که از طریق دستگاه های اندرویدی با پروژکتور خود ارتباط برقرار کنید، و در بعضی موارد حتی آن ها را شارژ کنید. مدل های بسیار زیادی هستند که از طریق وای فای، با یک دستگاه که به درگاه USB متصل می شود ، به دستگاه مورد نظر متصل می شوند.

چطور تکنولوژی می خواهید؟
پروژکتور های امروزی بر اساس یکی از چهار نوع تکنولوژی تصویری ساخته شده اند. DLP, LCD, LCOS و لیزر شطرنجی. بیشتر مدل های گران قیمت DLP و بعضی از پیکو پروژکتور های مبتنی بر LCOS شامل هر دو مدل داده و ویدئو می باشند. این مدل ها به جای این که همه رنگ ها را یک جا پخش کنند اول رنگ های اصلی را نشان می دهند. این مساله می تواند باعث اثر رنگین کمانی شود. به این معنی که قسمت های روشن تصویر به صورت رنگین کمانی می شود، که می تواند در مواردی که نمایش طولانی شود برای افراد حساس آزار دهنده شود.
پروژکتور های LCD این مشکل را ندارند اما بزرگتر و سنگین تر اند. معمولا همه بر این عقیده اند که پروژکتور های LCOS با اندازه استاندارد بهترین کیفیت را دارند، اما سنگین وزن تر و بزرگتر از پروژکتور های DLP و LCD و البته بسیار گران قیمت تر هستند. هنوز خیلی پروژکتور های لیزر شطرنجی به بازار نیامده اند پس نمی شود راجع به آن ها خیلی نظر داد. اما خوب یکی از مزایای لیزر این است که نیازی به تمرکز وجود ندارد.

آیا به صوت نیاز دار؟
همه پروژکتور ها قابلیت پخش صدا ندارند و آن هایی که دارند صدایشان تقریبا بی استفاده است- به خصوص در پروژکتور های قابل حمل. اگر برای ارائه و یا ویدئو خود به صدا نیاز دارید مطمئن شوید که صدای داخلی کامپیوترتان به اندازه کافی با کیفیت و بلند هست که به کارتان بیاید. البته بهتر است که از یک سیستم صوتی دیگر مانند اسپیکر استفاده کنید.

آیا به پشتیبانی سه بعدی نیاز دارید؟
نشان دادن تصاویر به صورت سه بعدی برای آموزش، تجارت، فیلم و بازی یکی از مسائل بسیار مهم است و روز به روز پروژکتور های بیشتری دارای قابلیت پشتیبانی سه بعدی می شوند.
طرح های سه بعدی متعددی وجود دارند و اگر پروژکتور شما تصاویر سه بعدی را پشتیبانی می کند به این معنی نیست که قطعا با منبع سه بعدی که شما می خواهید از آن استفاده کنید نیز کار می کند. اگر می خواهید از یک پروژکتور سه بعدی استفاده کنید اطمینان یابید که با منبع سه بعدی که می خواهید از آن استفاده کنید سازگاری داشته باشد.

آیا به یک تصویر بزرگ در یک اتاق کوچک احتیاج دارید؟
آیا شما به یک پروژکتور نیاز دارید که بتواند در فاصلهبسیار کوتاه تصاویر را نشان دهد؟ پروژکتور های فاصله کم به شما این امکان را می دهد که در یک مکان کوچک تصاویر بزرگ را به نمایش بگذارید و همچنین خطر این که افراد از جلوی پروژکتور راه بروند را به حداقل می رساند.
بیشتر پروژکتور ها برای نشان دادن یک تصویر با 1 متر عرض باید در فاصله 2 تا 3 متری قرار بگیرند. بیشتر پروژکتور های فاصله کم نیاز به نیم تا یک متر فاصله و پروژکتور های فاصله خیلی کم نیاز به حدودا 30 سانتی متر فاصله با تصویر دارند.
نقطه ضعف پروژکتور های فاصله کم این است که قیمت بسیار بالایی دارند و در کنفرانس های بزرگ و سالن های کوچک  نسبت به مدل های دیگر که لنز های دور برد دارند، خیلی خوب عمل نمی کنند.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Sahar taslimian

یک‌شنبه, 11 مهر 1395

سلام ميشه يه video projector بهم معرفي كنين هم براي بازي پلي استيشن ميخوام هم فيلم و عكس و كلا همه چيز،و حتما هم ميخوام در نور روز هم تصوير واضح باشه خيلي زيااد و عالي،ممنون ميشم راهنماييم كنين راجه به برند و شمارش

پاسخ

ثبت نظر