سه توزیع برتر کاربر پسند، مبتنی بر آرچ در سال 2015

سه توزیع برتر کاربر پسند، مبتنی بر آرچ در سال 2015


اکثر کاربران لینوکس، اولین توزیع لینوکسی که نصب و تجربه می کنند ابونتو، مینت و یا دبیان است. اکثر اوقات، این توزیع ها، بهترین انتخاب ها هستند ولی پس از گذشت مدت زمانی، کاربران علاقمند می شوند تا دیگر توزیع ها را هم تجربه کنند. توزیع هایی که با سیستم عامل های قبلی لینوکس که استفاده کرده اند، متفاوت باشد و فضای جدیدی در اختیار آنها بگذارد. یکی از بهترین لینوکس ها، توزیع های مبتنی بر آرچ است. در اینجا قصد داریم تا سه توزیع برتر مبتنی بر آرچ را برای کاربرانی که تازه با دنیای لینوکس آشنا شده اند، معرفی کنیم.


اکثر کاربران لینوکس، اولین توزیع لینوکسی که نصب و تجربه می کنند ابونتو، مینت و یا دبیان است. اکثر اوقات، این توزیع ها، بهترین انتخاب ها هستند ولی پس از گذشت مدت زمانی، کاربران علاقمند می شوند تا دیگر توزیع ها را هم تجربه کنند. توزیع هایی که با سیستم عامل های قبلی لینوکس که استفاده کرده اند، متفاوت باشد و فضای جدیدی در اختیار آنها بگذارد. یکی از بهترین لینوکس ها، توزیع های مبتنی بر آرچ است. در اینجا قصد داریم تا سه توزیع برتر مبتنی بر آرچ را برای کاربرانی که تازه با دنیای لینوکس آشنا شده اند، معرفی کنیم.


1-    سیستم عامل اپریسیتی
آپریسیتی یک توزیع ساده جدید است که بر پایه آرچ ساخته شده و برای تازه واردان و حرفه ای ها قابل استفاده است. اپریسیتی روش متفاوتی را به عنوان یک سیستم عامل برگزیده و یک سیستم عامل بصری و مدرن برای انجام محاسبات ارائه کرده است. گروه توسعه دهنده این سیستم عامل، ایده خود را از سال 2013 بیان کردند و در ابتدا قصد داشتند سیستم خود را بر پایه اپن سوزه قرار دهند ولی بعدها بیشتر بخاطر ماهیت AUR یا مخازن کاربری آرچ، آرچ را انتخاب کردند.

Nikkhah23


سیستم عامل اپریستی، بیشتر حول و حوش ایده "سیستم عامل برای همه" می چرخد و اولین نسخه عمومی بتای آن در ژوئیه منتشر شد. این سیستم عامل توسط گروهی فعال از توسعه دهندگان دانشگاه شیکاگو و نیز تعدادی از شرکت کنندگان در سراسر جهان توسعه داده می شود.
از ویژگی های سیستم عامل آپریسیتی پوسته گنوم 3 است. بسیاری نیز این سیستم عامل را همراه XFCE استفاده می کنند که حداقل استفاده را از منابع سیستم می برد. ویژگی هایی جالبی همراه با اپریسیتی ارائه می شود که در اینجا به ذکر چند مورد می پردازیم. اول از همه، یک نصب کننده کاملا متفاوت در مقایسه با ابونتو وجود دارد که مراحل نصب را بسیار ساده کرده است.
ابزار پیشرفته ای نیز برای مدیریت باتری وجود دارد که پیکربندی شده و باتری دستگاه شما را برای مدت زمان بیشتری بهینه می کند و نیز قابلیت سفارشی سازی از طرف کاربر را نیز دارد. از آنجایی که مهاجرت از ویندوز به لینوکس، تا حدی مشکل است، بنابراین توسعه دهندگان اپریسیتی تصمیم گرفتند تا نرم افزار واین (نرم افزاری برای اجرای نرم افزارهای ویندوزی بر روی لینوکس) را به صورت پیشفرض بر روی آن نصب کنند تا کار برای مهاجران از ویندوز هم راحت تر شود.
برنامه های واین و PlayOnLinux به صورت پیشفرض نصب شده اند. این برنامه ها قابلیت اجرای اکثر برنامه های ویندوز را دارند و شما را قادر می سازند تا برنامه محبوب ویندوزی خود را بدون زحمت زیادی بر روی لینوکس نصب کرده و اجرا کنید.

Nikkhah24


Syncthing یکی از بزرگترین ویژگی های سیستم عامل اپریسیتی است و نیز یکی از مهمترین جنبه های آن به شمار می رود. Syncthing به عنوان یک واسطه برای به اشتراک گذاری حجم زیادی از داده ها بدون استفاده از فضای ذخیره سازی Cloud کار می کند. این ویژگی به عنوان گزینه ای سریعتر در مقایسه با دیگر ابزارهای cloud نشان داده می شود. هر فایلی که از طریق سرویس Syncthing به اشتراک گذاشته شود، در تمام مسیر به صورت کامل رمزگذاری می شود.
Sbackup یک برنامه پشتیبان گیری است که از سیستم شما به صورت فشرده پشتیبان تهیه می کند یا هر زمانی که شما بخواهید آن را در مسیر مورد نظرتان از حالت فشرده بیرون می آورد. بدون شک، اپریسیتی یکی از جذابترین سیستم عامل های لینوکس به شمار می رود. این سیستم عامل تنها به صورت 64 بیتی موجود است.

Nikkhah25


2-    سیستم عامل مانجارو
مانجارو، در حال حاضر به عنوان اصلی ترین توزیع مبتنی بر آرچ مطرح می شود زیرا این سیستم عامل، تیم توسعه فعالی با انجمن ها و کاربران بسیار دارد و نیز یکی از اولین توزیع های مبتنی بر آرچ است که ایجاد شده است. مانجارو هنوز هم به عنوان توزیع مبتنی بر آرچ کاربرپسندی است که به صورت کامل از ایده آرچ پیروی می کند ولی در عین حال روشی راحت تر و آسانتر برای کار با یک لینوکس آرچ را در اختیار تازه واردان قرار می دهد.

Nikkhah26


این سیستم عامل ابتدا از آلمان و با کمک توسعه دهندگانی از کشورهای دیگر آغاز شد و اکنون از ابتدای ماه 998 مراجعه داشته و در Distrowatch، هفتمین سیستم عامل محبوب مبتنی بر آرچ، از ابتدای امسال به شمار می رود. مانجارو مخازن خاص خود را دارد که یکی از نکات اصلی این توزیع به شمار می رود و نیز با مخزن کاربران آرچ نیز سازگار است.  
مخزن Unstable یا ناپایدار در مانجارو، پکیج هایی را شامل می شود که پیش از انتقال به مخازن آزمایشی، تست شده اند، تا بعد از یک هفته یا بیشتر به مخازن پایدار (Stable) انتقال داده شوند. مدیریت پکیج توسط پکیج منیجر Pacman از طریق واسط خط فرمان کنترل می شود. آخرین نسخه مانجارو سه نصب کننده در بر دارد که یکی CLI، دیگر فرکی از Antergos و سومی نصب کننده Calamares می باشد.
3-    Antergos
توزیع لینوکس آنتاگوس که پیش از این با نام توزیع Cinnarch شناخته می شود، توزیعی مبتنی بر آرچ است که مناسب برای استفاده اکثریت ساخته شده است. این توزیع روش مشابه تری به توزیع های ذکر شده دیگر دارد و در عین حال در قلب خود، لینوکس آرچ را قرار داده است. تمرکز اصلی این توزیع بر فراهم کردن آسانتر و کم خطرتر نصب لینوکس به عنوان یک توزیع مبتنی بر آرچ است.

Nikkhah27


این توزیع یک محیط live و نصب کننده گرافیکی دارد. در حال حاضر در پنج نوع متفاوت و به صورت پیشفرض با محیط دسکتاپ گنوم ارائه می شود. نکته مهم و قابل توجه این توزیع، زیبایی شناسی آنست. توسعه دهندگان حمایت کننده از این سیستم عامل کاری متفاوت را برای ارائه به سلائق مختلف انجام داده اند.
برخلاف مانجارو که از مخازن خود استفاده می کند، آنتاگوس مستقیما به مخازن آرچ متصل است (البته مخازن خود را هم دارد). از سوی دیگر مانجارو، آزمایش های سختی را بر روی تمام پکیج های مخزن آرچ پیش اضافه شدن به مخازن رسمی خود انجام می دهد.

Nikkhah28


نصب کننده cnchi به شما امکان انتخاب محیط های دسکتاپ را در هنگام نصب می دهد که همه آنها توسط تیم توسعه آرچ به صورت رسمی پشتیبانی می شود. گزینه هایی مانند سینامون، گنوم، KDE، MATE، اپن باکس و Xfce. در این توزیع برای مدیریت بسته های، به صورت پیشفرض Pamac نصب شده است.
و در پایان، هر سه توزیع ذکر شده، همگی یک اشتراک دارند که بهترین توزیع های لینوکسی هستند که بر پایه آرچ توسعه داده شده اند و بسیار کاربر پسندند. سیستم عامل های دیگری نیز وجود دارند که زیرساخت آرچ را دارند مانند VeltOS و Papyros که هر دو نیز واسط گرافیکی مناسبی در اختیار کاربر قرار می دهند.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر