Fairphone 2 یک گوشی نمونه ، متوسط و متفاوت . آیا ارزشی هم دارد ؟

Fairphone 2 یک گوشی نمونه ، متوسط و متفاوت . آیا ارزشی هم دارد ؟


از آنجایی که اولین سری از گوشی های فیر فون 2 (Fairphone 2) به دست کاربران رسیده است ، این فرصت مهیا شد که این دستگاه را بررسی کنیم . دو سال بعد از این که فیر فون اولین محصول خود را به بازار فرستاد ، برگشت تا محصول جالب تری را بسازد . اولین دستگاه ساخته شده توسط این شرکت در سال 2013 به بازار آمد . سازنده در ساخت این گوشی هوشمند از مواد نسبتا خوبی استفاده کرد و آن را به بازار فرستاد تا شرایط کاری بهتری را برای شرکت هایی که تنها قطعات گوشی های همراه را روی هم سوار می کنند ، ایجاد کند. این گوشی هوشمند توسط یک شرکت گمنام هلندی ساخته شده بود ، اما 60000 نفر برای خرید آن اقدام کردند .

شرایط کاری فیر فون در اپتدا به گونه ای بود که سازنده مجبور شد تا برای طراحی اولین محصول خود از دستگاه های شریک تجاری خود الهام گیرد . با وجود این فیر فون 2 با یک طراحی جدید و مستقل ساخته شد .

فیر فون با ساخت گوشی هایی که امکان تعویض قطعات آن وجود دارد ، این امکان را برای کاربران فراهم ساخت تا مدت زمان بیشتری از گوشی های خوداستفاده کنند بدون این که از داشتن آن ها خسته شوند . نتیجه این اپتکار این بود که دستگاه های کم تری به مناطق دفن زباله منتقل می شدند .

یکی از مدیران فیر فون می گوید : " ما با هدف ساخت گوشی هایی شروع به کار کردیم که کاربران بتوانند آن ها را تعمیر کنند و یا حتی ارتقاء دهند . ما یک هدف داشتتیم و آن هدف این بود که گوشی هایی را بسازیم که کاربران آن ها را حداقل به مدت 5 سال نگه دارند . امروزه این زمان مدتی طولانی قلمداد می شود اما اگر به 5 سال پیش بازگردیم ، زمانی که آیفون 4S در بازار عرضه شد ، چنین روندی دنبال می شد . پیاده کردن چنین ایده ای کار چندان آسانی نیست . یک گوشی معمولی از یک بدنه یکپارچه ساخته می شود که دیگر قطعات روی آن نصب می گردد . حال ممکن است چند کاور متفاوت نیزبرای آن در نظر گرفته شود اما گوشی هایی که ما می سازیم ترکیبی از 7 قطعه می باشند که هر کدام یک محصول خاص در نظر گرفته می شوند از این رو پیچیدگی مراحل ساخت در محصولات ما چند برابر می شود . "

درون فیر فون

یک فیر فون در مقایسه با گوشی های مشابه ، بسیار مقاوم تر ساخته می شود ،  کاربر نیز می تواند آن را از یک گوشی متوسط اندروید به یک گوشی خاص مبدل سازد .

گوشی اصلی از یک نمایشگر بزرگ ، پردازشگر اسنپدراگون 801 و حافظه داخلی 32GB بهره می برد . این دستگاه وزن سبکی دارد اما از آنجایی که از یک نمایشگر 5 اینچی و یک گودی 12.5 میلی متری ساخته شده است کمی در دست بزرگ به نظر می رسد . البته این گودی باعث می شود که گوشی در دست زمخت احساس نشود . این حس تا حدی به دلیل استفاده از یک قاب محافظ داخلی نیز ایجاد می شود . این قاب به یک ضربه گیر مجهز است که از نمایشگر گوشی در سقوط ها محافظت می کند .

کلیدهای گوشی به قاب دستگاه متصل شده اند و کمی سفت می باشند اما صفحه کلید جانشین که توسط سازنده تهیه شده است چنین مشکلی را ندارد . نصب مجدد کاور پشتی کمی سخت می باشد از این رو کاربرانی که عادت دارند سیم کارت خود را تعویض کنند برای نصب این کاور کمی آزرده می شوند . البته نیازی نیست که همیشه کاور پشتی را جدا کرد زیرا فیر فون جدید دو سیم کارت را پشتیبانی می کند .

زمانی که قاب را باز می کنید متوجه می شوید که فیر فون هرچیزی است به جز یک گوشی اندروید متوسط . درون دستگاه یک باتری جداشدنی قرار دارد که کاربران زیادی از وجود آن خوشحال می شوند . ویژگی متمایز دیگر این گوشی هوشمند ، عدم باطل شدن گارانتی در اثر باز کردن آن می باشد .

دلیل اصلی محبوبیت فیر فون این است که کاربر می تواند آن را باز کند و قطعات آن را جایگزین سازد . حتی کاربرانی که تخصص فنی چندانی ندارند نیز می توانند این کار را انجام دهند . به طور مثال برای جایگزین سازی نمایشگر 5 اینچی FHD فیر فون ، کاربر به هیچ نوع ابزاری نیاز نخواهد داشت . کاربر تنها باید کاور پشتی را جدا کند ، دو گیره را حرکت دهد و به طور کشویی نمایشگر را خارج سازد . برای تعویض دیگر قطعات باید از پیچ گوشی استفاده کرد اما کاربردر انجام این کار نیز به تجربه بسیار زیادی نیاز ندارد . iFixit در یک خبر به طور مفصل در مورد نحوه جایگزینی قطعات این گوشی هوشمند توضیحاتی را ارائه داده است .

اگرچه مبنای ایده ساخت یک گوشی با قطعات قابل جایگزین ، قابلیت تعمیر گوشی بود امکان ارتقاء قطعات دستگاه نیز فراهم شده است . به طور مثال کاربر اگر بخواهد که یک پردازشگر بهتر داشته باشد نیازی نیست که گوشی خود را تعویض کند زیرا می تواند یک پردازشگر جدید را در جای پردازشگر قبلی بگذارد . تنها محدودیت موجود در زمینه جایگزینی قطعات به دوربین مربوط می شود . البته ممکن است که در آینده امکان جایگزینی این قطعه نیز فراهم گردد .

فیر فون 2 از یک باتری 2420mAh بهره می برد که از اندازه آن می توان به پیچیده بودن ساخت یک گوشی مانند محصولات فیر فون پی برد . یکی از کارمندان فیر فون می گوید : " قرار دادن باتری در گوشی به خودی خود یک چالش بود زیرا قطعات زیادی در محفظه باتری قرار داشت . میزان فضای موجود ،  پروسه ساخت و تهیه باتری را سخت تر می کرد . مجبور بودیم که چند بار شاسی را از نو طراحی کنیم تا بتوانیم ظرفیت باتری را ارتقاء دهیم . کار پیچیده ای بود زیرا هر بار که یک قطعه جا به جا می شد باید تمام قطعات را تغییر می دادیم . جا به جا کردن یک قطعه حتی به اندازه 0.1 میلی متر همه چیز را تحت تاثیر خود قرار می داد . "

سیستم عامل استاندارد

فیر فون 2 از سیستم عامل اندروید 5.1 بهره می برد . علت انتخاب این سیستم عامل ، ایجاد گسترده ترین بازار ممکن برای گوشی بود . فیر فون می گوید : " ایده اولیه ، استفاده از سیستم عاملی بود که بتواند پاسخ گوی نیاز بیشترین تعداد کاربران باشد . سیستم عاملی باید انتخاب می شد که در هر گوشی عادی اندروید به کار می رفت . "

البته آپشن هایی برای جایگزینی سیستم عامل دستگاه در نظر گرفته شده است :

فیر فون در نظر دارد یک فضای کاملا تغییر یافته و یک سیستم عامل با نام سیل فیش " Sailfish " را برای گوشی خود عرضه کند . این سازنده هلندی می گوید : " ما می خواهیم دامنه تغییر سخت افزار را طبق نرم افزار ساخته شده تا حدی گسترش دهیم که کاربران بتوانند از هر قطعه ای که می خواهند استفاده کنند . "

قیمت فیر فون می تواند نظر خریداران گوشی های رنج متوسط را نسبت به خود تغییر دهد . البته باید این نکته را در نظر داشت که فیر فون گوشی خود را تنها برای کاربران خریدار گوشی های رنج متوسط عرضه نکرده است . بازار اصلی این گوشی هوشمند را افرادی تشکیل می دهند که دوستدارمحیط زیست و اجتماع هستند و همچنین کاربرانی که می خواهند گوشی هایشان را خودشان تعمیر کنند . این دستگاه 529 یورو قیمت دارد و مستقیما توسط سازنده خود به فروش می رسد .

فیر فون 2 شاید مانند جدید ترین گلکسی S و یا جدید ترین آیفون ، پیشرفته و یا زیبا نباشد اما یک ایده کاملا متفاوت محسوب می شود .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر