چرا هاوربرد ها منفجر می شوند؟

چرا هاوربرد ها منفجر می شوند؟


هاوربرد ها محصولات بسیار پر طرفداری هستند، اما امکان آتش سوزی در آن ها بسیار زیاد است. اما دلیل این آتش سوزی ها چیست؟اسکوتر هایی که خودشان تعادل خود را حفظ می کنند هاوربرد نامیده می شوند. اما آن ها شناور نیستند. اما این عجیب ترین چیز در مورد آن نیست. این است که این وسیله بسیار پر طرفدار آتش می گیرد. چند هفته پیش یکی از هاوربرد های آتش گرفته یک خانه در لوئیزیانا امریکا را به آتش کشید. دو هفته پیش دوباره در همین ایالت  یک خانه با خاکستر یکسان شد.چند روز پیش یک جیروبرد در یک خانه در نیویورک خسارت زد.  در یک فروشگاه در واشنگتن یک اسکوتر آتش گرفت و فروشنده ناچار به تخلیه فروشگاه شد. این دستگاه آنقدر خطرناک است که بعضی از خط های هوایی ورود آن را به هواپیما ممنوع کرده اند.


اما چه چیز واقعا باعث ایجاد این آتش سوزی ها می شود؟ در نیویورک و لوئیزیانا این دستگاه در حال شارژ بوده است. در حادثه فروشگاه حتی به شارژر نیز متصل نبوده است. حتی گذارشاتی در مورد اسکوتر هایی شده است که وقتی مردم سوار بر آن ها بوده اند آتش گرفته اند. در حال شارژ یه خیر مشکل اصلی در کیفیت باتری های یونی – لیتیومی درون آن هاست. هاوربرد ها با همان باتری یونی- لیتیومی که در گوشی های هوشمند، تبلت ها و لپ تاپ های ما موجود است استفاده می کنند. فقط خیلی مشکل دار تر هستند.
جی ویتاکر، پروفسور  مهندسی مواد در دانشگاه کارنجی ملون می گوید که مشکل در خود اسکوتر های هاوربرد نیست، بلکه در کیفیت باتری هایی است که از آن ها استفاده می شود. ارزان قیمت هستند و منطقی است: یک محصول خیلی پر طرفدار برای هدیه است، مدل های معتبر آن بسیار گران قیمت هستند و مدل های ارزان تر از اجزای ارزان تر برای محصولاتی که می خواهند برای خریدارانی که نمی خواهند پول زیادی برای یک هدیه بدهند استفاده می کنند. همانطور که انتظار می رود شرکت هایی هستند که می خواهند محصولات خود را خوب بفروشند و برای ارزان تر بودن محصولاتشان از اجزای ارزان قیمت استفاده می کنند.
ویتاکر می گوید: " کارخانه هایی در چین هستند که باتری های لیتیومی- یونی می سازند، و حقیقت این است که کیفیت و ثبات این باتری ها اصلا با برند های مطرح مثل ال جی و سامسونگ قابل مقایسه نیستند. " " این ها باتری های لیتیومی-یونی هستند که معمولا تقلبی و یا خراب هستند که به صورت انبوه تولید می شوند. "
با این باتری های ارزان قیمت خیلی چیزها می تواند آتش بگیرد. اسکوتر ها ممکن است که در سرعت های بالا به اشیا برخورد کند و باتری آن را حساس کند. البته این فقط طبیعت باتری های ارزان قیمت نیست، بلکه طبیعت هر نوع باتری لیتیومی- یونی است. و وقتی که باتری سوراح شود این اتفاقی است که می افتد:
در باتری های ارزان قیمت تر، فاصل بین آنود و کاتود هر باتری ممکن است به درستی هم تراز نشده باشد. تصور کنید، کاتود در یک طرف باتری است، و آنود در طرف دیگر و فاصل در وسط این ها قرار دارد. کار آن این است که آن ها را جدا از هم نگاه دارد و نگذارد که هیچ جریانی صورت گیرد. یک مشکل این است که در باتری های ارزان قیمت ممکن است سوراخ های کوچکی در فاصله، به دلیل وجود ناخالصی در ذرات فلزی وجود داشته باشد که می تواند فاصل آنود و کاتود را سوراخ کند. در این موارد خرابی می تواند باعث ایجاد جریان شود.
ویتاکر می گوید: " در صورت وجود نقص ذاتی در باتری، در جایی این نقص خود را نشان می دهد. نقص های کوچک در ساخت و یا مواد باعث می شود که قطب های مثبت و منفی باتری مدتی پس از استفاده کوتاه شوند. وقتی این اتفاق می افتد به خصوص پس از شارژ باتری، گرمای بسیار زیادی وارد باتری می شود که باعث به جوش آمدن الکترولیت، ایجاد شکستیگی در قاب باتری و آتش سوزی می شود. "
ویتاکر می گوید که همه باتری های لیتیومی- یونی دارای الکترولیت های به شدت آتش زا هتسند که وقتی در معرض هوا قرار گیرد، سریع و شدیدا می سوزد. وقتی که به اشیا گرما می خورد، مواد کاتدی به منابع اکسیژن اضافی تبدیل می شوند و این امر باعث تشدید آتش سوزی می شود.
البته این چیز جدیدی نیست: باتری های لیتیومی- یونی همیشه باعث ایجاد آتش سوزی شده اند- از گوشی های هوشمند گرفته تا لپ تاپ و اتومبیل و هواپیما. باتری های لیتیومی- یونی بسیار عالی هستند، چرا که کوچک هستند ولی انرژی بسیار زیادی را در خود ذخیره می کنند. پس هیچ دلیلی وجود ندارد که سازندگان وسایل الکتریکی از آن ها استفاده نکنند. اما ذخیره سایز چنین انرژی زیادی می تواند در بعضی محصولات خطر ساز باشد. به همین دلیل است که ماشین های الکتریکی با قدرت بالا، مانند آن هایی که تسلا می سازد دارای سیستم خنک کننده بسیار پیشرفته هستند. فن موجود در این ماشین ها کلید اصلی نگهداری باتری در دمای مناسب است.
شاید باتری ها تنها مشکل در هاوربرد ها نباشند. شاید کمتر این اتفاق بیافتد ولی یک شارژر خراب نیز می تواند باعث تخریب دستگاه شود.
ویتاکر می گوید که اگر باتری محافظ مناسب نداشته باشد و شارژر خراب باشد، باتری می تواند اورشارژ شود. در صورت زیادی اورشارژ شدن، حتی بهترین باتری ها نیز ممکن است خراب شوند. البته همیشه امکان آتش سوزی نیست، ولی ممکن است که گاز باتری خالی شود و باتری خشک شود.
پس یک مشتری اگر خیلی شدید دلش یک هاوربرد بخواهد باید چه بکند؟ منطق می گوید که تنها راه این است که از همان برند های معروف خریداری کنند. اما همه چیز در اینجا کمی گیج کننده می شود، چرا که این محصول جدید است و هنوز هیچ گزارشی از کیفیت ها داده نشده است. قیمت بالاتر نشانگر کیفیت بالاتر است، ولی شرکت هایی مثل IO Hawk و Hovertrax که دستگاه های گران تری می فروشند غول های تکنولوژی نمی باشند. هاوربرد قطعا یک مد زود گذر است و سخت است که بگوییم بسیاری از شرکت ها تا سال دیگر به تولید آن ادامه دهند یا خیر.
از قیمت که بگذریم، تقریبا غیر ممکن است که بگوییم  چه نوع خطر آتش سوزی درون اسکوتر در کمین است. قسمت خطرناک این است که شاید تا وقتی که خیلی دیر نشده نفهمید.
" هیچ راهی هنگام خرید وجود ندارد. چرا که فاجعه وقتی رخ می دهد که شما باتری را بارها شارژ کنید و شارژ آن را خالی کنید. این مکانیزم شارژ/ خالی کردن شارژ مانند یک ماشه برای ایجاد آتش سوزی است. "
اگر همه این ها نتوانست علاقه شما به خرید یک هاوربرد را کم کند، پس حداقل آماده باشید و همیشه یک کپسول آتش سوزی را همراه خود داشته باشید.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

جعفر صادق

سه‌شنبه, 04 خرداد 1400

سلام
چی نوشتی اولا برو خطط رو درست کن که همش اشتباه نوشتی دوما اسکوتر برقی ها بیشترشون به دلیل برد های بد
یا حتی ۲ برده بودن انها است که لتش میگیرند و باتری چینی انداختم رو اسکوترم از باتری سامسونک که رو خودش بود بهتر و راحت میره و هیچی نمیشه حتی داغم نمیشه قمیتشم دادم ۷۰۰ تومن درحالی که باتری سامسونگ ۹۰۰ تومن هست اما با همان کیفیت این اسکوتر هایی که همه تو ایران دارن همشون چین هست اما بعضی هاشون رو تاجر های اشغال ما میرن از چین اشغالترین جنسای چین رو میارن و اینطوری میشه این حرف من نیست این حرف دانشمنده میخواید باور کنید نیخواید نکنید

پاسخ

ثبت نظر