چگونه از زبان برنامه نویسی سوئیفت در ابونتو استفاده کنیم؟

چگونه از زبان برنامه نویسی سوئیفت در ابونتو استفاده کنیم؟


اپل به تازگی زبان برنامه نویسی سوئیفت را به صورت متن باز برای لینوکس منتشر کرده است که این اتفاقی بسیار مهم برای کابران لینوکس است. در اینجا قصد داریم تا روش اجرای یک برنامه ساده با سوئیفت را در لینوکس آموزش دهیم. این آموزش شامل نصب سوئیفت در لینوکس و تنظیم متغیرها برای نوشتن یک برنامه ساده hello world با سوئیفت است.


البته باید توجه داشت که سوئیفت اکنون در حال توسعه است. سیستم عاملی که در این آموزش استفاده شده است، ابونتو 15.10 است ولی همین گام ها در ابونتو 14.04 نیز قابل استفاده است.
نصب سوئیفت در ابونتو لینوکس
گام 1: دانلود فایل
اپل فایلی را برای ابونتو فراهم کرده است. می توانید این فایل را از لینک زیر دریافت کنید. حجم این فایل در حدود 90 مگابایت است.

لینک دانلود فایل

 بجای دانلود فایل، می توانید از دستورات زیر برای دانلود سوئیفت استفاده کنید. البته توصیه می شود که از لینک بالا برای دانلود استفاده کنید زیرا این فایل ها را مرتبا به روزرسانی می شود، ولی لینک های زیر ممکن است بعد از مدتی قدیمی شوند.
برای ابونتو 14.04 از دستور زیر استفاده کنید:

wget https://swift.org/builds/ubuntu1404/swift-2.2-SNAPSHOT-2015-12-10-b/swift-2.2-SNAPSHOT-2015-12-01-b-ubuntu14.04.tar.gz

برای ابونتو 15.04 از دستور زیر استفاده کنید:

wget https://swift.org/builds/ubuntu1510/swift-2.2-SNAPSHOT-2015-12-10-a/swift-2.2-SNAPSHOT-2015-12-10-a-ubuntu15.10.tar.gz

گام 2: فایل ها را باز کنید.

در ترمینال، با استفاده از دستور زیر به مسیر دانلود بروید.

cd ~/Downloads

و در اینجا فایل ها را از حالت فشرده خارج کنید.

tar -xvzf swift-2.2-SNAPSHOT*

این دستور یک دایرکتوری با نام swift-2.2-SNAPSHOT-2015-12-10-a-ubuntu15.10 یا چیزی شبیه به این ایجاد خواهد کرد.

گام 3: متغیرها را تنظیم کنید

یک بار که فایل ها را از حالت فشرده خارج کردید، باید متغیرها را تنظیم کنید و سپس برنامه را اجرا کنید.
در مسیر استخراج شده، یک دایرکتوری usr/bin وجود دارد. این مسیر را باید به متغیرهای محیطی PATH اضافه کنیم. برای این کار احتیاج به مسیر کامل در دایرکتوری استخراج شده دارید. اگر به دقت از این گام ها پیروی کرده باشید، مسیر فایل های شما در /home/Downloads خواهد بود. برای کسانی که تازه کار هستند، انجام کار زیر پیشنهاد می شود:

 

cd ~/Downloads/swift-2.2-SNAPSHOT*
cd usr/bin
pwd

نتیجه pwd به شما مسیر کاملی را که استفاده می کنیم، خواهد بود. حال که مسیر دایرکتوری bin را به دست آوردید، آن را به متغیر PATH اضافه کنید. مقدار path_to_swift_usr_bin را در دستور زیر تغییر دهید.

export PATH=path_to_swift_usr_bin:$PATH

این عکس از صفحه نیز به شما کمک می کند تا روند را بهتر یاد بگیرید:

Nikkhah54

اگر تجربه کار قبلی با دستورات لینوکس را داشته باشید، این دستورات برای شما خسته کننده است ولی از آنجایی که این مطلب برای تازه کارها نیز هست، قطعا این دستورات برای آنها لازم خواهد شد.
گام 4: نصب پیش نیازها
برای اینکه سوئیفت در محیط لینوکس کار کند، نیاز به نصب ابزارهایی دارید. با استفاده از دستور زیر می توانید آنها را نصب کنید. حجم این ابزار 260 مگابایت است.

sudo apt-get install clang libicu-dev

گام 5: تایید نصب

از دستور زیر استفاده کنید تا مطمئن شوید که سوئیفت نصب شده است یا نه.

 

swift -version

نتیجه این دستور باید چیزی شبیه به این باشد:

Swift version 2.2-dev (LLVM 7bae82deaa, Clang 53d04af5ce, Swift 5995ef2acd)
Target: x86_64-unknown-linux-gnu

نتیجه این دستور باید چیزی شبیه به این باشد:

Nikkhah55

نوشتن برنامه سوئیفت در لینوکس

حال که ابزارها و نرم افزارهای مورد نیاز نصب شده است می توان یک برنامه ساده نوشت.
1-    استفاده از REPL
سوئیفت یک پوسته تعاملی به نام REPL دارد که در آن می توان دستورهایی را اجرا کرد. اگر سوئیفت را اجرا کنید، REPL باز می شود که می توان آنجا جمله ای مانند Hello World را چاپ کرد. عکس زیر را ملاحظه کنید:

Nikkhah56

برای بیرون آمدن از پوسته می توان از :q استفاده کرد. توجه داشته باشید که REPL برای ساخت اپلیکیشن ها کافی نیست و برای چنین کاری باید از روش دیگری استفاده کنید.
2-    ساخت یک پروژه کوچک سوئیفت
در این بخش یاد خواهید گرفت که چگونه یک پروژه ساده سوئیفت ایجاد کنید که Hello World را چاپ کند. در دایرکتوری سوئیفت خود یک دایرکتوری Hello  ایجاد کنید و در ترمینال به آن سوئیچ کنید:

 

mkdir Hello
cd Hello

حال شما یک پکیج سوئیفت با نام Hello ایجاد کرده اید ولی این پیکیج کامل نیست زیرا هر پیکیجی باید فایلی با نام Package.swift داشته باشد. با استفاده از دستور زیر، این فایل را ایجاد کنید:

 

touch Package.swift

یک دایرکتوری Sources به همراه فایل main.swift نیز باید وجود داشته باشد.

mkdir Sources
touch Sources/main.swift

حال، فایل main.swift را ویرایش کنید. برای ویرایش این فایل می توانید از ویرایشگر متنی گرافیکی استفاده کنید. دستور زیر را در این فایل قرار دهید:

print("Hello, world")

حال برای کامپایل آن از دستور زیر استفاده کنید.

swift build

این دستور یک برنامه قابل اجرا در .build/debug/Hello به شما می دهد. برنامه را اجرا کنید و دستور چاپ شده Hello World را مشاهده کنید.

.build/debug/Hello

عکس زیر نحوه اجرا را نشان می دهد.

Nikkhah56

همانطور که در ابتدای این آموزش هم گفته شد، ما قصد داشتیم نحوه تنظیم متغیرها و اجرای یک برنامه ساده سوئیفت در لینوکس را به شما نشان دهیم. برای ساخت اپلیکیشن های iOS در لینوکس هنوز IDE مناسبی ارائه نشده است و برای برنامه نویسی و اشکال یابی برنامه ها می توان از اتم استفاده کرد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر