آیا سامسونگ و ال جی در سال 2016 محصولات خود را با رزولوشن 4K به بازار می فرستند ؟

آیا سامسونگ و ال جی در سال 2016 محصولات خود را با رزولوشن 4K به بازار می فرستند ؟


شایعات موجود از این امر حکایت می کنند که این سازندگان کره ای در فکر ساخت نمایشگرهای دارای رزولوشن بالاتری هستند .
یکی از مهم ترین سوال هایی که در حال حاضر در دنیای گوشی های هوشمند مطرح می باشد این است که آیا سازنده ای می خواهد در سال آینده محصولی پرچم دار برای رقابت با اکسپریا Z5 سونی و نمایشگر 4K آن بسازد یا خیر . البته یک سوال دیگر نیز در این باره مطرح شده است و آن این که چرا باید سازندگان زحمت ساخت یک نمایشگر با چنین رزولوشنی را به خود بدهند .

تا به حال سونی تنها سازنده ای بوده که نمایشگر دارای رزولوشن 4K ساخته است . البته همه سازندگان می دانند که ساخت یک نمایشگر با رزولوشن بالا کاهش بازدهی را در پی دارد . مطمئنا یک نمایشگر دارای چنین رزولوشنی تصاویر و فیلم ها را با کیفیت و جزییات بیشتری نشان می دهد اما سوالی که پیش می آید این است که آیا چشم انسان می تواند چنین جزییاتی را درک کن یا خیر .

مسئله 4K تنها به محدودیت توانایی درک چشم منتهی نمی شود زیرا این موضوع نیز وجود دارد که ساخت این نمایشگرطبق استانداردهای کنونی یک چالش مهندسی به حساب می آید به این طریق که اجزای نمایشگرهای 4K باید به اندازه کافی کوچک شوند تا سازنده بتواند از این نمایشگرها در ساخت گوشی های همراه استفاده کند . البته یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که این نمایشگرها شارژ باتری دستگاه را نیز تا حد زیادی کاهش می دهند .

ظاهرا سونی از این مسائل با خبر است زیرا اکسپریا در اکثر اوقات با رزووشن 1080 پیکسلی کار می کند . در واقع تنها زمانی رزولوشن به 4K افزایش می یابد که کاربر بخواهد عکس ها و یا فیلم ها را ببیند .

سامسونگ در برابر ال جی

حال باید این سوال پرسیده شود که آیا سامسونگ و ال جی مانند سونی در پی یافتن همین نتایج هستند یا خیر . گزارشات مختلفی تا به حال در این زمینه منتشر شده است . رسانه های کره ای در گذشته اعلام کرده بودند که سامسونگ و ال جی در نظر دارند گوشی های گلکسی S7 و G5 خود را هم چنان با نمایشگرهای 2K به بازار برستند . با وجود این هم اکنون شایعاتی به گوش می رسند که می گویند تصاویری که این دستگاه ها قرار است نمایش دهند دقت و کیفیت بیشتری دارند .

یکی از خبرنگاران دنیای تکنولوژی اخیرا در یکی از گزارشات خود نوشته بود : " نمایشگری بزرگ ، تخت و باریک ... ، این یک نمایشگر 4K است . " . به گزارش های خبرگذاری های کره ای نمی توان اعتماد کرد اما احتمال بی پایه بودن چنین نوشته ای بسیار پایین است .

تصور ما از گلکسیS7

 

zz9

از آنجایی که ال جی و سامسونگ از جمله سازندگان بزرگ کره ای هستند که در زمینه ساخت گوشی همراه نیز فعالیت دارند ، می توان این گونه نتیجه گرفت که گزارش تهیه شده توسط این خبرنگار در مورد فعالیت های ال جی ، سامسونگ و یا هر دو سازنده بوده است . می توان این احتمال را مطرح کرد که این دو سازنده نظر خود را در مورد استفاده از نمایشگرهای 2K عوض کرده باشند و یا این که توانسته اند مشکل شارژ باتری را برطرف کنند .

البته این ایده نیز وجود دارد که سامسونگ نخواسته است در چالش 4K از رقابت کردن با سونی صرف نظر کند . سامسونگ همیشه تمایل داشته است که از هر فناوری جدید ارائه شده قبل از دیگر سازندگان در ساخت گوشی های خود استفاده کند بنابراین تعجب آور نخواهد بود اگر که گلکسی S7 و یا همتای بزرگ تر آن ، نوت 6 ، که به ترتیب در ماه مارس ( 11 اسفند تا 11 فروردین ) و سپتامبر ( 10 شهریور تا 8 مهر ) عرضه خواهند شد ، از  نمایشگرهای دارای رزولوشن تصویر بالاتر بهره ببرند .

پیروزی واقعیت مجازی (VR)

همان طور که خبرگذاری فون آرنا (PhoneArena) می گوید سامسونگ در نظر دارد چیزی بیشتر از 4K را عرضه کند زیرا گوشی های هوشمند این سازنده ستون فقرات استراتژی این سازنده را در دنیای واقعیت مجازی تشکیل می دهد . هدست های Gear VR از گوشی های سامسونگ به عنوان نمایشگر استفاده می کنند . حال نکته واضح این است که 4K زمانی که فاصله کمی با چشم کاربر دارد ، تصاویر را با کیفیتی متفاوت نمایش می دهد . از این رو احتمال این که سامسونگ به ساخت نمایشگرهای 4K روی آورد زیاد است .

اما ال جی برخلاف سامسونگ همیشه محافظه کار بوده است . گواه چنین ادعایی این است که ال جی G4 که اوایل امسال به بازار آمده حتی اسکنر اثر انگشت هم نداشت .

در نتیجه این سوال که آیا سامسونگ و ال جی نمایشگر 4K می سازند و یا خیر هم چنان در هاله ای از ابهام باقی می ماند . البته این احتمال نیز وجود دارد که شاید این سازندگان بتوانند کاری کنند که 4K عملکرد بهتری داشته باشد که در این صورت 4K یک ویژگی جدید کاربردی تلقی می شود .

zz10

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر