موفقیت اسپیس ایکس در فرود راکت فالکون 9 به روی زمین

موفقیت اسپیس ایکس در فرود راکت فالکون 9 به روی زمین


به گزارش گروه علمی ایرنا از رویترز، این نخستین عملیات پروازی شرکت کالیفرنیایی اسپیس ایکس از ماه ژوئن است، در آن تاریخ یک موشک این شرکت در ماموریتی به ایستگاه بین المللی فضایی شکست خورد و منهدم شد.


بدنه اصلی موشک ارتقا یافته فالکون 9 که ارتفاعی برابر با یک ساختمان 23 طبقه دارد و از 9 موتور قوی برخوردار است، 10 دقیقه پس پرتاب از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال، در موقعیت تعیین شده در 6 مایلی جنوب سکوی پرتاب فرود آمد، اما بوستر بالایی راکت همراه با محموله آن به مسیر خود به سمت مدار زمین ادامه داد.
معمولا بدنه راکت های فضایی پس از پرتاب از بین می رود یا تخریب می شود. بدین ترتیب برای انجام هر سفر فضایی باید یک راکت جدید ساخته شود و این وضعیت موجب افزایش چشمگیر هزینه سفرهای فضایی می شود؛ در حالی که اگر بتوان حداقل بخش عمده راکت را به طور سالم به زمین بازگرداند‏، امکان استفاده مجدد از راکت با صرف هزینه های بسیار کم در فضای رقابتی موجود در صنعت غیردولتی پرتابگرهای فضایی فراهم می شود.
شرکت اسپیس ایکس پیش از این تلاش های متعددی انجام داده بود تا راکت های فالکون 9 را در دریا و روی سطح کشتی ها فرود آورد، اما موفق نبود.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر