اولین‌ وب‌سایت جهان ۲۵ ساله شد

اولین‌ وب‌سایت جهان ۲۵ ساله شد

همشهری آنلاین:۲۵ سال پیش تیم برنرز لی دانشمندی از مجتمع مطالعاتی سرن در سوئیس در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۰ اولین وب‌سایت جهان را راه‌اندازی کرد.
براساس گزارش ساينس الرت، اين وب‌سايت با پشتيباني شبكه تارگستر جهاني (WWW) براي كاربري داخلي دانشمندان در سرن مورد استفاده قرار مي‌گرفت اما به تدريج و تا آگوست 1991 براي همگان قابل دسترس شد.
اين وب‌سايت به خودي خود به راهنماي خودآموز وب شباهت دارد و به كاربر مي‌آموزد كه چگونه به اسناد ديگران دسترسي پيدا كرده و چگونه سرور‌هاي خود را راه‌اندازي كنيد. در سال 2013 سرن تلاش كرد تا آدرس اوليه خود را بازيابي كند كه مي‌توان آن را در اين آدرس مشاهده كرد.

همانطور كه برنرز‌لي در طرح اوليه پروژه تارگستر جهاني خود توضيح داده‌است،‌ وضوح واژه‌ها نسبت به گرافيك‌هاي فانتزي از اهميت بيشتري برخوردار است: درجايي كه امكانات زيرساختاري وجود دارند، ما بر تبادل گرافيكي تمركز خواهيم كرد، اما در اين پروژه ما بيشتر بر خوانندگان جهاني متن تمركز داريم تا گرافيك.

امروزه بيش از چهار ميليارد صفحه وب و كمتر از يك ميليارد دامنه وجود دارند،‌اما هيچ‌يك از آنها به اندازه صفحاتي كه آغازگر اين موج بودند از اهميت برخوردار نيستند. در ادامه به برخي از مهم‌ترين وب‌سايت‌هايي كه در روند تكامل وب تاثيرگذار بوده‌اند اشاره خواهد شد.

Aliweb در سال 1993 در سرن توسط مارتين كاستر به عنوان اولين موتور جستجوي جهان ساخته شد. اگرچه اين وب‌سايت به كاربرانش امكان مي‌داد تا وب‌سايت‌هاي خود را از طريق دستورالعمل‌هاي نوشتاري و كليد‌واژه‌ها دسته‌بندي كنند،‌اما اين موتور جستجو هرگز مشهور نشد و طول عمر كمي داشت،‌با اين همه هنوز مي‌توان به آن از اين آْدرس دسترسي داشت.

اولين نسخه از وب‌سايت بلومبرگ

شركت بلومبرگ وب سايت خود را در سال 1993 راه‌اندازي كرد تا بتواند اخبار فناوري و اقتصادي را در اختيار مشتركاني بگذارد كه مي‌توانستند سالانه 24 هزار دلار حق اشتراك پرداخت كنند. نشريه اكونوميست نيز كه از سال 1843 فعاليت خود را آغاز كرده‌است، وب‌سايتش را در سال 1994 با هزينه 120 دلار راه‌اندازي كرد.

سازمان عفو بين‌الملل يكي از اولين ارگان‌هايي بود كه با سرعتي بالا خود را با فناوري جديد تطبيق داد و در سال 1994 وب‌سايتش را فعال ساخت. اگرچه اين وب‌سايت از نظر زيبايي‌شناسي چنگي به دل نمي‌زند،‌اما نسبت به وب‌سايت رستوران پيتزا‌هات كه همزمان در سال 1994 راه‌اندازي شد بسيار قابل قبول‌تر است. وب‌سايت پيتزا هات در سال 1996 به‌روز رساني شد.

وب‌سايت اوليه سازمان عفو بين‌الملل

كاخ سفيد نيز يكي از اولين ارگان‌هاي سياسي است كه داراي وب‌سايت شد و در سال 1996 براي دسترسي خبرنگاران به اخبار و تصاوير مرتبط با رياست‌جمهوري وب‌سايت خود را راه‌اندازي كرد.

وب‌سايت ياهو نيز براي مدتي نسخه صفحه‌اصلي اينترنت براي جمعيت زيادي از كاربران اينترنتي بود. اين شركت در سال 1995 تاسيس شد و در ابتدا راهنماي جري براي شبكه تارگستر جهاني ناميده مي‌شد.

وب‌سايت ياهو در سال‌هاي نخستين

از آنجايي كه هيچ موفقيتي خالي از پشيماني نيست،‌ بزرگترين پشيماني تيم برنرز لي نيز در پروژه شبكه تارگستر جهاني دو علامت اسلشي است كه پس از HTTP در آدرس وب‌سايت‌ها قرار مي‌گيرد. با اين‌همه برنرز‌لي با افتخار مي‌گويد كه در اين 25 سال هرگز براي كسي فيلمي از يك گربه،‌محبوب‌ترين حيوان آنلاين در جهان،‌ارسال نكرده‌است،‌تنها يكبار تصويري از سگش را براي دوستي فرستاده‌است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر