ایجاد ریزپردازنده هایی که داده را از طریق نور انتقال می دهند

ایجاد ریزپردازنده هایی که داده را از طریق نور انتقال می دهند


با اینکه سال 2015 رو به اتمام است و تعطیلات کریسمس آغاز شده  ولی هنوز هم شاهد پیشرفت های گسترده در تکنولوژی هستیم. سال 2015 پر از رویدادها و اتفاقات تازه در حوزه هسته پردازنده ها بود که شامل ابتکاراتی مانند نسل ششم پردازنده اینتل با نام SkyLake می شد. گفته شد که این پردازنده دو و نیم برابر عملکرد بهتر، گرافیک سی برابری بهتر، و شارژی سه برابر بالاتر از کامپیوترهای پنج سال گذشته دارد. حال نزدیک به سال 2016، دانشگاه کلرادو، تکنولوژی دیگری را به منصه ظهور گذاشته است.


این دانشگاه در همکاری با دانشگاه های کالیفرنیا، MIT و برکلی یک تراشه میکروپردازنده ساختند که از نور برای انتقال داده در سرعتی بالاتر از پردازنده های کنونی که از مدارات الکتریکی استفاده می کنند، بهره می برد. پردازنده مبتنی بر نور، از انرژی کمتری استفاده می کنند و سرعت انتقال بالاتری ارائه می دهند. این ویژگی ها سبب انجام سریعتر محاسبات  با امکانات فراوان می شود.
این طراحی موفق به تراشه، پهنای باند 300 گیگابایت در هر ثانیه در میلی متر مربع را می دهد که حدودا 10 تا 50 برابر برتر از ریزپردازنده های الکتریکی کنونی هستند. این دستگاه با اندازه 3 میلیمتر در 6 میلیمتر، بزرگتر از یک مهره نیست. ولادیمیر استوجانویک، یک پرفسور مهندسی برق و علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا گفت: "این اولین پردازنده است که می تواند از نور برای ارتباط با دنیای خارج ارتباط برقرار کند." که اگر چنین باشد، باید منتظر پیشرفت های گسترده در چگونگی ارتباط کامپیوترها و حل مسائل باشیم.
محققین در مورد مسئله تجاری سازی این دستگاه در آینده می گویند که می توانند مدارات الکتریکی و نوری را در یک تراشه ترکیب کنند که این باعث می شود که تولید این تراشه به آسانی قبل صورت گیرد. آنها همچنین در تلاشند تا راهی استفاده کنند که از همان مواد قبلی استفاده های مجدد کنند و فرایند انتقال به تولید تراشه های مبتنی بر نور را ساده تر نمایند.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر