گروه طرفدار آزادی اینترنت

گروه طرفدار آزادی اینترنت


گروه طرفدار آزادی اینترنت،راهی برای بررسی امنیت یافت که نیازی به افشاگران نداردنوشتۀ یان پاول
به لطف قدرت دوربین‌ گوشی‌های‌هوشمند، مردم رفتار پلیس‌ها را تغییر می‌دهند. اکنون یک گروه طرفدارآزادی اینترنت به نام تولکیتفرانما (Transparency Toolkit) می خواهد با استفاده از ابزارهای تکنولوژی رایجی مثل گوگل و لینکدین، روش امنیت ملی را تغییر دهد.


غریبه‌هایی که فراداده‌های تماس و فعالیت‌های آنلاین ما را در انبار وسیعی در ایالت یوتای امریکا انبار می کنند ناشناس به نظر می رسند. اما این جاسوس‌های دولتی هم افرادی نیازمند شغل هستند. ما معمولاً تصور می‌کنیم که این اطلاعاتی‌ها، کارمندان دولتی مادام‌العمر هستند اما بیشترشان در استخدام پیمانکاران دفاعی خصوصی هستند. مثلاً ادوارد اسنودن کارمند سابق بوزآلن همیلتون (شرکت مشاور مدیریت امریکایی) بود که همه فایل‌ها را بدست آورد و درنهایت دراختیار روزنامه‌نگاران قرار داد.


همه‌چیز دربارۀرزومه‌کاری
مکگراس، موسس تولکیت فرانما، در کنفرانس فرهنگ دیجیتالی دربرلین گفت «وقتی نیازمند شغل هستید، باید توانایی‌هایتان را اعلام کنید و در سازمان‌های اطلاعاتی مهارت‌های لازم عبارتند از استراق‌سمع، استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی جاسوسی سری و ابزار‌های تجزیه و تحلیل.»
باورکنید یا نه، لینکدین پراز افرادی است که مهارت‌های جاسوسی‌شان دربرنامه‌های آژانس امنیت ملی (مثل ایکس‌کی‌اسکور و دیش‌فایر) را اعلام می‌کنند.
این رزومه‌های آنلاین به تولکیت فرانما فرصت جستجو در پروفایل‌های لینکدین مردم و یافتن کلمات‌ کلیدی مرتبط با فعالیت‌های آژانس امنیت ملی امریکا (NSA) و ساختن پایگاه اطلاعات جمعی براساس این اطلاعات را می‌دهد. این پایگاه اطلاعاتی معروف به ICWatch است که بیش از 27000 رزومه کارکنان سازمان اطلاعاتی را نشان می‌دهد.(در این پایگاه، ICWatch آفلاین است.)
تصمیم‌گیری از روی این کلمات کلیدی تقریباً آسان است چون بسیاری از این برنامه‌های جاسوسی با افشاگری‌های ادوارد اسنودن و دیگران لو رفته‌اند. اما جستجوهای تولکیت فرانما منجر به کشف کلمات کلیدی جاسوسان ناشناس و حتی در برخی موارد کشف معنای کلمات کلیدی جدیدی می‌شود.

چرا این کار مهم است:

تولکیت فرانما می گوید که جمع‌آوری تمام این اطلاعات لینکدین، به مردم فرصت «درک بهتربرنامه‌های جاسوسی و روند بررسی‌های سازمان اطلاعات» را می دهد. ICWatch این کار را بدون کمک افشاگران و روزنامه‌نگارها و بااستفاده از آنچه مک‌گراس «دوربین همراه دولت» می‌نامد.  با بررسی لینکدن می‌توان ازتحلیل فراداده‌های استخدام در NSA به آنچه «ناظر‌ها» می بینند پی برد. اما اگر سازمان اطلاعات قوانینی وضع کند که افراد را از نوشتن برنامه‌های اطلاعاتی‌شان روی پروفایل‌ههای لینکدن منع کند، ICWatch متوقف می‌شود.

کسب اطلاعات شخصی
ICWatch نه‌تنها اطلاعات مربوط به فعالیت‌های جاسوسی ، بلکه اسامی و عکس افراد شاغل در سازمان اطلاعات را نیز منتشر می‌کند. می‌توانیم ساعت‌ها به این بحث بپردازیم که تروریست‌ها وخلافکار‌ها هم قادرند از این اطلاعات برای صدمه زدن به این کارکنان سازمان یا شاید حتی همکاری با آنها استفاده کنند.
اما این افراد درحال حاضربا خطری واقعی‌تر مواجه اند. زندگی آنلاین گاهی خیلی مخرب است و تصورش آسان است که افراد می توانند به کمک این اطلاعات، اطلاعات بیشتری کسب کنند و آنها را با تماس‌های تلفنی تهدید آمیز، درزدن‌های نیمه شب یا کتک آزار دهند.
مک گراس طی کنفرانس فرهنگ دیجیتالی گفت «این لیستی برای برخورد با آنها نیست. فکر نمی‌کنم همۀ آنها لزوماً افراد مخوفی باشند که باید با آنها دشمنی کرد. هدف من مقابله با جاسوسی‌های دولتو ارائه مکانیزم بهتری برای بررسی این برنامه‌ها و پاسخ‌گویی آنهاست.»
امیدواریم بقیۀ طرفداران آزادی اینترنت هم چنین آرمان‌هایی را دنبال کنند.
درهرحال، ICWatchراهکاری جذاب است تا بهتر بفهمید تمام مالیات‌های نظارتی‌تان کجا خرج می‌شود.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر