تلاقی ویندوز 10و اوبونتو درگوشی های هوشمند، شکست اوبونتو

تلاقی ویندوز 10و اوبونتو درگوشی های هوشمند، شکست اوبونتو

مایکروسافت قصد دارد تا در اقدامی عجیب با متصل کردن گوشی های ویندوز فون خود به یک مانیتور خارجی، سیستم عامل گوشی اش به یکباره از ویندوز فون به ویندوز ده تبدیل شود، که در نوع خود پدیده ای انقلابی محسوب می گردد. اگرچه این موضوع حداقل به لحاظ تئوری چیز جدیدی نیست.


چیزی که گفته شد قبلا توسط شرکت کانیکال و برای سال های متمادی بر روی گوشی های هوشمند و سیستم های شخصی وجود داشته است. گفتنی ست در این پروژه بی پروا که پیش تر توسط کانیکال و با همکاری اوبونتو اج انجام شده بود، اوبونتو توانست تا با وعده و قول هایی که داد مبلغی معادل 12 میلیون دلار را برای انجام این پروژه جمع آوری نماید. برای تبدیل گوشی خود به ویندوز ده قاعدتا ابتدا می بایست سیستم عامل ویندوز فون را بر روی گوشی نصب کنید و از قبل داشته باشید. سپس با متصل کردن ویندوز فون به یک صفحه نمایش خارجی و با استفاده از ویژگی جدیدی که بدین منظور ارائه شده است، مانیتور اتوماتیک به ویندوز ده و همان دسکتاپ سنتی همیشگی مایکروسافتی، به همراه دیگر برنامه های کاربردی تبدیل می گردد.
چیزی که در بالا گفته شد قرار بود قبلا نیز در دراز مدت توسط شرکت اوبونتو و بر پایه سیستم عاملش اجرایی گردد، که گویا مدام به تاخیر می افتاد. در حالی که در شرایط فعلی تنها گوشی های مدل BQ Aquarius در اروپا دارای سیستم عامل اوبونتو و توانایی اجرای این فن آوری جدید هستند، اما تکلیف دیگر گوشی های فاقد این سیستم عامل از قبیل Meizu MX4 چه خواهد شد؟ چرا که برای نمونه گوشی Meizu MX4 در کل توانایی اجرای این ویژگی را نخواهد داشت. به نظر می رسد این برنامه هنوز هم نیازمند زمان برای عملیاتی شدن و آن هم در طی سال های متمادی باشد.

edge-converge-100047315-large

شاید در ابتدا چنین به نظر برسد که پروژه های پیشین شرکت اوبونتو در این زمینه گوی سبقت را از مایکروسافت ربوده است، اما چیزی که امسال مایکروسافت قصد دارد با ارائه آن بر روی ویندوز 10 خود عرضه کند، بی شک حتی قادر به تحت الشعاع قرار دادن شرکت سازنده اوبونتو یعنی کرونیکال نیز خواهد بود.


ویندوز ده و  کانتینیوم (Continuum) برای گوشی ها
حرکت جسورانه مایکروسافت که در بالا نیز بدان اشاره گردید شاید از طریق قابلیت جدیدی با نام کانتینیوم در ویندوز ده امکان پذیر شود.
کانتینیوم نام قابلیتی در ویندوز ده می باشد که به گوشی های مجهز به ویندوزفون اجازه می دهد تا با متصل کردن صفحه کلید و مانیتور به آن، اینترفیس گوشی از ویندوزفون به ویندوز ده تغییر یابد، و با جدا کردن صفحه کلید مجدد تبدیل به ویندوزفون شود. کانتینیوم این اجازه را به شما خواهد داد تا گوشیتان را از طریق کابل مخصوص به یک مانیتور بزرگ وصل نمایید و از تمام قابلیت های ویندوز ده که برای سیستم های خانگی ارائه شده است بهره مند شوید.
مایکروسافت در حالی از کانتینیوم پرده برداری می کند که گفته است این گوشی ها در سال 2015 تولید خواهند شد. تنها کافی ست گوشی ویندوزفون خود را به یک مانیتور وصل کرده تا دسکتاپ ویندوز بر روی صفحه مانیتور خروجی نمایش داده شود. در حالی که می توانید از دکمه های خود گوشی به عنوان جایگزینی موقت برای موس و کیبورد استفاده نمایید، اما در عین حال نیز می توان از ماوس و صفحه کلیدهای فیزیکی نیز بدین منظور بهره ببرید. در این فرایند، گوشی به عنوان هسته اصلی کامپیوتر عمل خواهد کرد و تمام قدرت پردازشی را که برای اجرای برنامه ها بر روی محیط دسکتاپ بدان احتیاج خواهید داشت تامین خواهد نمود. حتی می توانید به طور همزمان نیز از صفحه نمایش خود گوشی و صفحه نمایش خارجی که به گوشی وصل کرده اید استفاده کنید، که همه عملیات های گفته شده تنها با بهره گیری از یک چیپ قدرتمند تعبیه شده در دستگاه صورت می پذیرد.
به لحاظ تئوری، این ویژگی جدید ارائه شده در ویندوز ده برای گوشی ها، حتی تا یک روز و بدون استفاده از هیچ منبع انرژی قادر به فرستادن تصاویر بر روی مانیتور به صورت بی سیم و بدون استفاده از کابل خواهد بود.
 
با استفاده از رابط کاربری کانتینیوم هم چنین قادر به اجرای اپلیکیشن هایuniversal  بر روی گوشی های ویندوزفون خواهید بود، که این اپلیکیشن ها نمونه های مینیاتوری و کوچک شده برنامه های تحت ویندوز از قبیل مجموعه آفیس و غیره محسوب می شوند.  از دیگر ویژگی های این رابط کاربری می توان به اجرا کردن برنامه های قدرتمند مایکروسافت در زمینه توسعه نرم افزاری اشاره کرد، که زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز از قبیل .NET از این دست به حساب می آیند.
مایکروسافت در حرکتی بالقوه و کاملا غیرمنتظره امسال اقدام به طراحی و ساخت ویندوز ده کرد، که برای بسیاری از افراد به نظر جذاب خواهد آمد. شاید یکی از دلایل انجام این کار احیانا این بوده تا بتواند از بسیاری از فن آوری های بنیادی به کار رفته در ویندوز ده ارائه شده برای PCها، و به خصوص اپلیکشین ها ویندوزی در گوشی های هوشمند نیز استفاده نماید. گفتنی ست که مایکروسافت از اپلیکشین هایی که در این ویندوز استفاده کرده تاکنون در هیچ یک از پلتفورم های سیستم عامل های قبلی اش هم چون ویندوز 8 نسخه دسکتاپ و ویندوز 8 نسخه موبایل، استفاده ننموده است.


کانونیکال و واقعیت های مرتبط با گوشی های مبتنی بر اوبونتو
سال 2013 ، شرکت کانونیکال توانست تا در قالب یک بازیگر و با عرضه گوشی های تحت لینوکسی خود چشم همگان را خیره نماید.
نسخه اوبونتوی مخصوص گوشی، درست همان نسخه دوست داشتنی همیشگی لینوکس اوبونتوست که بی شک بیشتر ما با آن آشنایی داریم. ضمن این که این نسخه ارائه شده جدید درست  همان چیزی می باشد که هم قابلیت نصب بر روی PC و هم قابلیت نصب بر روی گوشی های موبایل را داراست. یک گوشی مبتنی بر سیستم عامل اوبونتو این قابلیت را دارد که بتواند به صفحه نمایش بزرگ تر متصل گردد و چشم اندازی از یک دسکتاپ با اندازه های بزرگ تر و واقعی تر را بر روی مانیتور نمایش دهد. به همین واسطه نیز اپلیکیشن های موبایلی قادر به اجرا شدن و نمایش داده شدن بر روی صفحه بزرگ تر و با رابط کاربری قدرتمندتر هستند. گفتنی ست که همه نسخه های دسکتاپ لینوکس نیز می توانند به خوبی بر روی این گوشی های ساخت شرکت اوبونتو اجرا گردند.
 
اگرچه تاکنون مشکلات زیادی سد راه اوبونتو در این زمینه شده اند، اما حقیقت این است که اوبونتو برای رسیدن به هدف واقعی خود رویا پردازی های زیادی کرده و حرکتش را برای رسیدن به قابلیت جدیدی با نام کانتینیوم آغاز نموده است.
به همین خاطر شرکت کانونیکال در حال ساخت صفحه نمایش های مخصوص خود برای نمایش دسکتاپ اوبونتو به جای استفاده از دیگر صفحه نمایش ها می باشد، تا در عین حال نیز بتواند از این قابلیت جدید عرضه شده برای دیگر توزیع های لینوکس که در این زمینه فعالت می کنند بهره ببرد، و درست به همین خاطر هم می باشد که رابط کاربری Unity 8 در لینوکس اوبونتو ساخته و اکنون وجود دارد. نسخه های فعلی لینوکس اوبونتو هنوز هم از رابط کاربری Unity 7 استفاده می کنند، اما نسخه لینوکس آزمایشی که در تصویر زیر مشاهده می نمایید از نسخه Unity 8 استفاده می کند. اگرچه هنوز هم باید تغییرات زیادی بر روی رابط کاربری طراحی شده توسط شرکت کانونیکال انجام شود- چرا که این رابط کاربری بایستی بتواند هم با نسخه دسکتاپی لینوکس اوبونتو و هم با رابط کاربری  Unity 8 بوت و راه اندازی گردد. گفتنی ست که این ایده کماکان در دست اجرا برای ارائه بر روی گوشی ها به سر می برد. به نظر می رسد که این اجرایی شدن کمی برای  شرکت کانونیکال زمان بر خواهد بود، چرا که برای نمونه در سالهای اخیر این شرکت همچنان توجهش را به گوشی های اوبونتو معطوف نموده و آرزوی دست یافتن به سرورهای ابری با دسکتاپ اوبونتو را در سر می پروراند و همین موضوع و مبحث مرتبط با رابط کاربری Unity 7 موجب گشته تا تغییرات کمی در آن ایجاد شود.
 
رابط کاربری Unity 8 هنوز هم بر روی گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اوبونتو استفاده می گردد، اما همان گونه که پیش تر نیز اشاره شد این رابط کاربری قابلیت همگرا شدن با کانتینیوم را ندارد. در فوریه 2015 (اسفند 93) آقای کریستین پارینو معاون شرکت کانونیکال، شرکتی که لینوکس اوبونتو را طراحی و ساخته در بیانه ای این گونه خطاب کرد:
"بخش زیادی از نقشه راه ما بر اساس همگرایی پلتفورم های نرم افزاری می باشد، که می توانند بر اساس فاکتورهای گوناگونی از قبیل تامین منبع تامین انرژی دستگاه به واسطه PC تامین شود، و اولین گام ما نیز در این راه تولید گوشی های هوشمندBQ  می باشد. اما باید این را هم گفت که این همگرایی هیچ نقشی در تلاقی اوبونتو اج بازی نخواهد کرد و تنها در سیستم های رادار کاربرد خواهد داشت. شرکت کانونیکال با شدت و قدرت در تلاش برای عرضه نسخه Meizu MX4 بر روی گوشی های هوشمند است، تا شاید در آینده ای نه چندان دور بیشتر ساکنین زمین شانس استفاده از گوشی های اوبونتو را داشته باشند.
در حال حاضر اما وبسایت رسمی گوشی های اوبونتو هیچ اشاره ای به این همگرایی ها نکرده است. این وبسایت تنها اذعان داشته "اوبونتو برای لذت بردن از محتوا و سرویس های موجود بر روی گوشی های هوشمند، بدون تکیه کردن بر روی اپلیکیشن های سنتی راهی جدید را معرفی کرده است"، هم چنین وی در ادامه گفته است که شرکت کانونیکال کماکان بر روی وعده هایش برای طراحی گوشی های مبتنی بر اوبونتو پایبند است، چرا که رابط کاربری ارائه شده بر روی این گوشی ها یکی از جدیدترین ها و به نوعی قدرتمندترین در این زمینه محسوب می گردد – اما این بدان علت نیست که همه ما با دیدن اولین گوشی های دارای سیستم عامل اوبونتو هیجان زده شویم.

bq-aquarius-ubuntu-phone-100579220-large

مایکروسافت و انداختن توپ در زمین بازی حریف، پس زدن توسط کانونیکال
بنابراین به وجود آمدن تلاقی در این مبحث به نوعی در نقشه راه شرکت کانونیکال از قبل وجود داشته است، که ما نیز بایستی آن را در سال های آتی ببینیم. اما مایکروسافت آن طور که مدیر عامل شرکت AMD به ما گفته است نسخه نهایی ویندوز ده خودش را در اواخر جولای (اوایل مرداد) عرضه خواهد کرد.
 
به نظر می رسد هنوز هم راه هایی وجود داشته باشد تا مایکروسافت بتواند توپ را در زمین حریف بیندازد. ویندوز ده بر اساس اپلیکیشن های ارائه شده برای PCها، و برخی گوشی های ویندوزی برخوردار از CPUهای اینتل پایه گذاری شده است. به لحاظ تئوری این امکان وجود خواهد داشت تا برنامه هایی که قبلا بر روی ویندوز نصب می شده اند بتوانند بر روی گوشی های ویندوزی و با کمک قابلیت جدید کانتینیوم اجرا گردند. اما هیچ خبری دال بر صحت این موضوع از سوی مایکروسافت تاکنون اعلام نگردیده، و هیچ نشانه ای هم که مبنی بر وجود چنین ویژگی با استفاده از قابلیت سازگاری با نسخه های پیشین سیستم عامل های مایکروسافت باشد و تنها برای اپلیکیشن های ویندوز ده وجود داشته باشد در دست نیست. حتی اگر هم مایکروسافت این اجازه را به اپلیکیشن های دسکتاپی بدهد، اما به نظر می رسد که تنها اپلیکیشن های تایید شده و دارای گواهینامه امنیت که از طریق Windows Store ارائه می شوند بتوانند اجرا گردند – و هر اپلیکیشن قدیمی توانایی اجرا شدن را نداشته باشد.
نسخه اوبونتو مخصوص گوشی های همراه شامل چنین محدودیت هایی در تلاقی نسخه های متفاوت سیستم عامل هایش نخواهد بود.
تصور کنید بتوانید یک گوشی قدرتمند اوبونتو را با تراشه اینتل خریداری کرده، و برای مثال از آن برای نصب و اجرای نسخه قدرتمند لینوکس Steam و ابزارهای خط فرمان بهره ببرید، و در عین حال نیز بتوانید از نسخه های لینوکسی مخصوص کامپیوترهای شخصی استفاده نمایید. این درست همان چیزی ست که به خوبی بیان گر قدرت نرم افزارهای اُپن سورس می باشد. هر آنچه که در سیستم عامل یا برنامه های شرکت مایکروسافت محدود گردد در اینجا قابلیت دور زدن و مانور دادن خواهد داشت، و قادر خواهیم بود تا هر آنچه که بخواهیم انجام دهیم.
در هر صورت این تلاقی ها در آینده به وجود خواهند آمد و به حقیقت می پیوندد – و آنچه که با خود به ارمغان خواهد آورد نسخه هایی از سیستم عامل های متن باز برای گوشی ها خواهد بود، که برای کاربران لینوکس نوعی برد محسوب می گردد. اما این را هم باید مد نظر گرفت که تنها شرکت کانونیکال نخواهد بود که پرچمش را در این زمینه به اهتزار در می آورد، چرا که بی شک مایکروسافت همیشه آمادگی رویارویی برای شکست حریفان را داشته و برای این کار آماده بوده است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر