با رزبری پای ایستگاه رادیویی موج FM خود را پخش کنید

با رزبری پای ایستگاه رادیویی موج FM خود را پخش کنید

در ابتدا PiFM image را دانلود کنید، آن را برای فلش کردن روی کارت SD خود لازم خواهید داشت. در صورت دلخواه می توانید از PirateRadio.py script استفاده کنید و آن را روی Raspbian installation, خود نصب کنید، اما این آموزش روی PiFM image متمرکز است.

برای پروژه Pi FM خود چه چیز نیاز دارید
در ابتدا PiFM image را دانلود کنید، آن را برای فلش کردن روی کارت SD خود لازم خواهید داشت. در صورت دلخواه می توانید از PirateRadio.py script استفاده کنید و آن را روی Raspbian installation, خود نصب کنید، اما این آموزش روی PiFM image متمرکز است.
شما همچنین به یک سیم جامپ، یک هویه و لحیم و همچنین یک سیم به قطر 2 میلی متر به طول 20 تا 30 سانتی متر نیاز دارید.
شما همچنین به مقداری سوگرو و یا چسب تفنگی برای ایمن کردن آنتن نیاز دارید. با همه این ها می توانید پروژه خود را عملی کنید.
و در نهایت به یک کامپیوتر لینوکس و همچنین رزبری پای خود نیاز دارید.
اما اول از همه ، یک سوال بسیار مهم...

چطور یک کامپیوتر کوچک به یک فرستنده رادیویی تبدیل می شود؟
برای جلوگیری از تداخل با دستگاه های دیگر، رزبری پای از یک تکنیک به نام گسترش طیف استفاده می کند. این تکنیک تاثیر پردازنده را روی سخت افزار نزدیک کاهش می دهد ( با گسترش تداخل الکترومغناطیسی در طول پهنای باند بیشتر برای کاهش تداخل) ، اما اثر جانبی آن GPIO است که می تواند برای پخش روی موج FM به کار رود!
شما می توانید از این نیروی پخش با اتصال یک آنتن به پین 4 استفاده کنید.
البته ما وکیل نیستیم اما همانطور که می دانید در بیشتر کشور ها پخش روی موج رادیویی FM بدون داشتن مجوز لازم ممنوع است و می تواند حتی باعث زندانی شدن شما شود.

ساختن آنتن خود
پیچیده ترین بخش این پروژه ساختن آنتن است، اما اگر وسایل لازم را داشته باشید در ده دقیقه می توانید این کار را. با یک سیم جامپر قیچی شده با تقریبا 10 میلی متر سیم معمولی در بالای رابط و در ادامه با لحیم کاری آن به سیم 2 میلی متری انجام دهید.
وقتی که لحیم سفت شد دور رابط  و بالای اتصال جامپر را با لوله حرارتی کوچک به قطر 50 میلی متر روکش کنید و چند دقیقه با یک سشوار آن را گرم کنید تا اتصال عایق شود و لوله به اندازه کافی تنگ شود.
وقتی کارتان تمام شد می توانید آن را به پین 4 روی GPIO متصل کنید.

یافتن GPIO 4
اگر تا به حال از پین های GPIO استفاده نکرده اید، احتمالا نمی دانید که پین 4 کجاست. روی هر دو نسخه های GPIO پین 26 و 40 رزبری پای، GPIO 4 چهارمین پین در ردیف درونی می باشد، مانند شکل زیر:
آنتن خود را به این پین متصل کنید( اتصال به دیگر پین ها نیز منجر به پخش روی کانال FM می شود ولی سیگنال به این اندازه قوی نخواهد بود.)

آماده کردن لیست پخش
قدم بعدی آماده کردن لیست MP3 شماست. اول از همه آن ها را از روی کامپیوتر دسکتاپ خود روی  کارت SD کپی کنید، آن ها را در قسمت Pirate Radio بریزید. از آنجایی که احتمالا نمی توانید این کار را با ویندوز انجام دهید روی کامپیوتر خود لینوکس نصب کنید. اگر شکاف SD یا USB اضافی روی کامپیوتر خود دارید، می توانید فایل ها را از طریق USB به یک محیط لینوکس منتقل کنید.
سپس فایل pirateradio.config  را بیابید و آن را در ویرایشگر متن خود باز کنید. به شما مجموعه ای از گزینه ها، مانند فرکانس، مخلوط کردن لیست، تکرار تمامی فایل ها و پخش استریو داده می شود. سه گزینه آخری را می توان با جایگزینی تنظیمات به صورت False به جای true عوض شود.


تا جایی که به پارامترهای فرکانس مربوط می شود، شما باید میزانی را تنظیم کنید که بتواند با استفاده از رادیو FM استاندارد یافته شود. برای مثال در انگلستان باند از 87.5 تا 108 FM را اجرا می کند، در نتیجه در آنجا شما فرکانس 58 یا 110 را انتخاب نمی کنید چرا که رادیو قادر به پخش کردن آن نخواهد بود.
می توانید در باند FM روی رادیو FM خود را بگردید تا فضای خالی بیابید. مشکل ساز شدن روی یک فرکانس اشغال شده اصلا کار عاقلانه ای نمی باشد.
وقتی که کارتان تمام شد فایل pirateradio.config را ذخیره و ویرایشگر متن را ببندید.

پخش کنید

 

 

 


با ذخیره MP3 ها در یک پوشه مناسب،کارت SD را از کامپیوتر جدا کنید و آن را به رزبری پای خود متصل کنید و آن را روشن کنید. همزمان رادیو موج FM خود را بردارید و آن را روی فرکانسی که در تنظیمات مشخص کرده اید تنظیم کنید.
در طول چند ثانیه باید اولین موزیک را بشنوید و ایستگاه رادیوییتان روی خط خواهد بود!
می توانید رادیو خود را با خود به بیرون ببرید تا بفهمید که در چه فاصله ای از رزبری پای سیگنال قطع می شود. محدوده حدود 15 متر تا 30 متر می باشد، البته می توانید گزینه پخش استریو را بردارید و با این کار محدوده را افزایش دهید.
همچنین می توانید محدوده را قرار دادن رزبری پای در یک محیط بلند تر نیز افزایش دهید و یا به جای آلومینیوم از سیم مسی استفاده کنید. می توانید کیت خود را در یک بطری قرار دهید و آن را با خود جا به جا کنید.

اما به چه دردی می خورد؟
قوانین در مورد اداره یک ایستگاه رادیویی داشتن چنین چیزی را به شدت نقض می کند، اما دلیل نمی شود که آن را امتحان نکنید. اول این که یک آزمایش و سرگرمی بسیار جالب است که بدانید چگونه می توانید کامپیوتر خود را به یک ایستگاه رادیویی تبدیل کنید.
همچنین اگر یک معلم هستید می توانید از این ایده یک پروژه خیلی خوب برای بچه ها برای درک بیشتر آن ها از کامپیوتر و رادیو استفاده کنید.
اما مواظب باشید که در هر صورت هیچ قانونی را زیر پا نگذارید.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر