کاهش جهانی میزان آلودگی جیوه باید بیلیون‌ها فایده‌ی اقتصادی برای آمریکا داشته باشد.

کاهش جهانی میزان آلودگی جیوه باید بیلیون‌ها فایده‌ی اقتصادی برای آمریکا داشته باشد.

آلودگی جیوه یک مسئله و مشکل جهانی است که البته در نواحی خاص بیش از سایر مناطق مهم تلقی می‌شود. آلودگی که در اثر سوزاندن زغال‌سنگ از طریق هوا به سایر نقاط جهان منتقل می‌شود، به آب‌ها هم می‌رسد و از همین جا است که وارد بدن ماهیان می‌شود.در چند سال گذشته یک پیمان جهانی و یک سیاست‌گذاری بومی صورت گرفته است تا آلودگی جیوه کاهش یابد. اما این سیاست‌ها چگونه می‌تواند آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد.اخیراً تحقیقی منتشر شده است که تا پنجاه سال آینده تاثیرات مثبت استفاده از سیاست‌های جهانی را با سیاست‌ها بومی در آمریکا در حوزه‌های اقتصادی با هم مقایسه کرده است. در واقع محققان فواید اقتصادی به کاربستن پیمان میناماتا و استانداردهای مربوط به سموم موجود در هوا و جیوه را در آمریکا با هم مقایسه کردند.  


تا پنجاه سال آینده پیش‌بینی شده است که در اثر استفاده از سیاست‌های جهانی میزان آسیب‌پذیری آمریکا 91 درصد کم‌تر می‌شود این در حالی است که همین رقم در اثر استفاده از سیاست‌های بومی آمریکا 32 درصد خواهد بود.تاثیرات جیوه در حوزه‌ی سلامت و اقتصاد از هر دو نوع سیاست‌گذاری پیمان میناماتا و استانداردهای مربوط به سموم موجود در هوا و جیوه بررسی و محاسبه شد.بنا بر این محاسبات، تا پنجاه سال آینده کاهش آلودگی جیوه توسط پیمان میناماتا از نظر اقتصادی چیزی حدود 104 بیلیون دلار و از نظر سلامت 339 بیلیون دلار سود خواهد داشت؛ در حالی که همین ارقام برای استانداردهای مربوط به سموم موجود در هوا و جیوه به ترتیب 147 و 43 بیلیون دلار هستند.
به گفته‌ی محققین تعیین فواید برای سیاست‌های جهانی کار ساده‌ای نیست.


دنبال‌کردن مسیر بین سیاست‌گذاری و تاثیرات آن
مشخص‌کردن اینکه سیاست‌ها چگونه می‌توانند فوایدی در زمینه‌ی اقتصاد و سلامت داشته باشند مسئله‌ی پیچیده و مشکل است. برای دنبال کردن مسیری که بین سیاست‌گذاری و تاثیرات آن است، سلین و همکار او جیانگ شروع به تخمین کاهش جیوه توسط عهدنامه‌ی میناماتا و استانداردهای مربوط به سموم موجود در هوا و جیوه کردند.
این تیم در راستای این بررسی از یک مدل جوی استفاده کردند که در آن میزان آلودگی در گذر زمان بر اساس میزان کاهشی که هر سیاست با سناریوی خود ایجاد می‌کرد، در نظر گرفته می‌شد.
این تیم عامل منابع غذای دریایی در آمریکا را هم در نظر گرفتند و تاثیر آن را روی مسمومیت‌های جیوه بررسی کردند. آن‌ها در این راستا از مدل اپیدمیولوژیک استفاده کردند تا تاثیرات مسمومیت‌های جیوه را بر روی سلامت افراد مثل سکته‌ی قلبی مطالعه کنند.
درک محرک‌ها
محققان برای سیاست‌های جهانی و بومی به فواید بسیار زیادی دست یافتند. اما در این زمینه هنوز مجهولات زیادی وجود دارد.جیانگ بیان می‌کند که آنچه اهمیت دارد این است که عوامل موثر در پیدایش این همه تنوع چه هستند. در این زمینه عوامل بسیاری مطرح هستند که نسبت به آن‌ها اطمینانی وجود ندارد.به عنوان مثال محققان و دانشمندان نسبت به راه‌های مختلفی که جیوه می‌تواند از طریق اتمسفر منتقل شود مطمئن نیستند و یا اینکه چقدر زمان صرف می‌شود تا جیوه در ماهی انباشته شود. جیانگ در تحقیقش به این نکته پی برده است که حتی با در نظرگرفتن بیشتر فاکتورهای مجهول، سیاست‌های بومی بیشترین فایده را خواهد داشت؛ مگر در حالتی که به این فاکتور باید توجه کرد: غذای دریایی افراد از کجا تامین می‌شود.
بنا بر گفته‌ی جیانگ: ما کشف کردیم که در سناریوی ما که همه از ماهی محلی استفاده می‌کنند، فواید سیاست‌های بومی بیشتر از پیمان میناماتا خواهد بود. تحقیقات ما اهمیت سیاست‌های بومی را در محافظت از جوامع آسیب‌پذیر مثل ماهی‌گیران نشان داده است.
بنا بر اظهارات سلین در حال حاضر در این زمینه هنوز بسیاری مجهولات وجود دارد اما آنچه واضح است این است که جیوه یک آلودگی مضر است. با تصویب یک سیاست از کجا می‌توان نسبت به تاثیرات محیطی و انسانی آن مطمئن بود. تصور می‌شود که این متد ارزش امتحان‌کردن را دارد.
بودجه‌ی بخشی از این تحقیق توسط سازمان دولتی بنیاد ملی علوم تامین شده است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر