تکنولوژی‌های دیروز مشکلات امروز

تکنولوژی‌های دیروز مشکلات امروز


یک فرودگاه در سال گذشته به دلیل کرش‌کردن ویندوز 3.1 از کار متوقف شد. این چنین مشکلاتی شبیه به جک و شوخی می‌ماند تا واقعیت؛ اما مشابه چنین مسائلی در بسیاری از شرکت‌ها رخ می‌دهد.اولین باری که این خبر منتشر شد باورکردنی نبود؛ یک فرودگاه در پاریس مجبور به توقف فعالیت‌های خود شد چراکه یک کامپیوتر که ویندوز 3.1 را اجرا می‌کرد کرش‌کرد.این خبر واقعی بود. یک فرودگاه به دلیل کرش‌کردن یک سیستم‌عامل بیست‌وسه ساله از کار باز ایستاد. البته این که نقص فنی مربوط به یک سیستم‌عامل بوده است خیلی بهتر است تا اینکه نقص فنی یک هواپیما گزارش می‌شد.آنچه مهم است این است که وابسته‌شدن به یک نرم‌افزار یا سخت‌افزار خاص کار اشتباهی است.


هنوز افرادی هستند که از ویندوز اکس‌پی استفاده می‌کنند در حالی که کار اشتباهی است. مسلماً روزی فرا می‌رسد که نیاز به ارتقای سیستم الزامی می‌شود اما در آن زمان هزینه‌ی مالی و زمانی می‌تواند بسیار سنگین باشد.ویندوز 3.1 سیستم عامل استاندارد مایکروسافت قبل از عرضه ویندوز 95 بود . در واقع نمی توان آن را کاملا یک سیستم عامل مستقل نامید زیرا بیشتر شبیه افزونه ای بود که به سیستم عامل داس رابط کاربری گرافیکی اضافه می نمود.  ویندوز 3.11 رسما «ویندوز برای گروه های کاری» نامیده می شد زیرا طوری طراحی شده بود که از شبکه استفاده کند ولی تفاوت چندانی با 3.1 نداشت .
البته استفاده از سیستم‌عامل ویندوز 3.1 قدیمی‌ترین تکنولوژی که امروزه هنوز از آن استفاده می‌شود نیست؛ به طور مثال سیستم‌عامل OS/2 که توسط شرکت مایکروسافت و آی‌بی‌ام ساخته شد، هنوز توسط برخی از سیستم‌های خودپرداز بانک‌ها استفاده می‌شود.
این موضوع تنها در مورد نرم‌افزار کامپیوتری دیده نمی‌شود؛ به طور مثال هنوز مدارسی هستند که برای تهویه‌ی هوا از سیستم‌های هوارسانی قدیمی استفاده می‌کنند.
نمونه‌ای دیگر می‌تواند استفاده از اپل دو باشد. اپل دو یک رایانه خانگی هشت بیتی است که یکی از نخستین ریزرایانه‌های محبوب و پرفروش بود که به تولید انبوه رسید.
شاید این طور تصور شود که این تنها سازمان‌های کوچک هستند که از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده می‌کنند. اما این طور نیست.
تمام مثال‌هایی که بالا به آن‌ها اشاره شد چیزی جز واقعیت نیست. شاید چنین مسائلی برای کمپانی‌های کوچک قابل درک باشد اما برای شرکت‌های بزرگ بیشتر شبیه به یک جک می‌ماند.
آنچه در مورد استفاده از این سیستم‌های قدیمی مشترک است این است که همگی در نهایت با شکست رو به رو می‌شوند. بازگرداندن اطلاعات از روی سیستم‌های قدیمی پس از اینکه کرش می‌کنند کار راحتی نیست و به صرف هزینه‌ی زمانی و مالی بالا نیاز دارد.
استفاده‌کردن از سیستم‌های با  نسخه‌های مدرن سیستم‌عامل که به روز نشده‌اند هم با ریسک همراه است؛ با اتصال به اینترنت ممکن است این سیستم‌ها هک شوند.
مشکل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، نقاط دسترسی وای‌فای هستند که ثابت‌افزار آن‌ها بروز نمی‌شود.
در آخر باید اشاره کرد که در این زمینه ایده‌ای وجود دارد که می‌گوید تا زمانی که چیزی خراب نشده است، آن را تعمیر نکن. این ایده در مورد تکنولوژی و کاربرد آن در سازمان‌ها و شرکت‌ها کاربردی ندارد. استفاده از سیستم‌های قدیمی در راستای بهره‌برداری یک سازمان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر