هزینه ایجاد شغل در مراکز دانش بنیان بسیار کمتر از سایر موارد است

هزینه ایجاد شغل در مراکز دانش بنیان بسیار کمتر از سایر موارد است


معاون دانشجویی وزرات علوم تحقیقات و فناوری عنوان کرد: هزینه ایجاد شغل در مراکز دانش بنیان و علم و فناوری بسیار کمتر از هزینه ایجاد شغل در سایر موارد است.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، دکتر مجتبی صدیقی در مراسم افتتاح نمایشگاه عرضه توانمندی‌های صنعتی سبزوار در دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار گفت: 50 درصد رشد علوم پزشکی در دانشگاه‌هاست و حوزه پژوهش نیاز به نگاه نو دارد.وی افزود: علی‌رغم اینکه شرایط بودجه 95 مناسب نیست، دولت در حوزه پژوهش و فناوری اعتبار مناسبی در نظر گرفته است.

صدیقی با اشاره به توسعه کمی فوق‌العاده آموزش عالی در سال‌های اخیر گفت: بخشی از این رشد بی‌هدف بوده چنان که امروز با پدیده صندلی خالی دانشگاه‌ها مواجه شده‌ایم.وی بیان کرد: در طرح آموزش عالی، جمعیت دانشجویی و رشته‌ها با توجه به ظرفیت و مزیت‌های هر منطقه مشخص شده است.

صدیقی همچنین گفت: در طرح آمایش وزرات علوم، مزیت دانشگاه‌ها فناوری‌های نوین دیده شده و سبزوار نیز جایگاه مشخصی دارد.

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشگاه‌های فناوری نوین فضای زمانی رسیدن به فضای مطلوب را فراهم می‌کند، گفت: این دانشگاه‌ها مسیر دانشگاه‌های قدیم را دنبال نکنند بنابراین با توجه به رسالت جدید دانشگاه‌های نوین فقط به فکر صدور مدرک نباشیم که با پیوند پژوهش و صنعت اشتغال سرمایه‌های اجتماعی و رشد کشور را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه رسالت دانشگاه‌ها در آموزش عالی منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی است، گفت: تحقیقات دانشگاهی باید در رسیدگی به مشکلات منطقه و شهر، سپس فراتر از آن باشد.

صدیقی افزود: این دانشگاه می‌تواند مکمل حرکت دانشگاه حکیم باشد و تجربه جدید این دانشگاه بعنوان دانشگاه نسل سوم بحث فناوری و رسیدن به محصولات دانش بنیان است. شرکت‌های دانش بنیان شهرستان که مستقر در این دانشگاه هستند می‌توانند با همکاری دانشگاه حکیم زمینه ایجاد مرکز پارک علو م فناوری را در این شهرستان فراهم کنند.

وی تصریح کرد: هزینه ایجاد شغل در مراکز دانش بنیان و علم و فناوری بسیار کمتر از هزینه شغل در سایر موارد است.

رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار هم در ادامه گفت: رسالت این دانشگاه کارآفرینی و حرکت در مسیر رشد و توسعه کشور است.

حسین جلیلوند افزود: ما شرکت‌های فناور و دانش بنیان شهرستان را در مجموعه دانشگاه گرد هم آورده تا این شرکت‌ها فکر دانش بنیان خود را تجاری کنند.

وی بیان کرد: تجاری‌سازی اندیشه‌ها و ارتباط جامعه و دانشگاه از وظایف مهم این دانشگاه‌هاست.

جلیلوند با بیان اینکه جریان آموزشی باید به‌ گونه‌ای باشد که منجر به تحقیقات و فناوری شود، گفت: بایستی جامعه را به دل دانشگاه دعوت و شرکت‌های دانش بنیان را درون جامعه بیاوریم.

احمد برادران فرماندار سبزوار نیز در ادامه گفت: سبزوار یکی از مراکز فرهنگی و تمدن ایران است که از موقعیت جغرافیای خوبی برخوردار و در کنار جاده اصلی ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: این شهرستان با پیشینه و قدمت هفت هزار ساله مشاهیر و بزرگان زیادی را در دامن خود پرورانده است.

وی همچنین سبزوار را یک قطب دانشگاهی در شرق کشور دانست و گفت: تحصیل 35 هزار دانشجو در دانشگاه‌های مختلف شهرستان سبزوار یکی از ظرفیت‌های این منطقه است و انبوه فارغ التحصیلان دانشگاهی فرصتی خوب، برای دانش‌افزایی و رشد علم و صنعت است.

برادران افزود: امروز یکی از مشکلات جویندگان کار در آموزش عالی است که چاره آن پیوند آموزش و پژوهش و رشد مراکز علمی است.

وی ایجاد دانشگاه‌ها فناوری‌های نوین را از اقدامات خوب وزارت علوم دانست که ارتباط جامعه دانشگاهی را با جامعه و بخش صنعت برقرار می‌کند.

فرماندار سبزوار گفت: در دولت یازدهم به راه‌اندازی مراکز رشد و فناوری در دانشگاه‌ها توجه ویژه‌ای شده است و دانش و فناوری عامل توسعه و پیشرفت کشور است.

در ادامه، رمضانعلی سبحانی‌فر سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از شاخص‌های توسعه هر کشور میزان سطح پژوهش تحقیق، علم و تولید است.

سبحانی‌فر با بیان اینکه امروز اقتصاد کشورها مبتنی‌بر دانایی‌محوری است، گفت: بزرگترین سرمایه کشور نیروی انسانی مبتنی‌ بر دانایی است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی نگاه خوبی به حوزه پژوهش دارد چون که پژوهش سنگ‌ بنای توسعه علمی کشور است.

سبحانی‌فر همچنین از وزارت علوم خواست در توزیع بودجه پژوهشی به همه دانشگاه‌های کشور توجه داشته باشند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر