شرکت‌های دانش‌بنیان خاستگاه اصلی تولید ثروت بر مبنای علم هستند

شرکت‌های دانش‌بنیان خاستگاه اصلی تولید ثروت بر مبنای علم هستند

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در صورتی که نیازهای شرکت‌های بزرگ و بازار، کشش لازم را جهت توسعه فناوری و نوآوری تامین کند، این نیرو و کشش موجب می‌شود جامعه از مصرف‌زدگی علم به تولیدکنندگی علم حرکت کند و در این حالت شرکت‌های دانش‌بنیان نقشی مهم و کلیدی را بر عهده دارند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مجید دهبیدی پور در مورد تغییر روند مصرف‌کنندگی علم به تولیدکنندگی علم اظهار کرد: گفتمان علم نافع را باید در فضای علمی کشورمان گسترش دهیم. علم نافع، چیزی است که دین ما و رهبری ما روی آن تأکید می‌کنند. علمی که بیاید و دردی را دوا کند و یک مساله‌ای را حل کند و به رفع نیازهای جامعه و افزایش رفاه مردم کمک کند.

وی توضیح داد: از نظر من باید گفتمان علم نافع را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و حتی در مدارس، فرهنگ‌سازی کرد و ترویج داد و به ‌تبع آن شاید نیاز باشد که به‌ نوعی از سیستم آموزشی قبل از دانشگاه که امروزه داریم و بر آموزش تاکید می‌کند، به سمت یادگیری حرکت کنیم و آن را توسعه دهیم.

دهبیدی‌پور تصریح کرد: اگر ما به دنبال این هستیم که علم نافع داشته باشیم، باید به سمتی برویم که محصلین ما در هر مقطعی به سمت «یادگیری همراه با کار جمعی» حرکت کنند و نه صرفا «آموختن در یک فضای رقابتی تحصیلی». در نظام‌های نوین آموزشی دنیا نیز این رویکرد مورد توجه است.

دهبیدی‌پور به نقش شرکت‌های بزرگ در توسعه نوآوری اشاره کرد و افزود: وقتی در دنیا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که خاستگاه و نیروی محرک بسیاری از نوآوری‌ها در داخل شرکت‌ها است. یعنی این‌طور نیست که همه نوآوری‌ها در دانشگاه‌ها باشد؛ درواقع نیاز، مادر نوآوری است.

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف در ادامه تاکید کرد: اینکه ما بخواهیم تولیدکننده علم باشیم، بیان دیگر این است که ما نوآور باشیم. یعنی در زمینه نوآوری بتوانیم قدم‌های بلندی برداریم. بنابراین علاوه بر تغییر رویکرد در حوزه آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی، شرکت‌ها باید نوآوری باز را دنبال کنند و برای رفع نیازهای خودشان حتماً دست نیاز دراز کنند به سمت جاهایی که بر علم، تحقیق و پژوهش و فناوری متمرکز هستند. ضمن اینکه باید داخل شرکت‌ها هم تحقیقات بسیاری صورت بگیرد. این همان اتفاقی است که امروزه در بخش R&D شرکت‌های دانش بنیان دنبال می‌شود.

وی همچنین درباره تولید محصول دانش بنیان توضیح داد: باید این نگاه را داشته باشیم که اگر جمعی، تیمی یا یک جامعه فناوری خواست به سمت علم نافع یا تولیدمحصول دانش‌بنیان حرکت کند، ما حتماً باید یک پلتفرم خوب حمایتی برای آن آماده کنیم.

دهبیدی پور افزود: یکی از اقدامات مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این راستا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که می‌توان گفت در هدف خود موفق عمل کرده‌اند. این معاونت با ستادهای فناوری که در زمینه‌های گوناگون علمی دارد، با حمایت‌های تخصصی از شرکت‌های دانش‌بنیان، تا حد ممکن تسهیلات لازم را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده است. قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به نوعی می‌خواهد نقش حمایتی را ایفا کند.

وی همچنین به نقش ویژه ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ترویج و فرهنگ‌سازی و بسترسازی این موضوع در جامعه و همچنین ترویج گفتمان علم و فناوری در جامعه و در به وجود آمدن اکوسیستم کارآفرینی اشاره کرد.

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف خاطرنشان کرد: نکته پایانی اما بسیار مهم، بحث بازار است. این موضوع در سایر نقاط دنیا هم مهم‌ترین مساله است. مهم‌ترین کششی که می‌تواند بحث نوآوری را تقویت کند، بحث بازار است. اگر بازار در اختیار فناوری و علم قرار بگیرد، نیروی لازم جهت نوآوری تامین خواهد شد. اما اگر بازار نباشد، آن کشش که لازم است ایجاد نمی‌شود؛ اگر این کشش نباشد علم تولیدشده ما به فناوری تبدیل نمی‌شود.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر