11 اپلیکیشنی که بعد از نصب اوبونتو باید داشته باشید.

11 اپلیکیشنی که بعد از نصب اوبونتو باید داشته باشید.

اگر به تازگی اوبونتو را نصب کرده اید و با محیط آن هنوز آشنایی ندارید، 11 اپلیکیشن است که می تواند به شما کمک کند تا بتوانید بهتر با آن آشنا شوید.موقعیت این است: اولین باری است که از اوبونتو استفاده می کنید، از پس همه حقه های جدید لینوکس برآمده اید اما برایتان سوال است که هنوز چه نرم افزاری باقی مانده است که نصب کنید. شاید کمی حس بدی داشته باشید. نگران نباشید. در مقایسه با ویندوز، لینوکس دنیایی جدید با موقعیت های متنوع است، اما فضای آن آشنا نیز هست. اگر جدیدا اوبونتو را نصب کرده اید و با آن احساس راحتی نمی کنید، این ها اولین اپلیکیشن هایی است که لازم است نصب کنید. به صورت تضمینی بیشتر نیاز های شما را رفع می کند.


1.    Tweak Tools ( ابزار توییک)
به صورت پیش فرض، وقتی که صحبت از سفارشی سازی دسکتاپ می شود، اوبونتو انعطاف پذیری زیادی از خود نشان نمی دهد. می توانید کارهایی مانند تغییر کاغذ دیواری، تغییر فونت برای سیستم خود و نصب تم های مختلف پنجره را انجام دهید، اما کار بیشتری نمی توانید بکنید.
اگر نیاز به دسترسی بیشتری به تنظیمات پیشرفته تر مخفی شده در سیستم خود دارید باید یک ابزار توییک نصب کنید. انتخاب شما بستگی به محیط دسکتاپ شما دارد.برای دسکتاپ های یونیتی باید ابزار توییک یونیتی نصب کنید، که در مرکز نرم افزار (Software Center) موجود می باشد که به شما اجازه می دهد که رفتار پنجره ها و همچنین تنظیمات را فراتر از چیزی که یونیتی در حالت عادی به شما اجازه می دهد تغییر دهید.

برای دسکتاپ های گنوم: باید ابزار توییک گنوم را نصب کنید، که در مرکز نرم افزار یافت می شود. توییک های پیشرفته شامل میانبر های صفحه کلید شخصی سازی شده، عملکرد تغییر کرده پنجره ها و کنترل تم های بسیار خاص را شامل می شود.

برای دسکتاپ های کامپیز: کامپیز در اصل یک محیط دسکتاپ نیست، بلکه یک ویندوز منیجر است که امکان اثرات سه بعدی و انیمیشن را فراهم می کند. می توانید انتخاب کنید که از کامپیز برای مدیریت پنجره استفاده کنید، بلکه باید منیجیر تنظیمات پیکر بندی کامپیز (Compiz Config Settings Manager) را از مرکز نرم افزار نصب کنید.
کامپیز بسیار از دیگر ابزار های توییک پیشرفته تر است، که به این معنی است که ممکن است در اول کمی نا امید کننده باشد. مواظب باشید که تا قبل از این که بدانید دارید چه کار می کنید چیزی را تغییر ندهید، چون ممکن است خراب کاری کنید.

2- مدیر پکیج سیناپتیک (Synaptic Package Manager)
به جز ابزار توییک، هیچ ابزاری مهم تر از مدیر پکیج سیناپتیک برای کاربران اوبونتو نیست. درست است که مرکز نرم افزار اوبونتو بسیار مفید است، اما قابلیت های مهمی نیز هست که جا افتاده اند.
از طرف دیگر، سیناپتیک عینا بهتر است. برای تازه کار ها، یادگیری کار با آن سخت نیست و نتیجه جست و جوی آن بسیار سریع تر است. می تواند متعلقات خراب شده پکیج را تعمیر کند، به روز رسانی های هوشمند سیستم را انجام دهد، و رابط کاربری آن دوستانه تر است.
در اضافه، تنظیماتی برای حذف خودکار پکیج ها دارد که باعث می شود فضای ذخیره سازی اضافی گرفته نشود.
روش نصب آن: مدیر پکیج سیناپتیک را می توان در مرکز نرم افزار پیدا کرد.

3- گوگل کروم (Google Chrome)
در اینجا قصد نداریم وارد این بحث شویم که بهترین مرورگر برای لینوکس کدام است. کروم نقاط قوت خود را دارد ، اما دلایل زیادی نیز برای تنفر از آن وجود دارد.
اما روی لینوکس باید کرون را نصب کنید. نه این که باید از آن به عنوان مرورگر اصلی خود استفاده کنید، اما کروم قابلیت هایی دارد که دیگر مرورگر ها ندارند.
برای مثال، اگر می خواهید روی لینوکس نتفلیکس تماشا کنید، در حال حاظر باید از کروم استفاده کنید. راه حل های بالقوه ای برای دیگر مرورگر ها مانند فایرفاکس و اوپرا وجود دارد، ولی حقیقتا کار کردن با آن ها سر درد آور است. پشتیبانی فلش به روز رسانی شده نیز در کروم وجود دارد.
نحوه نصب آن: کروم در مرکز نرم افزار وجود ندارد، اما نصب آن آسان است. فقط کافی است به کروم پکیج بروید و روی دانلود کلیک کنید. و سپس برای نصب آن دابل کلیک کنید. وقتی که نصب شود به طور خودکار به روز رسانی می شود.

4- گیری (Geary)
رایانامه خوان های لینوکس دسکتاپ زیادی موجود است، و مهم این است که شما با کدام راحت تر هستید، اما گیری بسیار خوب است. سریع است، استفاده از آن راحت است و محیط آن زیباست.
به محض این که آن را باز کنید کار کردن با آن را یاد می گیرید. این رایانامه خوان برای تازه کار ها بسیار پیشنهاد می شود.
تنها نقطه ضعف گیری نبود گزینه های شخصی سازی است. شما نمی توانید کلید های میانبر را تغییر دهید. و یا چیز های کوچک دیگری که ممکن است بی اهمیت باشد ولی وقتی که با هم جمع می شوند می تواند آزار دهنده شود. گیری برای کاربران حرفه ای پیشنهاد نمی شود.
نحوه نصب: گیری در مرکز نرم افزار وجود ندارد. برای نصب، ترمینال را باز کنید و سه فرمان زیر را تایپ کنید:


sudo add-apt-repository ppa:yorba/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install geary

 


5- مدیا پلیر  VLC (VLC Media Player)
مدیا پلیرهای زیادی برای لینوکس وجود دارد، اما با این وجود گزینه ای وجود دارد که همیشه برنده است و آن  VLC است.
یکی از دلایل موفقت آن تعهدش به فلسفه منبع باز است. البته قطعا تنها مدیا پلیر منبع باز موجود نیست، ولی اگر به قابلیت های آن توجه کنید متوجه می شوید که اصلا سایر مدیا پلیر ها با آن قابل مقایسه نیستند.
قابلیت های مخفی بسیار زیادی در VLC موجود هستند که احتمالا در مورد آن ها چیزی نمی دانید. حد اقل باید آن را به عنوان یک مدیا پلیر بکاپ نصب کنید چرا که همیشه کار می کند.
روش نصب: VLC را می توانید در مرکز دانلود پیدا کنید.

6- تاماهاک (Tomahawk)
این روزها آدم های کمتری موزیک را خریداری می کنند. با وجود خدماتی مانند یوتوب و اسپاتیفای دیگر خیلی ها موزیک را فقط آنلاین گوش می دهند. اما برای آن هایی که از MP3 استفاده می کنند یک موزیک پلیر خوب حیاتی است.
بهترین موزیک پلیر در بین گزینه های زیادی که موجود می باشد تاماهاک بهترین است. خوب، مدرن است و قابلیت های فراوانی دارد.
اما بهترین ویژگی آن پلاگین است: قابلیت اتصال به سیستم های گوش دادن به موسیقی مانند اسپاتیفای، یوتوب، سوندکلود، دیزر، لست اف ام، و غیره است. تاماهاک کاری می کند که شما بتوانید به طور همزمان همه این ها را مدیریت کنید.
روش نصب: تاماهاک در مرکز نرم افزار موجود نیست. برای نصب، ترمینال را باز کنید و سه فرمان زیر را وارد کنید:


sudo add-apt-repository ppa:tomahawk/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install tomahawk

 

7- تیکساتی (Tixati)
احتمالا در مورد( دلوگ) Transmission ( دلوگ) , Deluge و( کیو بیترونت) qBittorrent شنیده اید، اما تیکساتی بهترین کلاینت موجود می باشد.
دلایل ترجیح تیکساتی نسبت به دیگر کلاینت های تورنت شامل : دانلود های سریع، مصرف منابع کوچک، رابط های کاربری ساده و سرراست و قابلیت های زیادی مانند اولویت بندی، اندازه پهنای باند و گراف های پهنای باند واقعی می باشد. حتی یک نسخه قابل حمل نیز دارد.
روش نصب: تیکساتی در مرکز نرم افزار موجود نمی باشد، اما نصب آن ساده است. فقط کافی است به صفحه اصلی تیکساتی بروید، روی دانلود کلیک کنید ، به قسمت لینوکس بروید، روی فایل دانلود دابل کلیک کنید تا نصب شود.

8- سوبلیم تکست (Sublime Text)
یکی از بدترین شایعه ها در مورد لینوکس این است که فقط به درد برنامه نویس ها می خورد. این شایعه به سیستم عامل ضربه بزرگی می زند چرا که چیزهای زیادی در مورد لینوکس هست که بسیار دوست داشتنی است، حتی اگر در زندگی خود یک خط هم کد نزده باشید.
البته مسلما لینوکس برای برنامه نویس ها عالی است، و اگر در هر نوعی برنامه می نویسید حتما باید به فکر نصب کردن سوبلیم تکست باشید. ویرایشگر متن بسیار عالی است و تقریبا به خوبی IDE است.
روش نصب: سوبلیم تکست در در مرکز نرم افزار موجود نیست. برای نصب به ترمینال بروید و سه فرمان زیر را تایپ کنید.


sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/sublime-text-3
sudo apt-get update
sudo apt-get install sublime-text-installer

 

9- GIMP
در برنامه های زیادی سعی شده است که انعطاف پذیری و قدرت فوتوشاپ را تکرار شود، ولی هیچ کدام از آن ها خیلی موفق نبوده اند. نزدیک ترین آن ها GIMP است.
اما یک چیز وجود دارد: با این که GIMP در سطح فوتوشاپ نیست، ولی می تواند بسیاری از کارهای آن را انجام دهد. اگر GIMP فاقد یکی از قابلیت هایی است که شما نیاز دارید، شاید حتی بتوانید قابلیت های آن را با پلاگین ها افزایش دهید. بهتر از همه، GIMP  صد درصد رایگان است.
اگر فکر می کنید که یادگیری GIMP دشوار است، نگران نباشید. فقط کافی است سری به وب سایت هایی که GIMP را آموزش داده اند بزنید. از آنچه فکر می کنید ساده تر است.
روش نصب: GIMP را می توانید در مرکز نرم افزار بیابید.

10- دراپ باکس (Dropbox)
در بین خدمات فضای ذخیره سازی کلود موجود نصب دراپ باکس روی لینوکس از همه ساده تر است. اگر قبلا هرگز از دراپ باکس استفاده نکرده اید، باید این کار را بکنید. برای بک آپ گرفتن از فایل ها عالی است همچنین می توانید استفاده های بسیار خلاقانه ای از آن بکنید.
دراپ باکس بسیار روی لینوکس خوب کار می کند و این برای تازه کار ها عالی است.
روش نصب: دراپ باکس در مرکز نرم افزار موجود است اما می توانید آن را از وبسایت خود دراپ باکس نیز دانلود کنید که بسیار راحت تر است.

11- استیم (Steam)
لینوکس در حال تبدیل شدن به یک پلت فرم جدی برای بازی است و شواهدی دال بر آن است که در چند سال آینده لینوکس به ویندوز می رسد. یکی از نقاط عطف انتشار استیم برای لینوکس است.
استیم یکی از بهترین راه ها برای دانلود بازی روی لینوکس است. آرشیو بازی ها رو به گسترش است ، جامعه بسیار بزرگی است و خود بازی ها بسیار خوب هستند. البته هنوز نمی توان همه بازی های استیم را انجام داد ، اما تعداد بازی هایی که می توان انجام داد رو به افزایش است.
اما در حال حاظر بسیاری از بازی ها خارج از استیم انجام می شوند.
روش نصب: استیم را می توانید در مرکز نرم افزار بیابید. البته ممکن است به مشکل بر بخورید که در این صورت باید به صفحه مشکلات سر بزنید.

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مجید

جمعه, 23 آذر 1397

هرکار میکنم ایونتو روی لپ تاپم نصب نمیشه

پاسخ

ثبت نظر