بررسی مشکلات حوزه تولید اپلیکیشن در ایران: از کمبود نیروی ماهر تا گرافیست دیجیتالی

بررسی مشکلات حوزه تولید اپلیکیشن در ایران: از کمبود نیروی ماهر تا گرافیست دیجیتالی

ایران نوشت: اخیراً شاهین طبری رئیس کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرد اگر ما به مقوله نرم افزاری بپردازیم و زیرساخت و شرایط مناسب را برای شرکت‌های نرم افزاری فراهم کنیم نه تنها در داخل کشور موفق می‌شویم بلکه می‌توانیم در بخش صادرات نرم افزار نیز وارد شویم.
از آنجا که امروز استفاده از تلفن هوشمند در کشور بشدت همه‌گیر شده است به همین علت بازار اپ‌های خاص تلفن همراه نیز داغ است همین علاقه کاربران بستری مناسب برای تولید اپ‌های وطنی فراهم کرده است اما سؤال این است یک اپ خوب باید دارای چه نقاط قوتی باشد که برای عموم مردم جذاب بوده و قابل استفاده باشد تا آنجا که بتوان این اپ‌ها را در عرصه جهانی نیز عرضه کرد؟ «ایران» در این باره با کارشناسان حوزه فناوری آی تی گفت‌و‌گو کرده و نظرات آنها را جویا شده است.

نشناختن ذائقه و نیاز سنجی کاربران
«یکی از دلایل استفاده نکردن عامه مردم و جهانی نشدن اپلیکیشن‌های تولیدی ایران نشناختن ذائقه مردم و نیاز سنجی است.»
حسین اسلامی قائم مقام یک شرکت خصوصی (فناپ) با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: برنامه نویس‌ها ابتدا باید نیازهای عموم مردم را بسنجند و ببینند که در کدام حوزه‌ها مردم نیاز به تولید نرم افزار دارند بعد به سمت تولید آنها بروند.


وی به گرفتن بازخوردهای کاربران نیز اشاره کرده و می‌گوید: باید با اطلاعاتی که از کاربران می‌گیریم اپلیکیشن‌هایی تولید کنیم که کاربر را خوب راهنمایی کند و قابل استفاده باشد. این فعال حوزه فناوری درباره مقوله صادرات نیز می‌افزاید: برنامه نویسان باید برای صادرات کشورهای مختلف را هدف نوشتن اپلیکیشن‌های خود قرار دهند به عنوان نمونه و جدای از بحث سیاسی، برنامه نویس‌های ایرانی خیلی راحت می‌توانند کشورهای عربی را هدف تولید اپلیکیشن خود قرار دهند و با سنجش ذائقه و سلیقه آنها به سمت تولید اپلیکیشن‌هایی بروند که مورد توجه و استفاده این کشورها باشد. عباس حیدرنوری، عضو هیأت علمی رشته مهندسی رایانه دانشگاه صنعتی شریف نیز ساخت اپلیکیشن مطابق نیاز مردم را ضروری می خواند و به «ایران» می‌گوید: وقتی برنامه نویس می‌خواهد اپلیکیشنی بنویسد پیش از هر کاری باید نیاز سنجی کند و بازار را بشناسد و بداند که کاربران به چه نوع برنامه‌هایی نیاز دارند اما معمولاً این موارد را رعایت نمی‌کنند. اگر برنامه نویس‌ها مطالعه و تحقیق نکرده و بدون رعایت اصول گفته شده به سراغ ساخت ایده خود بروند بعد از تولید ممکن است مورد استقبال عموم قرار نگیرد.


5 حوزه جذاب کاربران در دنیای اپ
برنامه نویسان باید در چه حوزه‌هایی اپلیکیشن بسازند تا مورد استقبال عموم مردم قرار بگیرد و مردم جامعه ما به چه اپلیکیشن‌هایی نیاز دارد و آیا تحقیق و مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته و نیازهای جامعه شناسایی شده است؟


این سؤال را حسین اسلامی این‌گونه به «ایران» پاسخ می‌دهد: مطالعاتی که خارجی‌ها درباره بازار فناوری ایران انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که علاقه‌مندی ایرانی‌ها در استفاده از اپلیکیشن‌های 5 حوزه بشدت بالا است و این 5 حوزه شامل نفت و گاز، بانکداری، ساختمان، سلامت و غذا و توریسم است که اکنون خارجی‌ها در حال سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها هستند تا با ورود به این بازار، سود سرشاری کسب کنند. این فعال حوزه فناوری بر این نکته اشاره دارد که به بخشی که با عامه مردم در ارتباط است
(B2C (Business to Consumer می‌گویند یعنی نرم افزار با عامه مردم سر و کار دارد به عنوان نمونه اپلیکیشن‌های حوزه سلامت و غذا می‌تواند برای مردمی که بیمار یا چاق هستند کمک کرده و توصیه‌هایی ارائه دهد چون عموم مردم به دنبال دریافت راهکار برای حل مشکلات خود از سوی پزشک و متخصص هستند.


اسلامی در ادامه می‌گوید: بخشی دیگر از اپ‌ها قابل استفاده برای عموم نیست و به نوعی بیشتر این اپلیکیشن‌ها کمک ساز هستند و استفاده از آنها زیاد نیست. مانند اتوماسیون اداری یک شرکت خاص که هزار یا 2 هزار نفر در تلفن همراه و تبلت خود از آن استفاده می‌کنند. وی در ادامه می‌افزاید: برنامه نویسان وطنی ایده پردازهای خوبی دارد ولی بازار را خوب نمی‌شناسند و برای اینکه بتوانند درآمدزایی کنند باید ایده پردازها در کنار افراد با نگاه اقتصادی کار کنند و مکمل هم باشند تا موفق شوند.


معضلی به نام کمبود نیروی انسانی
بجز بحث ذائقه و سلیقه کاربر و قابل استفاده بودن برای عموم مردم، برنامه نویس‌ها با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند و مهمترین دغدغه آنها در تولید و نوشتن یک اپلیکیشن خوب چیست؟


اسلامی مشکل اصلی در حوزه تولید اپلیکیشن‌ها را نداشتن نیروی انسانی در بعد گرافیکی دانسته و می‌افزاید: ایران برنامه نویس‌های خوبی دارد ولی از بعد گرافیکی ضعف داریم و کمتر اپلیکیشنی دارای گرافیک جذابی است بنابراین در این قسمت خلأ وجود دارد و باید این خلأ را پر کرد.


عباس حیدرنوری، عضو هیأت علمی رشته مهندسی دانشگاه صنعتی شریف نیز همچون «اسلامی» بزرگترین مشکل در زمینه ساخت اپلیکیشن‌ها در ایران را نبود نیروی انسانی تربیت شده خوب بخصوص در بخش گرافیک دیجیتالی دانسته و می‌گوید: من به شخصه از نزدیک این مشکل را لمس کرده‌ام چرا که برای تولید اپلیکیشنی با مشکل گرافیست حوزه دیجیتال مواجه شدیم و هر چه جست‌و‌جو کردیم نتوانستیم یک گرافیست خوب دیجیتالی پیدا کنیم. بیشتر گرافیست‌ها در زمینه تولید بنر و پوستر تجربه دارند ولی گرافیستی که طراحی وب سایت و اپلیکیشن را در کشور انجام دهد، بسیار اندک است.


حیدر نوری با بیان اینکه گرافیک دیجیتالی به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه‌های خارجی تدریس می‌شود، می‌افزاید: تا جایی که اطلاع دارم در ایران چنین رشته‌ای تدریس نمی‌شود بنابراین در زمینه نیروی انسانی تربیت شده گرافیک دیجیتالی با مشکل روبه‌رو هستیم.


عضو هیأت علمی رشته مهندسی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه می‌گوید: نه تنها اپلیکیشن‌ها گرافیک خوبی ندارند بلکه معمولاً دارای باگ‌هایی (نقص نرم افزاری) نیز هستند که کار را برای کاربران خسته‌کننده می‌کند تا آنجا که کاربر ترجیح می‌دهد دیگر از آن اپلیکیشن استفاده نکند. این یک نقص بزرگ محسوب می‌شود و این اتفاق از آنجا ناشی می‌شود که برنامه نویس‌ها پیش از تست باگ‌ها و دریافت بازخوردها از کاربرها محصول خود را وارد بازار می‌کنند از این‌رو ماندگاری کار آنها در بازار اندک است و حتی در سطح کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد که منطقی است برنامه نویسان در این خصوص به دنبال حل مشکل باشند.


حیدر نوری می‌افزاید: آنگونه که باید نیروی انسانی خوبی در دانشگاه‌ها در بخش برنامه‌نویسی تربیت نشده است و حتی بیشتر برنامه نویس‌ها خودآموخته هستند که رشته اصلی تحصیلی آنها رایانه و برنامه‌نویسی نیست و از آنجایی که هر کسی می‌تواند اپلیکیشنی تولید کرده و در کافه بازار ارائه دهد و درآمدی کسب کند خیلی از افراد با اینکه تخصص آنها نیست به ساخت و نوشتن اپلیکیشن‌ها روی می‌آورند و تعداد زیادی اپلیکیشن در کشور تولید می‌شود که فرد نه تحصیلات نرم افزاری دارد و نه بدرستی اصول و روند نوشتن یک اپلیکیشن خوب را فراگرفته است به همین دلیل اکثر اپلیکیشن‌های داخلی از کیفیت پایینی برخوردار هستند.


به‌روز کردن راز ماندگاری اپلیکیشن‌ها
رهام حیدری برنامه نویس نیز معتقد است هر اپلیکیشنی یا بازی رایانه‌ای یک زمانی در اوج است و بعد از اوج خارج می‌شود، بنابراین برنامه نویس برای ماندن در بازار باید همیشه در حال رصد کردن و برآوردن نیازهای کاربران خود باشد.


حیدری به «ایران» می‌گوید: برنامه نویسان برای ماندن در عرصه رقابت باید همواره یک قابلیت جدید ارائه دهند که بقیه نرم افزارهای مشابه، آن را نداشته باشند تا کاربران کماکان از آن اپلیکیشن استفاده کنند یا اینکه استفاده از دیگر اپلیکیشن‌ها را رها کرده و به این اپلیکیشن روی بیاورند.


حیدری خسته شدن سریع کاربران از برنامه‌های الکترونیکی را نقطه ضعف تکنولوژی دانسته و می‌افزاید: از این‌رو کاربران همیشه دنبال اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های جدید هستند. در ایران هم اپلیکیشن‌هایی که موفق هستند هر چند وقت یکبار یک فیچر جدید ارائه می‌دهند ولی بیشتر برنامه نویسان ایرانی تا با یک محصولی به درآمد می‌رسد آن را رها کرده و بروز نمی‌کنند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر