روشی جدید برای خاموش شدن خودکار باتری های گوشی پیش از انفجار

روشی جدید برای خاموش شدن خودکار باتری های گوشی پیش از انفجار

آیا تابحال گوشی را دیده اید یا شنیده اید که منفجر شود؟ خبر انفجار یک گوشی بارها در اینترنت پخش شده است ولی چرا یک گوشی منفجر می شود؟ زمانی که باتری یک گوشی بیش از حد داغ شود، اگر سیستم کنترلی برای خاموش کردن دستگاه وجود نداشته باشد، دمای آن کم کم بالا رفته و به صورت ناگهانی منفجر می شود.


هربار که یک گوشی سامسونگ، ال جی و یا آیفونی منفجر می شود، همین داستان تکرار می گردد. حال پژوهشگران دانشگاه استنفورد در حال کار بر روی این مشکل هستند و در تلاشند تا با همین تکنولوژی کنونی باتری که در اختیار دارند، این مسئله را حل کنند و به نظر هم می رسد که موفق شده اند.
این محققان با استفاده از نانوتکنولوژی، یک فیلم انعطاف پذیر از ذرات تیز نیکل ایجاد کردند که با گرافن و یک لایه نازک اتمی از کربن پوشانده شده است. این فیلم رسانای برق است، بنابراین می تواند دور باتری یون لیتیومی قرار گیرد و به الکترودهای آن وصل شود. وقتی که دما در بازه معمولی قرار دارد، لبه های تیز ذرات پلیمر در کنار یکدیگر قرار می گیرند و ارتباطشان به واسطه اتصال به هم، حفظ می شود و زمانی که دما افزایش می یابد، فیلم نیز توسعه می پذیرد و در نتیجه ذرات از یکدیگر دور شده، باتری خاموش شده و از وقوع انفجار جلوگیری می شود.
این روش را می توان در باتری ها استفاده نمود و آنها را مجبور کرد تا زمانی که دما بیش از حد بالا می رود، خاموش شوند. پژوهشگران معتقدند با تغییر میزان ذرات و پلیمرهای استفاده شده، می توانند دمای فیلم را در حالت مناسبی نگه دارند. این یک ویژگی جالب است که هنوز در باتری ها استفاده نشده است.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر