با رکوردزنان فروش محصولات آی تی در کریسمس آشنا شوید

   
نام نویسنده:
|
دسته بندی:
|
ایران نوشت: سال نو میلادی که از راه می‌رسد بازار هدیه دادن هم داغ می‌شود و البته در عصر ارتباطات بی‌شک، این خرید وسایل دیجیتال و فناورانه است که رونق دارد و هرکسی تلاش می‌کند با تهیه گوشی هوشمند، تبلت، فناوری‌های پوشیدنی و... به عنوان هدیه، بهترین خاطره را برای عزیزانش رقم بزند.

امسال هم بازارهای جهانی در تعطیلات کریسمس افت و خیزهای زیادی داشت ولی یک مسأله مسلم است و آن هم رشد روزافزون خریدهای آنلاین و رونق تجارت الکترونیک در جهان بویژه امریکاست. امسال خرید آنلاین کاربران ازطریق وسایلی همچون تلفن هوشمند، تبلت، لپ تاپ و... افزایش 59درصدی داشته و خریداران درمجموع در حدود12.7 میلیارد دلار کالا از این طریق خریداری کردند که این رقم از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت.


مؤسسه پژوهشی Flurryدر قالب گزارش‌ها و تحلیل‌های خود اعلام کرد که در تعطیلات کریسمس امسال، این فبلت‌ها و محصولات اپل بودند که در جهان گوی سبقت را از سایر رقبا ربودند به گونه‌ای که تنها در هفته اول ژانویه بازدیدکنندگان از اپ استور برای خرید نرم افزار و اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود حدود نیم میلیارد دلار هزینه کردند و گفته می‌شود 49.1 درصد وسایل دیجیتالی که در بازار کریسمس خریداری و فعال شده‌اند نیز با سیستم عاملios کار می‌کنند که خود رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

کمپانی اپل در گزارش فروش خود از تعطیلات سال نو میلادی، خبر داده است که خرید اپلیکیشن‌ها بیش از 55درصد افزایش داشته و کاربران در گوشه و کنار جهان با خرید مناسب از اپ استور، رکورد فروش تعطیلات این کمپانی را شکسته‌اند.

در این گزارش آمده است که در دوهفته پایانی سال 2015میلادی منجر به 3ژانویه، مشتریان بیش از 1.1 میلیارد دلار برای خرید اپلیکیشن‌های مختلف از فروشگاه ویژه اپل(اپ استور) هزینه کردند و در این میان شاید بتوان اول ژانویه 2016 را شلوغ‌ترین روز کاری تاریخ اپ استور دانست چرا که این فروشگاه اینترنتی و آنلاین، تنها در این روز بیش از 144میلیون دلار فروش داشت. این رقم رکورد پیشین اپل که مربوط به روز مجردها(single-day) یک هفته قبل از روز کریسمس در سال 2015 بود را شکست.

خریداران در طول سال گذشته میلادی به بازی Clash of Clans، Monster Strike، minecraft  وGame of War و همچنین سرویس هاس نتفلیکس و HULUعلاقه بسیاری نشان دادند.


فیلیپ شیلر معاون رئیس ارشد بازاریابی جهانی اپل نیز در این باره گفت: ما هیجان زده هستیم که مشتریان ما از اپلیکیشن‌های موجود برای آیفون، آی پد، مک، ساعت اپل و Apple TV استقبال کرده و آن را به طور قانونی از فروشگاه آنلاین اپل خریداری کرده‌اند. وی ادامه داد: مشتریان ما در سال 2015میلادی بیش از 20میلیارد دلار اپلیکیشن و نرم افزار از ما خریداری کردند در حالی که میزان فروش اپ استور در سال 2014 حدود 15میلیارد دلار بود و با توجه به این روند رو به رشد، تلاش می‌کنیم از حداکثر توان طراحان و تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها استفاده کنیم تا این روند صعودی فروش در سال 2016میلادی نیز ادامه یابد و باز هم کاربران ما را تنها نگذارند.

البته در این میان لازم است از تولیدکنندگان و طراحان این اپلیکیشن‌ها نیز تشکر و قدردانی داشته باشیم که با طراحی بهترین محصولات رضایت مشتریان را فراهم کرده‌اند. گفتنی است اپ استور از سال 2008 تاکنون حدود 40میلیارد دلار هزینه به طراحان و تولیدکنندگان اپلیکیشن پرداخته است و البته یک سوم این رقم تنها مربوط به سال گذشته بوده است بنابراین رشد فروش اپ استور چندان هم دور از انتظار نبود.


اپل در حال حاضر تنها در امریکا مسئول اشتغالزایی برای 1.9میلیون نفر است که بیش از 1.4 میلیون از این تعداد شغل حول و حوش تولید اپلیکیشن‌ها، نرم افزار، مهندسی و شرکت‌های سازنده اپ برای ios می‌گردد و ازسوی دیگر برخی از شغل‌هایی که ارتباطی به فناوری ندارد نیز از طریق اقتصاد اپلیکیشن‌ها حمایت می‌شود. اپل پیش از این نیز اعلام کرده بود که اقتصاد اپلیکیشن‌های ios حدود 1.2 میلیون شغل دراروپا و 1.4 میلیون شغل نیز در چین ایجاد کرده است.


شاید ورود تلویزیون و ساعت اپل، خود زمینه‌ای برای خرید بیشتر اپلیکیشن‌ها و افزایش محبوبیت آن شد چرا که اپل در سال 1984 با معرفی مکینتاش انقلابی در دنیای فناوری ایجاد کرد و حالا این انقلاب با معرفی محصولاتی مانند آیفون، آی پد، اپل واچ و اپل تی وی ادامه دارد و به هر حال 100هزار کارمند این کمپانی، کمر همت بسته‌اند تا بهترین محصولات را راهی بازار کنند.


فبلت‌ها در اوج محبوبیت
محققان مؤسسه Flurry که ابتدا با تبلیغات اپلیکیشن‌ها و تلفن هوشمند فعالیت می‌کرد با رصد کردن بازار در روزهای منتهی به کریسمس عنوان کرده اند: فبلت‌ها هیچ گاه مانند امسال محبوب نبوده‌اند طوری که 27درصد وسایل دیجیتال به فروش رسیده در تعطیلات امسال در اندازه فبلت هستند درحالی که این رقم در سال 2014 حدود 13درصد بوده و وقتی آن را با رقم ناچیز 4درصدی سال 2013 مقایسه کنیم بیشتر متوجه رشد فروش فبلت‌ها در تعطیلات کریسمس 2015می شویم.


به نظر می‌رسد فبلت‌ها جایگزین گوشی‌های کوچک‌تر شده‌اند زیرا درحالی که در سال 2014 حدود63درصد ازگوشی‌ها سایز متوسط بودند این رقم در سال 2015 به 54درصد رسیده است. به بیان دیگر تنها یک درصد از گوشی‌هایی که در تعطیلات سال نو میلادی خریداری شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند صفحه نمایش کوچکتر از3.5 اینچ داشته‌اند و حتی محققان این مؤسسه پژوهشی انتظار دیدن این گوشی‌های کوچک را در میان هدایای کریسمس سال آینده ندارند.


این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که کاربران وسایل دیجیتالی با سیستم عامل اندروید بیشتر به فبلت‌ها گرایش داشتند و 50درصد از همه وسایل اندرویدی که بتازگی فعال شده، فبلت بوده است در حالی که کاربران ios به دنبال گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش متوسط بوده‌اند. طرفداران اپل بیشتر گوشی آیفون6s با سایز 4.7 اینچ را ترجیح می‌دهند درحالی که کاربران اندروید بیشتر به دنبال فبلت‌هایی با اندازه حداقل 5.1 اینچ بوده‌اند.


همچنین از بازار کریسمس امسال برمی آید که تبلت‌های بزرگ و گوشی‌های سایز متوسط، بازار را تا حد زیادی از دست داده‌اند و این موضوع به نفع فبلت‌ها تمام شده است. تعطیلات سال نو میلادی خبر خوش زیادی برای تبلت‌ها نداشت چرا که بازار فروش تبلت‌ها از22درصد در سال 2014 به 18درصد در تعطیلات2015 رسید.


5کمپانی برتر در تعطیلات امسال
هرچند اطلاعات مؤسسه اطلاعات کمپانی Flurry نشان می‌دهد که اپل همچنان نبض بازار را در دست دارد و 49.1 درصد وسایلی که بتازگی فعال شده‌اند ساخته کمپانی اپل هستند ولی باید گفت این رقم اندکی کمتر از سال 2014 است که حدود 51.3 درصد از وسایل دیجیتالی که برای نخستین بار در این بازه زمانی فعال شدند دارای سیستم عامل ios بودند و کاهش 2.2 درصدی نشان می‌دهد.


با اینکه امسال سامسونگ پس از اپل البته با فاصله‌ای معنادار قرار گرفته و تنها 19.8 درصد از کل گجت‌ها ی دیجیتالی فروخته شده در تعطیلات امسال مربوط به این برند بود ولی به نظر می‌رسد وضعیت سامسونگ در حال بهبود است چرا که این رقم در تعطیلات سال 2014 حدود 17.7 درصد بوده است. نوکیا نیز در بازار کریسمس امسال سقوطی فاحش داشت و میزان فروش آن از 5.8 درصد در تعطیلات سال 2014میلادی به 2درصد در تعطیلات 2015رسید.

شرکت LG نیز موفق شد تنها 1.7 درصد از بازار تعطیلات کریسمس امسال را از آن خود کند اما شرکت سونی که انتظار می‌رفت پنجمین بازیگر عرصه فروش وسایل فناورانه باشد این بار در رقابت با یک کمپانی چینی مغلوب شد و از میدان به در رفت. درمقابل، این کمپانی چینی شیائومی است که برای نخستین بار به جمع 5شرکت بزرگ بازار کریسمس پیوسته و 1.5 درصد از فروش گجت‌های فناورانه کریسمس امسال را به خود اختصاص داده است. شاید این رقم فروش چندان بالا به چشم نیاید ولی موضوع مهم، ورود این کمپانی به بازار فروش تعطیلات سال نو میلادی به یمن دراختیار داشتن بازار بزرگ آسیاست و انتظار می‌رود این روند رو به رشد ادامه داشته باشد.


حال باید منتظر ماند و دید محصولات اپل همچنان می‌توانند سهم مناسب خود را در بازار محصولات فناورانه حفظ کنند و از سوی دیگر کمپانی‌هایی مانند شیائومی که گام‌های بزرگی برداشته‌اند در سال 2016 میلادی تا چه حد پیش خواهند رفت.

دیگر اخبار نویسنده

ارسال نظر


شخصی سازی Close
شما در این صفحه قادر به شخصی سازی نمیباشید