آموزش زبان برنامه‌نویسی R- قسمت دوم

آموزش زبان برنامه‌نویسی R- قسمت دوم

در قسمت اول، در مورد اهمیت زبان R صحبت کردیم. حال می‌خواهیم ابزارهای مورد نیاز کدنویسی با این زبان مفسری را نصب کنیم و تست‌های اولیه را با آن انجام دهیم. با فیسیت همراه شوید.

نصب R
همان‌طور که در قسمت اول بیان شد زبان R بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس به خوبی کار می‌کند. برای دانلود و نصب R می‌توانید به سایت آن به آدرس r-project مراجعه کنید و بر اساس سیستم‌عامل خود بسته مورد نیاز خود را انتخاب و نصب کنید و یا اینکه از آموزش زیر استفاده کنید.

نصب R بر روی ویندوز
برای نصب آخرین ورژن R  در ویندوز به این آدرس بروید (این آدرس مربوط به دانشگاه فردوسی مشهد است که از سرورهای رسمی R برای ایران به شمار می‌آید و سرعت بهتری در ایران دارد) و R  را دانلود و نصب کنید.

نصب R بر روی مک
کاربران مک می‌توانند به دو صورت عملیات نصب خود را انجام دهند که در اینجا شرح می‌دهیم. روش اول: به آدرس مربوطه مراجعه کنید و نسخه مناسب مک خود را دانلود کرده و نصب نمایید. روش دوم: ترمینال مک را باز کنید و دستور زیر را در آن کپی کنید:

ruby -e "$(curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Homebrew/install/master/install)"

و پس از اتمام اجرای آن دستورات زیر را در ترمینال اجرا کنید:

brew tap homebrew/science
brew install r

نصب R بر روی لینوکس

در توزیع‌های مختلف روند نصب R متفاوت است که در اینجا چند نمونه از آن‌ها را بیان می‌کنیم:
اوبونتو
کاربران اوبونتو می‌توانند با اجرای دستورات زیر در ترمینال R را نصب کنند:

sudo add-apt-repository ppa:marutter/rdev  
sudo apt-get update
sudo apt-get install r-base r-base-dev

دبیان

کاربران توزیع دبیان jessie با اجرای دستورات زیر می‌توانند R را نصب کنند:

sudo echo “deb http://cran.um.ac.ir/bin/linux/debian jessie-cran3/” >> /etc/apt/sources.list
sudo apt-key adv --keyserver keys.gnupg.net --recv-key 381BA480
sudo apt-get update
sudo apt-get install r-base r-base-dev

آرچ

کاربران توزیع آرچ می‌توانند توسط دستور زیر R را نصب کنند:

sudo pacman -Syu r

پس از اینکه R را نصب کردید در ویندوز آیکونی در میزکار شما ایجاد شده که که می‌توانید آن را باز کرده و در خط فرمان آن اسکریپت خود را بنویسید. در مک و لینوکس در ترمینال، R(حتما بزرگ) را تایپ کرده و به خط فرمان آن دسترسی پیدا کنید. برای تست می‌توانید در خط فرمان R دو عدد ۲ و ۳ را با هم جمع کنید و از درستی نصب خود مطمئن شوید.

Nikkhah144

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید با دستور

q()

از خط فرمان R خارج شدیم.

تذکر: تا الآن ما فقط مفسر R را با کتابخانه‌های پایه آن نصب کردیم و برای استفاده از الگوریتم‌های متعددی که برای R پیاده‌سازی شده‌اند باید کتابخانه‌های مربوطه را نصب کنیم.
توجه: پس از نصب R با روش‌های توضیح داده شده برای نصب کتابخانه‌های آن نیاز به طی کردن مسیر فوق نیست و در خط فرمان R می‌توانید با استفاده از تابع زیر کتابخانه یا بسته مورد نظر که مخصوص R است را نصب کنید:

install.packages(“pkg-name”)

به جای pkg-name باید نام بسته یا کتابخانه مورد نظر را بنویسید. دستور بالا به صورت خودکار به دنبال بسته درخواستی شما در مخازن خود می‌گردد و اگر پیدا کرد بدون دخالت شما آن را نصب می‌کند و پس از اتمام نصب به راحتی می‌توانید از آن کتابخانه یا بسته استفاده کنید.
نصب محیط توسعه یکپارچه برای R
همیشه وقتی در مورد زبان برنامه‌نویسی صحبت می‌شود سریع برای ما سؤال پیش می‌آید که آیا IDE خوبی برای آن وجود دارد؟ در‌واقع بدون IDE هم می‌توان تمام اسکریپت‌ها را نوشت و اجرا کرد، اما یک IDE یا یک ویرایشگر خوب می‌تواند سرعت کار ما را بالا ببرد. پیش از این پنج IDE مناسب زبان برنامه نویسی R در لینوکس معرفی شد که کاربران می توانند با مراجعه به آن IDE و یا ویرایشگر مناسب خود را انتخاب کنند.
اما به صورت کلی معروف‌ترین محیط توسعه یکپارچه R محیطی به نام Rstudio است که نرم‌افزاری متن باز بوده و در هر سه سیستم‌عامل ویندوز، مک و لینوکس قابل نصب است و امکانات خوبی را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد. پس در اینجا نصب آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
نکته: قبل از نصب IDE حتماً باید R  را نصب کرده باشید و بعد IDE را نصب کنید.
نصب Rstudio
برای نصب به این آدرس مراجعه کنید و نسخه مناسب سیستم‌عامل خود را انتخاب کرده و نصب کنید. کاربران توزیع آرچ که بسته مناسب آن‌ها در این لینک موجود نیست می‌توانند توسط دستور زیر در ترمینال، RStudio را نصب کنند:

yaourt rstudio-desktop-bin

پس از نصب آن محیطی مشابه تصویر زیر برای شما ایجاد می‌شود.

Nikkhah145

با توجه تصویر بالا Rstudio دارای چهار بخش اساسی است.
بخش اول: سمت چپ بالا مربوط به فایل اسکریپت زبان R  هست. به عبارت دیگر شما برنامه‌هایی که می‌خواهید ذخیره کنید را در این بخش می‌نویسید. دکمه‌های بالای آن Run اسکریپت را خط به خط اجرا می‌کند. Source کل فایل اسکریپت را یک‌جا اجرا می‌کند.
بخش دوم: سمت چپ پایین مربوط به خط فرمان R هست. به عبارت دیگر شما تست‌های خود را در اینجا می‌گیرید و سپس وارد فایل اسکریپت می‌کنید و یا دستوراتی مثل install.packages را همانند تصویر بالا در خط فرمان اجرا می‌کنید. زیرا یک بار فقط نیاز به نصب آن دارید.
بخش سوم: سمت راست بالا، در این بخش شما آبجکت‌هایی که ایجاد کرده‌اید را مشاهده می‌نمایید. می‌توانید یک آبجکت را انتخاب کنید و محتویات آن را ببینید.
بخش چهارم: سمت راست پایین، این بخش مربوط به فایل‌های دایرکتوری (فولدر) جاری و بصری‌سازی و نمودارهایی است که می‌کشید.
با ما همراه باشید در قسمت‌های بعدی آموزش R

امین  خزاعی

امین خزاعی

امین، برنامه نویس سیستمی و امنیت و ساکن شیراز. عاشق گنو/ لینوکس و نرم افزار آزاد. امین اعتقاد دارد همیشه باید برای توسعه نرم افزارهای آزاد و گسترش فرهنگ آزادی در نرم افزار وقت گذاشت.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر