10 خط فرمان جالب که حتما باید امتحان کنید

10 خط فرمان جالب که حتما باید امتحان کنید

خط فرمان ها یکی از بخش های ضروری کاربران حرفه ای کامپیوتر است.به هر حال این GUIs که معرفی می شوند، رابط های کاربری جالب و فوق العاده ای هستند ولی نمی توانند جایگزین خط فرمان های آکادمیک باشند.

(GUI = واسط های گرافیکی کاربر = مجموعه‌ای از نشانه‌های گرافیکی نمایش داده شده بر روی یک نرم‌افزار است که در آن کاربر به جای تایپ فرمان‌های بلند و پیچیده از اعلان فرمان، با اشاره بر نمایشهای تصویری بر روی صحنه تصویر، پرونده‌ها، برنامه‌ها یا فرمان‌های گوناگون را انتخاب می‌کند.)
ابزارهای زیادی وجود دارند که که می توانید از آن ها این خط های فرمان را استخراج کنید .در این قسمت به شما 10 خط فرمان را معرفی می کنیم که می توانید از آن ها به راحتی استفاده کنید.

 1-Find
خط فرمانی که  برای جستجوی یک رشته کاراکتری معین که در درون یک نوشته است و یا جستجو به دنبال فایل‌ها در میان پوشه ها و دایرکتوری‌های موجود در سیستم به کار می رود.این جستجو بر اساس معیارها و ضوابطی است که کاربر تعیین می‌کند.
آیا شما به دنبال فایل هایتان بر اساس ملاک هایی مانند اسم و نوع فایل و یا آخرین باری که آن ها را ویرایش کرده اید،هستید؟ خط فرمان –Helps به شما کمک می کند.
2- Pipes
Pipe  درOS/2 , MS-DOS , UNIX و سیستمهای عامل دیگر ، روشی برای متصل کردن برنامه های به یکدیگر به طوری که خروجی یکی ورودی دیگری باشد.
خط فرمان –Class به شما کمک می کند تا خروجی یک فرمان را به فرمان دیگر ارسال کنید.

3-Grep
یکی از فرمانهای سیستم عامل UNIX ، که یک فایل متن را خوانده و تمام خطوطی را که دارای یک سری کاراکترهای خاص هستند ، به عنوان خروجی بیرون میدهد.
خط فرمان –Helps در این باره به شما کمک می کند.

4-Wget
دستور wget یکی از مناسب ترین گزینه ها برای دانلود از اینترنت است،wget می تواند حالت هایی پیچیده از دانلود را به زیبایی مدیریت کند،مثلا دانلود فایلهایی با حجم بالا،دانلود های بازگشتی،دانلود های غیر تعاملی،دانلود چندین فایل و غیره


5-SSH
پروتکل استانداری برای مبادله رمز شده بین یک کامپیوتر و سرویس دهنده است. رمزنگاری از مشاهده اطلاعات مبادله شده توسط اپراتور شبکه جلوگیری میکند. SSH به شما اجازه می دهد تا به کامپیوتر سرور به صورت ریموت یا از راه دور متصل شوید تا بتوانید از سرور نگهداری کنید. برای مثال : فایل های داخل سرور را بتوانید کپی کنید , جابجا کنید , پاک کنید, پوشه و شاخه جدید ایجاد کنید و اسکریپت اجرا کنید .
خط فرمان –Connects در این باره به شما کمک می کند.

6-Chmod
دسترسی ها (Permissions) یا در لینوکس به این معناست که چه کسی اجازه دارد چه کاری کند . یک عدد است، این عدد بر خواندن، نوشتن، اجرا در دسترسی به یک فایل یا پوشه دلالت دارد .بر اساس مشخصات شما اجازه ی دسترسی به می دهد.
خط فرمان –Edits در این باره به شما کمک می کند.

7-Chown
مانند CHMOD است ،اما بسیار مفید تر است زیرا به چند فایل می توانید دسترسی داشته باشید.
خط فرمان  -Does در این باره به شما کمک می کند.

8-Ifconfig
در سيستم هاي يونيكس ، لينوكس و مكينتاش از دستور ifconfigبرای نمایش آدرس IP  ، subnet mask و default gateway  برای  كارت شبكه های محلی و loopback استفاده می شود.
خط فرمان –Shows در این باره به شما کمک می کند.

9-Top
این خط فرمان به شما لیستی از برنامه های در حال اجرا روی سیستم شما می دهد و این که این برنامه چه حجمی از سیستم شما را اشغال کرده اند.

10-Vi
خط فرمان ویرایشگر متن است.

ارغوان ایاز

ارغوان ایاز

ارغوان روانشناسی بالینی خوانده و اکنون دانشجوی ارشد روان سنجی است. عاشق به تمام معنای موزیک، دنیای تکنولوژی ، روانشناسی و هر چیزی است که بتواند توانایی خود را در یادگیری آن محک بزند. او طرفدار سرسخت ویندوز و ویندوز فون است


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر