آردوینو، اندازۀYúnLinux-ready را کوچک می کند

آردوینو، اندازۀYúnLinux-ready را کوچک می کند


آردوینواز نسخۀ «مینی » ارزانتر و کوچکتر آردوینوYún SBCخبر داد که پورت های دنیای واقعی کمتری دارد، اما کنترل بیشتری به لینوکس می دهد.درماه های اخیر، پروژۀ آردوینو به دو گروه مشابه تقسیم شده است. یکی از این دو گروه به نامArduino.srl، در Arduino.org- نسخۀ جدید و کوچکتر کامپیوتر تک بردی Arduino Yún ، با نام «Arduino Yún Mini» را عرضه کرده و از عرضه چندین برد جدید هم خبر داده است. 


Arduino Srl در 15 می (25 اردیبهشت)  اینYún Mini جدید را در نمایشگاه Maker Faire در منطقه خلیج عرضه کرد. این جریان در راستای خبر دو سال پیش آردوینو از عرضۀ اولین برد Linux-ready، به نام  Arduino Yún بود. Yún Mini چندین رابط از دست داد تا اندازه اش کوچک تر شود و به لینوکس قدرت کنترل بیشتری روی عملکردهای برد ببخشد. مثل Arduino Yún اصلی و Arduino Yún Mini جدید، یکی دیگر از SBC های جدیدی کهArduino.org معرفی کردArduino Train است، که روی لینوکس Open WRT و بر اساس توزیع لینینو و آردوینو کد اجرا می شود.

arduino yunmini pins-sm

انشعاب آردوینو
در 15 می، مدیر عملیات اجرایی شرکت آردوینوsrl، فدریکو ماستو،  نسخه جدید آردوینو را ارائه داد و توضیح داد که چقدر او و شریک موسس آردوینو، گیانلوکا مآردینو، بخش تولیدی آردوینو، به نام پروژه های هوشمند Srl، را به آردوینوSrl مستقل تبدیل کردند.
به علاوه، آردوینوSrl سیستم پیشرفته آردوینوIDE-alpha با منبع باز را ارائه می دهد که برحسب زبان برنامه نویسی JavaScript است.شرکت می گوید که این نرم افزار در Arduino.org قابل دسترسی و دانلود شدن است. IDE جدید، مشکل انشعابی در نرم افزار و نیز آشفتگی در محصولات مشابه فروخته شده ازهر دو بخش مستقل، به وجود می آورد.
همچنین، آردوینوSrl از پورتال وب اجتماعی جدیدی به نام Arduino.org خبر داد که قصد دارد پروژه‌هایی که سازنده های شبکه اجتماعی آردوینو طراحی می کنند را بپذیرد. سپس Arduino.org بهترین پروژه ها برای سرمایه گزاری را انتخاب کرده و محصول را در سایت و نیز شبکه های توزیعش می فروشد. این رویکرد شبیه Quirky است که Wink را برای فروش اتوماسیون هاب Wink ساخت.
در 16 می، آردوینو اصلی-Arduino LCC- در وب سایت Arduino.cc خبر داد که همکاری با Adafruit را برای ساخت پروژه های هوشمند را شروع کرده است. این شرکت که توسط یکی از موسسان و سخنگو، آقای موسیمو بانزی مدیریت می شود، فهرستی برای Yún اصلی ارائه داده، اما مربوط به مدل مینی جدید نیست. مثل Arduino.org (آردوینوSrl)، Arduino.cc (آردوینوLLC) هم همه بردهای دیگر آردوینو از جمله مدل Zero جدید، را در فهرست جاداده است. 

arduino yunmini detail1-sm
Arduino.cc، با عنوان «بزودی»، Linux-ready Arduino TRE SBC، را نیز در فهرست قرار داده که هنوز در Arduino.org نیامده است. ورود آهسته Tre در ماه اکتبر 2013 اعلام شد و در ماه دسامبر وارد دومین چرخه آزمایشی شد و بیشتر قابلیت های فراوان توزیع لینوکس در ARM Cortex-A8 TI SitaraSoC را اجرا می کند. جالب است که آردوینوLLC با شرکت تجهیزات یارانه ای اینتل در برد Galileo همکاری می کند، این برد بیشتر توزیع کاملی از لینوکس را اجرایی می کند تا لینینو. و گفته می شود که آردوینوLLC با BeagleBoard.org درتوسعه Tre همکاری دارد.

جزئیات Yún Mini

arduino yunmini detail1-sm
آردوینو مینی یان هم مثل آردوینو یان اصلی، روی OpenWRT لینینو در Qualcomma’s MIPS24k-based Atheros AR9331 SoC با 400MHz اجرا می شود. مثل مدل های قبلی، دارای تراشۀ Atmel ATmega32U4 است که کد آردوینو را اجرا می کند و با نوسان ساز کریستالی 16MHs، 64 مگابایت DDR2 RAM، 16 مگابایت فلش، 6مگابایت از آنچه مورد استفاده لینینو است را جای می دهد.
این مدل کوچکتر از مدل اصلی 73×53mm در یک بعد است، و اندازه اش 71.1×22.9mm است و با 16 گرم وزن، نصف وزن مدل اصلی را دارد. با حذف پورت اترنت قبلی، پورت میزبان USB و حافظه میکروSD، سایزکوچکتر شده است. این اندازه با طرح های COM مانندی که بیشتر OpenWRT روی AR9331 SBC است، مثل Weio، قابل مقایسه است.
البته Yún Mini با لوازم جانبی «dog» قابل توسعه است. dogRJ45 یک پورت اترنت 10/100Mbps را به سوییچ 802.3 اضافه می کند. پورت dogUSB، یک رابط A از نوع USB را به هاب USB2.0 وصل می کند. درنهایت، dog Emmc اضافه شده، برای حافظه میکروSD از دست رفته، با فلش 4GB eMMC، به همراه پورت A از نوع USB ساخته می شود.
این مدل هم مثل مدل اصلی، 802.11n WiFi ارائه می دهد و 20 پین GPIO ارائه می کند که بیشتر از 14 پین در مدل اصلی است. بیش از هفت تا از این پین ها می توانند برای خروجی PWM و بیش از 12 عددشان در ورودی ها استفاده شوند.
تنها پورت دنیای واقعی باقیمانده، پورت میکروUSB است که برای توان 5VDC مصرف می شود. به جای آن، می توانید استفاده از پین «Vin» را برگزینید که نیازمند توان ذخیره ای 5VDC است. Mini Yún سه دکمۀ راه اندازی مجدد نیز ارائه می دهد.
Yún Mini هم مثل مدل اصلی، بیشتر محدود به فعالیت های شبکه های اینترنتی است، و بعنوان وسیله ای برای کد آردوینو در اجرای تراشۀ AR9331 عمل می کند. البته آردوینو معتقد است که با Yún Mini «می توانید به پین های I/O درAtheros AR9331 و پین های I/O در AVR 32u4 باهم دست پیدا کنید». شرکت معتقد است که  اکنون، هریک از پین های AR9331 می توانند در لینینو به عنوان دستگاه جانبی لینوکس استفاده شوند.
آردوینو می گوید که آردوینوYún Mini، با ارائۀ ارتباطات USB در ATmega32u4 «نیاز به پردازشگر ثانوی را از بین می برد»، این ادعا مثل کاربردش در برد آردوینوLeonardo است که هردو بردهای Yún تصدیق می کنند. شرکت می گوید که این ویژگی امکان حضوربرد در کامپیوتر متصل به USB را به عنوان ماوس یا صفحه کلید ممکن می سازد، همچنین حضور در کامپیوتر متصل به پورت COM/CDC هم ممکن است.

پیش نمایش آردوینوTIAN  و بقیه
در نمایشگاه Maker Faire سه برد آیندۀ آردوینو نیز پیش نمایش شد: Arduino TIAN، Arduino MO، Arduino MO Pro. از میان اینها، TIAN برای لینینو است و پردازشگرش 560MHz MIP 9432 برای عملکردها و شبکه های اینترنتی سطح بالاست، همچنین با میکروپردازشگر SAMD21 32-bit Cortex MO+ برای کنترل زمان واقعی، و دو پردازشگر ارتباطی با سرعت بالا در USB 2.0.
MO و MO Pro از طرف دیگر، آردوینوSBC های قدیمی هستند که پردازشگرهای روبرد لینینو ندارند.
هیچ صحبتی از وجود آردوینوTRE SBCلینوکس که در ماه اکتبر 2013عنوان شده بود، بیان نشد. TRE توزیع لینوکسی با ویژگی های بیشتر روی ARM Cortex-A8 TI SitaraSoC است. توسعۀ برد  TRE در ماه دسامبر وارد چرخۀ دوم آزمایشات می شود.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر