دانشمندان به راز نحوه ساخت پنجره های هوشمند اقتصادی پی بردند !

دانشمندان به راز نحوه ساخت پنجره های هوشمند اقتصادی پی بردند !

دانشمندان معتقدند پلیمرهای لاستیکی این قابلیت را دارند که هزینه های گرمایش و انرژی های مصرفی ساختمان ها را کاهش دهند .
فرض کنید که توانایی تنظیم میزان تیرگی یک پنجره را ، با توجه به شرایط آب و هوایی ، در اختیار دارید . این ایده دقیقا همان چیزی است که گروهی از دانشمندان دانشگاه MIT معتقد هستند که توانسته اند با نوشتن یک معادله پیش بینی کننده نحوه عبور نور از ساختار پلیمر لاستیکی ، عملی سازند .

مواد لاستیکی استفاده شده پلی دیمتیل سیلوکسان (polydimethylsiloxane) نام دارد . قسمت هایی از این ماده در حالت عادی تیره رنگ می باشند و با وارد شدن نیروی کششی به رنگ روشن تغییر حالت می دهند . فرانسیسکو لوپز جیمنز ، یکی از محققان شرکت کننده در این پژوهش ، می گوید : " تصمیمی که منجر به خلق این ایده شد ، رویداد جالبی بود . ما در حال کار بر روی مواد مختلف بودیم که ناگهان ویژگی های این ماده و توانایی پیش بینی نحوه عبور نور به ایده اصلی یک پژوهش مبدل شد . "

این محققان ابتدا تکه های کوچکی از این ماده را برای انجام آزمایش های مختلف تهیه کردند و سپس با اضافه سازی ذرات رنگدانه ای میکرونی ، رنگ های مختلفی به آن دادند .

MIT در زمینه روند پیشرفت گروه پژوهشی می گوید :

" در آزمایش های اولیه محققان ساختار پلیمری دارای ذرات رنگدانه ای را در معرض نور قرار دادند و میزان نور عبور یافته از مواد را بدون ایجاد تغییر شک در آن ها محاسبه کردند . سپس پلیمر در جهت عمود بر زاویه تابش نور کشیده شد و میزان ضخامت و نور عبور یافته از آن محاسبه گردید .

در مرحله آخر محققان یافته های خود را با مقادیر پیش بینی شده معادلاتی که با به کار گیری قانون بیر - لمبرت (Beer-Lambert Law) طراحی شده بود ، مقایسه کردند . قانون بیر-لمبرت یک تئوری نورشناسی کلاسیک می باشد که نحوه عبور نور از مواد دارای ویژگی های تعریف شده را توصیف می کند . تیم پژوهشی تحلیل های آزمایشی خود را در کنار این تئوری قرار داد و به یک معادله ساده برای پیش بینی مقدار نور عبور یافته از ساختارهای PDMS که خواص مکانیکی آن ها تغییر یافته بود ، دست یافت . "

لوپز جیمنز می گوید : " در آینده سازندگان می توانند پنجره های هوشمند را در مقایسه با پنجره های معمولی ، با هزینه ای بسیار ارزان تری بسازند . ساخت این پنجره ها از طریق گذاشتن لایه های پلیمری بر روی یک دیگر ممکن می باشد . سازندگان می توانند با استفاده از معادلات گروهی دریابند که باید چه مقدار نیرو را بر لایه های پلیمری وارد کنند تا آن ها را شفاف سازند . " لوپز انتظار دارد که پنجره های هوشمند به میزان زیادی هزینه های گرمایشی و تهویه ساختمانی را کاهش دهد زیرا با استفاده از این پنجره ها ساکنین یک ساختمان می توانند میزان نور ورودی ساختمان را تنظیم کنند .

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر