دیتاسنتر جدید فیس‌بوک، سیسکو را عصبانی کرده است

دیتاسنتر جدید فیس‌بوک، سیسکو را عصبانی کرده است

به گزارش خبرآنلاین، این دومین دیتاسنتر فیس‌بوک در اروپا است که بعد از دیتاسنتر لولئو/Luleå سوئد ساخته می‌شود و درمجموع ششمین دیتاسنتر فیس‌بوک برای مدیریت بهتر بر عکس‌ها، ویدئوها و لایک‌های سایت خواهد بود.اما آنچه سیسکو و سایر بزرگان قوم آی تی را به‌نوعی عصبانی کرده، استفاده 100 درصد از فناوری موسوم به Open Compute Project است.

این فناوری همان‌طور که از نامش پیداست، بر مبنای متن‌باز چه درزمینهٔ نرم‌افزاری و چه درزمینهٔ سخت‌افزاری است و 100 درصد پاک محسوب می‌شود و آنچه در ایرلند ساخته خواهد شد بر مبنای انرژی بادی است و با OCP که فیس‌بوک از سال 2011 آن را آغاز کرده، سرورها و انواع سخت‌افزارهای درون دیتاسنتر را بهینه‌سازی کرده و برای عصر اینترنت بر مبنای اوپن سورس و رایگان (لینوکس+اندروید+سیستم موبایل) تعریف کرده است که این موضوع در وهله اول مصرف‌کنندگان بزرگ را قانع کرده تا به‌جای فناوری‌های عرضه‌شده توسط سیسکو و ... درزمینهٔ دیتاسنتر از این فناوری استفاده کنند تا ضمن کاهش هزینه‌ها، به محیط‌زیست نیز کمک کنند.{لینک}

این استراتژی فیس‌بوک بازار 141 میلیارد دلاری دیتاسنترها را تکان داده و مایکروسافت نیزقراراست از این فناوری در ساخت دیتاسنترهای خود بهره ببرد و این یعنی ضرر کامل برای سیسکو ، آریستا نت ورکز و شرکا!

جالب اینجاست که EU2 از صفرتا صد آن بر مبنای OCP است و علاقه‌مندان در حوزه آی تی می‌توانند گام‌به‌گام از تجربیات فیس‌بوک درزمینهٔ ساخت دیتاسنتر جدید بهره بگیرند.

از سال 2011 بدین سو که فیس‌بوک دیتاسنتر خود مبنی بر OCP را راه‌اندازی کرده، 2 میلیارد دلار صرفه‌جویی کرده است. از طرف دیگر 20 درصد قبض برق خود را کاهش داده و ساختار جدید سخت‌افزاری برای دیتاسنتر خود طراحی و بهره‌برداری کرده است و درنهایت موش و گربه بازی خود با اچ پی را به‌کلی کنار گذاشته است.

تصویر دیتاسنتر مستقر در سوئد بر مبنایOCP

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر