چرا در فیسبوک نمی توانید در بحران به کسی تکیه کنید !

چرا در فیسبوک نمی توانید در بحران به کسی تکیه کنید !

خبرگزاری اندروید آتوریتی (androidauthority ) می گوید : دانشمندان معتقد هستند که مغز انسان از نظر شناختی نمی تواند بیش از 150 رابطه معنادار میان فردی را در خود حفظ کند . پروفسور رابین دونبار یکی از دانشمندانی می باشد که در زمینه تحقیق در مورد روابط انسانی فعالیت دارد . وی بر مبنای مطالعات خود اعلام کرده است که بیشتر دوستان فیسبوکی یک کاربر اهمیتی برای کاربر قائل نمی شوند .

دونبار اخیرا دو پژوهش را در زمینه کاربران فیسبوک بریتانیا مدیریت کرده است . در این پژوهش ها از شرکت کنندگان پرسیده شد که در زمان بحران به کدام یک از دوستان فیسبوکی خود تکیه می کنند و این که چه تعداد از دوستان یک کاربر در فیسبوک در زمانی که کاربر با مشکلی مواجه می شود با او همدردی می کنند .

کاربرانی که در حدود 150 نفر دوست فیسبوکی داشته اند در پاسخ به سوالات اعلام کرده اند که در بحران های احساسی تنها توانسته اند به کمتر از 5 نفر از این افراد تکیه کنند و همچنین انتظار داشته اند که تنها 15 نفر از این افراد با آن ها همدردی کنند . کاربرانی که دارای دوستان فیسبوکی بیشتری بوده اند نیز تقریبا اعداد مشابهی را اعلام کرده اند ، در نتیجه می توان گفت که آمار و ارقام اعلام شده ، نتایج پژوهش های پیشین دونبار را مبنی بر این که انسان ها حتی با کمک شبکه های اجتماعی و فناوری قادر نیستند که تعداد نامحدودی روابط پایدار داشته باشند ، پشتیبانی می کنند .

پروفسور دونبار می گوید : " یک محدودیت شناختی در زمینه وسعت شبکه های اجتماعی وجود دارد که حتی مزایای ارتباطی رسانه های آنلاین نیز نمی توانند آن را جبران کنند . " وی معتقد است که برای نگه داشتن روابط واقعی حداقل باید گاهی به صورت اتفاقی برخوردهایی چهره به چهره انجام شود .

چنین پژوهش هایی بر این امر تاکید دارند که انسان در زمینه توانایی ساخت شبکه های اجتماعی بزرگ تر معنادار دچار محدودیت های طبیعی می باشد حتی با وجود این که ابزار ساخت چنین شبکه هایی را در اختیار دارد از این رو کاربر به جای ساخت شبکه های بزرگ تر معنا دار به گذراندن وقت با دوستانی غیرواقعی که اهمیتی برای او قائل نیستند تمایل پیدا می کند تا نیازهایی سطحی را برطرف سازد .

mz150

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر