مایکروسافت مغز مصنوعی خود را در دسترس عموم قرار داد.

مایکروسافت مغز مصنوعی خود را در دسترس عموم قرار داد.

مایکروسافت کد منبع فریم ورک هوش مصنوعی خود را که برای تشخیص صدا در دستیار دیجیتالی کرتانا و اپلیکیشن های ترجمه اسکایپ استفاده می کرد، در اختیار همگان قرار داده است. این در واقع به این معنی است که هم اکنون هر کسی در جهان برای مشاهده، و تغییر و استفاده از کد مایکروسافت در نرم افزارهای خود، آزاد است.


این فریم ورک که CNTK نام دارد ، مبتنی بر شاخه ای از هوش مصنوعی است که یادگیری عمیق یا deep learning نامیده می شود که به دستگاه های مختلف در شناسایی عکس ها و ویدئوها یا یادگیری گفته های افراد کمک می کند. شرکت های بزرگ تکنولوژی مانند مایکروسافت، گوگل و فیسبوک، سالهاست که پژوهش های بسیاری در زمینه یادگیری عمیق انجام داده و افراد دانشگاهی را برای انجام چنین تحقیقاتی جذب کرده اند و حال همانطور که دانشگاه ها، پژوهش های خود را در این زمینه در ژورنال ها منتشر می کنند، شرکت ها هم نرم افزارهای خود را که از این حوزه بهره می برند، برای استفاده دیگران عرضه می کنند.
سال گذشته، گوگل موتور هوش مصنوعی خود با نام TensorFlow را به صورت کدباز منتشر کرد که از این موتور در بسیاری از اپلیکیشن های خود مانند تشخیص صدا در اندروید و حتی در موتور جستجوی دستگاه های پیشرفته خود، استفاده می کند. به فاصله کمی بعد از این موضوع، فیسبوک هم آخرین الگوریتم های هوش مصنوعی خود و نرم افزار یادگیری هوش مصنوعی را متن باز اعلام کرد.
موتور TensorFlow که گوگل آن را کدباز اعلام کرده بود، محدود به استفاده های غیر تجاری بود ولی مایکروسافت به هر کسی، اعم از تجاری و غیر تجاری اجازه داده تا از کد CNTK در محصولات خود استفاده کنند.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر