PCle SSD چیست؟ آیا شما برای کامپیوتر خود به آن نیازمندید؟

PCle SSD چیست؟ آیا شما برای کامپیوتر خود به آن نیازمندید؟

درایو حالت جامد یا SSD از یک درایو دیسک سخت معمولی یا HDD پرسرعت تر است. SSD ها برای مدتی مورد استفاده بودند ولی استفاده ی نسل جدیدی از SDD ها که SSD PCle نام دارند، به آرامی در حال افزایش است. اما تفاوت آن ها نسبت به SSD های عادی در چیست؟SSD ها از تراشه های فلش داخلی برای ذخیره ی فایل های شما استفاده می کنند در حالی که HDD ها از یک دیسک فیزیکی در حال چرخش برای ذخیره سازی هر چیزی بهره می جویند. مزایای SSD ها نسبت به همتایان قدیمی خود یعنی HDD ها بیشتر است؛ جمع و جورتر، قدرت مورد نیاز کمتر، سرعت سریع تر جا به جایی در برد از این مواردند و به کامپیوتر شما این امکان را می دهند که با سرعت بیشتری بوت شود و برنامه ها را زودتر اجرا کند. با این حال PCle SSDها هنوز یک گام جلوترند به این ترتیب که با استفاده از یکی از بالاترین پهناهای باند در کانال های کامپیوتر شما به افزایش سرعت کورکورانه ی خود کمک می کنند.


تفاوت در اعداد
برای شروع بهتر است تفاوت بین کانال هایی که SSD ها برای برقراری ارتباط استفاده می کنند با دیگر قسمت های کامپیوتر شما را مورد بررسی قرار دهیم.تقریبا اتصال تمام SSD های حال حاضر بازار با چیزی تحت عنوان SATA III انجام می شود. که در فرمت استاندارد 3.0. خود از دید نظری قادر به انتقال اطلاعات تا 6 گیگابایت در ثانیه یا 750 مگابایت در ثانیه است. گرچه در عمل هیچگاه به این اندازه سریع نیست اما ما برای هدف مقایسه از سرعت های نظری استفاده می کنیم.
6 گیگابایت در ثانیه سرعت زیادی برای بسیاری از دسکتاپ ها و برنامه های بازی است و سرعت بوت شما را، اگر در حال اجرای یک سیستم عامل تازه و به طور مستقیم روی دیسک هستید، به بازه پنج ثانیه ای می رساند.از سوی دیگر شکاف PCleها (مشابه شکافی که برای کارت های ویدئو یا دیگر کارت های توسعه استفاده می کنید) به میزان بسیار کمی قدرتمندتر هستند. به این معنا که می توانند 15.5 گیگابایت در ثانیه را در حالتی که به کلی اشباع شده اند مدیریت کنند. این میزان از ورود یکباره ی اطلاعات دیوانه کننده است  به همین دلیل ورودی های مختلفی به بازار PCle SSDها، سرعت انتقال نظری ارسال می کنند که می تواند در هر نقطه بدون وقفه منجر به سرعت 1.5  مگابایت بر ثانیه تا 3 مگابایت بر ثانیه شوند. برای مقایسه، یک SATA SSD در هر ثانیه قادر به خواندن حدود 550 مگابایت داده و با کمی کاهش سرعت، یعنی حدود 500 تا 520 مگابایت بر ثانیه، می تواند در هر نقطه ای اطلاعات را بنویسد.


این ارقام و آمار ثابت نیستند و در مدل های متفاوت متغیرند. اما به طور کلی واضح است که SDD ها محدود به حد نظری که SATA III ها در گذشته ارائه کرده بودند، هستند. و اگر تکنولوژی به دنبال ادامه ی مسیر درایو های سخت همانند گذشته است، این منطقی است که PCle ها در نقطه اتمام بعدی، پیشرفت بعدی در آینده باشند.
بنابراین هنگام مقایسه ی نظری و بر روی کاغذ، انکار مزایای آشکار PCle SSD ها نسبت به SATA های کلاسیک دشوار است. اما آن ها چه نوع برنامه های کاربردی واقعی را برای مصرف کنندگان حد متوسط ارائه می کنند؟


قیمت بیشتر
متاسفانه در حال حاضر، همه ی آن توان  و قدرت ارزان نیست! هنگامی که دو مدل سامسونگ و PCle SSD در مقابل هم قرار می گیرند، در می یابیم در حالی که یک 550 GB 850 Evo SATA SSD شما را برای خرید ملزم به پرداخت 170 دلار می کند، شرکت PCle یک 950 Pro M را در حدود دو برابر یعنی 330 دلار به فروش می رساند. این قضیه در همه ی موارد صادق است به گونه ای، تنها در صورتی که شما یک برنامه ی سرور یا بازی خاص داشته باشید و بخواهید از همه ی مزیت های سرعت PCle SSD ها بهره مند شوید، هزینه ی خرید آن هم به سختی قابل توجیه است.
در حالی که PCle SSD ها به طور طبیعی برای شرکت ها و برنامه های کاربردی سرور مناسب اند، ممکن است برای آن چیزی که یک شخص نیازمند نصب آن بر روی ماشین خود است، مناسب نباشد.در مواردی که شما به صورت روزانه در حال جا به جایی فایل های مگابایتی باشید و زمان بسیار ارزشمند باشد، انواع SATA III SSD ها باید به اندازه ی کافی سریع باشند تا بتوانند همه ی کار هایی را که شما به آن ها محول می کنید مدیریت کنند.


این نکته را نیز باید به خاطر داشت که بسیاری از مادربردها (Mother board) با تعداد محدودی از PCle slot ها موجودند، که برخی از آن ها نیز ممکن است با یک کارت گرافیک سنگین اشغال شده باشند، به طور کلی در دسترس نباشند، و یا برای راه اندازی SLI درگیر باشند.هنگامی که فضا محدود است شما می بایست تصمیم بگیرید که کدام یک برایتان مناسب تر است: سرعت بیشتر در ذخیره سازی یا قدرت بیشتر در بخش گرافیک.
گرچه ما تنها در چند سال اخیر به دنبال تماس با اتصالات SATA III بوده ایم، همان گونه که برای کابل های IDE که قبل از آن بود، اما در حال حاضر PCle SSD ها برای بسیاری از کاربران انتخابی، یک محصول حاشیه ای محسوب می شود.برای کسی که  gamer و خواستار استفاده ی مطلق بیش از سیستم خود است و سرورهای متعددی را که نیاز به پشتیبانی زیاد و روزانه اند، اجرا می کند، یا  کسی که تنها علاقه مند به پرتاپ یک فایل در فضای کامپیوتر خود برای سنجش میزان سرعت انتقال از یک درایو به دیگری است، PCle SSD ها یک سرمایه ی ارزشمند هستند.با در نظر گرفتن این موارد، در صورتی که از کامپیوتر خود فقط برای وب گردی های ساده و انجام کار های روزانه ی خود استفاده می کنید، میزان سرعتی که SATA مبتنی بر SSD برای شما فراهم می کند، می تواند همه ی نیازهایتان را برآورده سازد.

مرضیه حقیقی

مرضیه حقیقی

مرضیه دانشجوی رشته ی کامپیوتر گرایش نرم افزار هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و تماشای فیلم می گذراند. از علاقه مندی های مرضیه موسیقی است. :)


2 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

کریم پورمقدم

چهارشنبه, 27 مرداد 1395

6 گیگابایت در ثانیه اشتباست 6 گیگابیت در ثانیه درسته
15.5 گیگابایت در ثانیه اشتباست 15.5 گیگابیت در ثانیه درسته
و الی آخر..

پاسخ

کریم پورمقدم

چهارشنبه, 27 مرداد 1395

ماشااله منبع رو هم که ذکر نمی کنید

پاسخ

ثبت نظر