اوراکل از پایان پشتیبانی از اپلت جاوا برای مرورگرها خبر داد!

اوراکل از پایان پشتیبانی از اپلت جاوا برای مرورگرها خبر داد!

آیا واقعا حوزه اپلت های جاوا به پایان رسیده است؟ اوراکل اعلام کرده است که اپلت ها در jdk9 چندان مورد قبول نیستند و به زودی نیز از JDK و JRE حذف خواهند شد. شاید همیشه زمانی را می دیده اید که پلاگین های مرورگرها از بین بروند ولی اپلت های جاوا با احترام بیشتری باقی بمانند ولی بسیاری مدعی هستند که جاوا بخاطر همین تکنولوژی اپلت، شکست بزرگی را متحمل شده است.

این اپلت ها با استفاده از جاوا ساخته می شوند، نه جاوا اسکریپت که زبان وب به شمار می رود. به روزی بازگردید که اپلت ها بسیار جدید بودند و وب هنوز به قدرتمندی امروز نرسیده بود. در آن زمان یک اپلت جاوا همراه با خود انیمیشن و تکنولوژی های تعاملی را به مرورگر می آورد و بسیاری فکر می کردند این یک تکنولوژی است که همیشه باید وجود داشته باشد. جاوا اپلت ها در آن زمان موفقیت های بسیاری برای جاوا به ارمغان آوردند.

با اینکه اپلت های جاوا بر روی سازوکار حفاظتی sandbox اجرا می شوند ولی یک اپلت نشانه گذاری شده، باز هم می تواند هرکاری انجام دهد. در واقع این اپلت ها می توانند یک خطر امنیتی باشند ولی ما بجای درست کردن این نقص امنیتی، در حال دورانداختن چیزهای دیگر هستیم.

اگرچه تقریبا اکثریت سازندگان مرورگرها قصد قطع پشتیبانی خود از پلاگین را دارند ولی باز هم می توان بحث کرد که آیا واقعا اوراکل هیچ گزینه دیگری به جز کنار گذاشتن اپلت های جاوا ندارد؟ این پلاگین ها عمیقا به معماری مرورگرها چسبیده اند و این سبب می شود تا به روزرسانی و امن ساختن آنها، سخت و دشوار شود. این کار برای پلاگین جاوا پیچیده تر هم به نظر می رسد زیرا برای اجرای کد، نیاز به JVM است. اکثریت کاربران همواره پلاگین های خود را به روزرسانی می کنند و حال هر نوع پلاگینی که شامل جاوا باشد، باید از بین برود.

تنها مرورگری که پشتیبانی ادامه داری از پلاگین ها دارد، اینترنت اکسپلورر 11 است که احتمالا آخرین مرورگری است که از جاوا پشتیبانی می کند. فقدان پلاگین ها می تواند یک مشکل بزرگ باشد. بسیاری از نرم افزارها به عنوان اپلت های جاوا نوشته شده اند. بانک ها و سازمان های بزرگ هم که قابلیت استفاده از جاوا در سرورهای پشتی خود را داشته اند، اکنون با مشکل مواجه می شوند. برنامه های مبتنی بر وب بسیاری نیز وابسته به اپلت های جاوا هستند که آنها نیز غیرقابل استفاده خواهند شد.

پیشنهادی که در حال حاضر وجود دارد استفاده از Web Start است. این تکنولوژی به شما اجازه می دهد تا اپلیکیشن های دانلود شده جاوا را در سندباکس اجرا کنید. این ابزار، شباهت بسیاری به تکنولوژی اپلت دارد ولی تفاوت بزرگ آن، ادغام نشدن آن با مرورگرهاست. زمانی که کاربر یک برنامه web start را از طریق مرورگر یا دسکتاپ اجرا می کند، برنامه در یک پنجره جداگانه اجرا می شود. برای استفاده از web start، کاربر باید یک کلاینت JNLP را نصب کند که معمولا کلاینت وب استارت به شمار می رود.

کارایی بسیار خوب دیگری که JNPL به همراه دارد، اجرای یک اپلت موجود بدون ایجاد هیچگونه تغییری در آنست. تمام کاری که شما باید انجام دهید اینست که یک فایل JNPL را برای اجرای اپلت ایجاد کرده و هر منبعی را که نیاز است بارگذاری کنید. با این کار شاید بتوان کدهای بسیاری را نجات داد!

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر