بهترین مرورگر وب برای ویندوز10 چیست ؟

بهترین مرورگر وب برای ویندوز10 چیست ؟

به گزارش zdnet: پاسخ به این سوال کلیدی را با ارائه گزارشی از عملکرد و تست برخی از این مرورگر ها خواهیم داد :در تست های ما Chrome ، Edge ، Firefox ، IE و Opera که از جمله بهترین مرورگر های موجود می باشند بر روی ویندوز 10 تست شده و عملکرد آنها قابل مشاهده است . حتی Internet Explorer 11 هم باید مورد توجه قرار بگیرد . اما کدام یک از اینها می توانند بهترین و کارآمد ترین مرورگر ما در کار با ویندوز  باشند ؟!


در نسخه های قبلی و قدیمی تر از ویندوز بدون شک بهترین و سریع ترین مرورگری که همگان دوست داشتند از آن استفاده بکنند Google Chrome بود . اما امروزه با ورود ویندوز 10 به کامپیوتر های کاربران مختلف در سراسر دنیا پاسخ دادن به این سوال که کدام مرورگر بهترین است کمی دشوار شده است و باید با توجه به تست و بررسی که در رابطه با آنها صورت گرفته است مرورگر مطلوب خود را انتخاب نمایند .
در کار با ویندوز 10 مرورگری که از همه لحاظ بهترین باشد تقریبا نامشخص و مبهم است اما در هر صورت گفته می شود که Internet Explorer 11 در این بین می تواند بهترین گزینه برای استفاده باشد .
کاربران ویندوز 10 انتخاب دیگری دارند و شرکت معتبر مایکروسافت در ویندوز 10 خود امکانی را ایجاد کرده است که در دیگر ویندوز ها وجود نداشته است . در این ویندوز کاربران می توانند از Edge استفاده بکنند که در سایر ویندوز ها قابلیت اجرایی ندارد . همچنین شرکت معتبر مایکروسافت Edge را به عنوان جایگزین برای( Internet Explorer IE) انتخاب کرده است . از آنجایی که شرکت مایکروسافت به تازگی ChakraCore را منبع آزاد کرده است ، موتور مرورگر وب Edge JavaScript ، به احتمال قوی حالا حالا ها در ویندوز هایی مانند Windows 7 ، Windows 8 و Windows 8.1 خود نمایی خواهد کرد و کاربران هنوز می توانند با این ابزار به فعالیت بپردازند . در واقع شرکت مایکروسافت در حال پورت کردن ChakraCore به Ubuntu Linux است .
آخرین بازبینی ها و بررسی هایی که در رابطه با مرورگر های ویندوز 10 صورت گرفته بود در زمانی بودند که هنوز این ویندوز وارد کار نشده بود و تنها در سایت های مختلف به صورت غیر تجربی مطالبی در رابطه با آن عنوان می شد ، اما امروزه این ویندوز در دسترس است و در سراسر جهان کاربران بسیاری از این ویندوز استفاده می نمایند . حتی نسخه های متنوعی از ویندوز هم وجود دارد و این ویندوز قابل ارتقاء نیز می باشد . برای تست هایی که می خواهیم برای شما خوانندگان گرامی در رابطه با مرورگر ها ارائه بدهیم ، ویندوز 10 نسخه 10586.63 استفاده شده است که آخرین آپدیت تا تاریخ حدود نیمه های 2016 می باشد .
همچنین این ویندوز بر روی سیستم Asus CM6730 نصب شده و تست های مربوطه بر روی آن انجام گرفته است . این کامپیوتر خانگی دارای سیستمی با پردازنده 3.4Ghz Intel Core i7-3770 است . سیستم مذکور دارای کارت گرافیک Nvidia GeForce GT 620 بوده و 8 GB RAM دارد و نیز دارای یک درایو TeraByte می باشد .
در این سیستم در کنار آخرین نسخه از (Edge 25) و IE 11 انواعی از آخرین نسخه های مرورگر های کامپیوتری محبوب نیز تست شده و مورد آزمایش قرار گرفته است . این مرورگر ها شامل Chrome 49 ، Firefox 43 و Opera 34 می باشند . البته مرورگر Safari به این دلیل در این لیست گنجانده نشده است که شرکت اپل دیگر نسخه جدیدی از آن را ارائه نمی دهد و کاربران اپل از آن استفاده نمی کنند . با این حال اگر چه اپل نسخه جدیدی از Safari را ارائه نمی دهد باز هم این مرورگر بر روی سیستم های Windows فعال است و کار می کند که با آپدیت های امنیتی مربوطه قابل دسترسی می باشد .
حالا در زیر برخی از این مرورگر ها را در وضعیتی یکسان و در تست هایی مشابه با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد .
Jetsteam 1.1 : این تست JavaScript بر پایه SunSpider می باشد که البته دیگر آپدیت جدیدی از آن بیرون داده نمی شود . این نمونه چندین بنچمارک JavaScript را با یکدیگر ترکیب نموده و کوچکترین تحرکات و نشانه هایی که با هدف هندسی می باشد را شناسایی و گزارش می کند . Jetstream شامل بنچمارک هایی از SunSpider 1.0.2 و سوییت های بنچمارک Octane 2 JavaScript می باشد . این مجموعه تست همچنین شامل محک هایی ( بنچمارک هایی ) از پروژه همگردان منبع آزاد LLVM مدون شده برای JavaScript ی است که با استفاده از Emscripten 1.13 کار می کند . باز هم باید گفت که این مورد شامل بنچمارکی است که بر پایه HashMap پروژه منبع آزاد Apache Harmony و پورتی از Cdx realtime Java benchmark می باشد که به JavaScript تبدیل شده است . کار های بزرگتر و حجیم تر در این بنچمارک بهتر به پیش می روند و کارایی بهتری دارند .
با اینکه Chrome در نسخه های قبلی ویندوز ها مرورگر اصلی به حساب می آمد اما ، Edge موفق شد تا با استفاده از امتیاز 231.78 رتبه اول این مسابقه را در بین کاربران از آن خود بکند و به این ترتیب امروزه کارآمد ترین مرورگر وب به حساب می آید . Edge توانسته است با فاصله ای بسیار خوب از Chrome با 196.86 ، Opera با 186.29 ، Firefox با 182.46 و فاصله ای بسیار عالی از IE با 133.07 گوی سبقت را از رقیبان خود برباید .
Kraken 1.1 : این تست که بر پایه SunSpider قدیمی می باشد عملکرد JavaScript را مورد ارزیابی قرار می دهد . برای انجام این تست اساسی JavaScript ، روش های رایج و معمول استفاده از سیستم پیشنهاد می شود . سازمان های تولید کننده Mozilla و Firefox یک Kraken با این بنچمارک ایجاد کرده اند که خطای آن کم تر و نتیجه نهایی بهتر است .
Kraken به تنهایی کاری می کند که همه معادله ها را به هم می زند و کار متفاوتی به دست می آید . در اینجا Chrome با 1,009.8 میلی متر بر ثانیه در رتبه نخست قرار می گیرد . Chrome مرورگری است که بعد از آن مرورگر Opera با 1037.0 ms در پشت سرش قرارر گرفته است . Edge در این بین با 1,052.5 ms در رتبه سوم قرار می گیرد . Firefox هم اگرچه کمپانی سازنده خودش بنچمارک را تولید کرده است با این وجود در رتبه چهارم قرار گرفت . اما می رسیم به IE و رتبه آن در این رده بندی . باید گفت که فاصله IE بسیار بیشتر از این حرف ها است و با 1826.7 ms فاصله زیادی از دوستان خود گرفته است و وضعیت خوبی ندارد .
Octane 2.0 : توجه Google به آزمایش های JavaScript به اینجا ختم نمی شود و شامل سناریو های دیگرآزمایشی نیز می شود که برای برنامه های کاربردی پر طرفدار امروزی نیز کاربرد دارند . Octane هم مختص Chrome نیست . برای مثال این مورد در آزمایش سرعت همگردانی TypeScript Microsoft کارایی دارد و مورد استفاده قرار می گیرد . در این بنچمارک نیز هر چه نمره بالا تر باشد نشانگر کیفیت برتر کار خواهد بود .
شاید Google این بنچمارک را نوشته باشد اما باید گفت که در این رده بندی Edge با کسب نمره 36,544 جلو تر از رقیبان خود در صدر قرار گرفته است . Chrome با معدل 33,926 جایگاه دوم این لیست را از آن خود کرده است . مکان سوم هم به Firefox می رسد که نمره 31,339 را در اختیار دارد . Opera در این بین با داشتن امتیاز 27,736 پایین تر از سه مورد در رتبه چهارم قرار می گیرد . اما باز هم وضعیت IE تعریف چندانی ندارد و این مرورگر با نمره 17,571 تنها توانسته است نصف نمره برادر جوان خود یعنی Edge را کسب نماید .
RoboHornet : این بنچمارک ( محک ) تنها بر روی JavaScript تاکید ندارد و تمامی تمرکز خود را بر روی JavaScript نمی گذارد . بنچمارک RoboHornet به جای این کار تمامی جنبه های عملکردی مرورگر را در نظر می گیرد و هر آنچه را که در نظر برنامه نویسان عرصه وب مهم هست نیز مورد توجه این بنچمارک می باشد . برای مثال RoboHornet عملکرد طرح اولیه و localStorage را نیز مورد ارزیاب قرار می دهد . یک بار دیگر باید گفت که در این بنچمارک هم هر چه نمره بالا تر باشد نشانگر کیفیت برتر کار خواهد بود .
در این تست عملکرد ، Chrome گوی سبقت از رقیبان ربوده و با امتیاز 175.73 اول شد و نام خوبی را برای خود دست و پا کرد . در رتبه دوم این جدول Opera نیز با سنت شکنی ای که داشت توانست معدل 165.13 را به دست آورده و در جایگاه دوم قرار بگیرد . اما بشنوید از IE که اینبار دیگر کم نیاورد و در این بنچمارک توانست با نمره 117.78 جزو مدال آوران بوده و با مدال برنز در رتبه سوم قرار بگیرد . رتبه بعدی یعنی رتبه چهارم با امتیاز 115.13 به Firefox رسید . و در کمال تعجب Edge به بدترین نمره خود در میان تمامی رقیبان رضایت داد و تنها با امتیاز 102.23 توانست در انتهای این لیست قرار بگیرد .
HTML5 Test : در نهایت نوبت به تست کردن این مرورگر ها در عرصه اینترنت رسید تا مشخص شود کدام یک از اینها در زمینه HTML5 کارایی بهتری از خود نشان می دهند . البته باید گفت که این تست مانند تست های قبلی بنچمارک ( محک ) آنچنانی به شمار نمی رود . بهتر است اینگونه بگوییم که در این تست تنها این مساله مشخص می شود که کدام یک از مرورگر ها در ایجاد ارتباط و هماهنگی و سازگاری با HTML5 استاندارد بهتر از بقیه کار می کنند . بهترین نمره ای که البته هیچ یک از مرورگر ها نتوانستند به آن دست یابند نمره 550 بود .
خب حالا باید مستقیما برویم سراغ نتیجه تست ها تا مشخص شود که کدام یک از مرورگر های مورد آزمایش رتبه بالاتری را به دست خواهند آورد . نتایج این تست اینگونه است که Chrome تنها با اختلاف یک امتیاز از رقیب سر سخت خود یعنی Opera پیشی می گیرد تا مدال طلا را به خودش اختصاص دهد و امتیاز آنها به ترتیب 521 و 520 می باشد . Firefox با کسب امتیاز 468 در رتبه سوم قرار می گیرد و Edge نیز با امتیاز 453 که به دست آورده است در رده چهارم این رتبه بندی قرار می گیرد . و یک بار دیگر شاهد قرار گرفتن IE در انتهای یک رده بندی دیگر هستیم . در اینجا نیز IE با کسب تنها 343 امتیاز در رتبه آخر جدول قرار می گیرد .
خب حالا که تست ها و محک ها و نتایج آنها روشن شد بر می گردیم سراغ سوال اول خودمان تا ببینیم کدام یک از این مرورگر ها برای استفاده در ویندوز 10 مناسب هستند . در ابتدا بگذارید از ضعیف ترین مورد شروع کنیم . همانطور که مشخص است ضعیف ترین مرورگری که در این تست ها رتبه خوبی نیاورد IE 11 است . پس به سادگی باید گفت که با وجود مرورگر های بهتر و کارآمد تر استفاده از این مرورگر به هیچ عنوان توصیه نمی شود .
اما با توجه به بنچمارک ها ، رقابت بین Chrome و Edge است که برنده نهایی را مشخص خواهد نمود .
باز هم جا دارد اشاره شود که بنچمارک ها همه چیز را مشخص نمی کنند و فقط از روی این چند تا تست نمی شود در رابطه با تمامی زمینه های عملکردی مرور گر ها به قضاوت پرداخت . برای مثال ، Mary Branscombe از ZDNet به تازگی عنوان کرده است که " واقعا زمانی که برای اولین بار فهمیدم که مرورگر Edge فاقد بسیاری از ویژگی های مطلوب سایر مرورگر های وب است ، بسیار متعجب شدم ، از گروه های گلچین (tab groups ) که اخیرا آنها را تنها با اشاره ساده یک انگشتم بستم گرفته تا امکان جستجو در تاریخچه مرورگر در این مرورگر جذابیت ویژه ای ایجاد کرده است . "
حال این پرسش در ذهن شما ایجاد می شود که چرا بسیاری از کاربران Windows 10 مرورگر Edge را به عنوان مرورگر اول خود انتخاب نمی نمایند . دلیل این امر عدم امکان گسترش در مرورگر Edge است . در مرورگر Chrome ، که اغلب افراد آن را به عنوان مرورگر اصلی خود در انواع پلتفرم ها به کار می گیرند ، کاربران این امکان را دارند که همه روزه هر اندازه که خواستند مرورگر خود را گسترش بدهند . این مرورگر سبب می شود تا کاربر بتواند با استفاده از موتور جستجوگر Google در خلال سایت های متنوع به گردش بپردازد ، از شبکه شخصی مجازی ZenMate ZenMate virtual private network VPN  استفاده نماید و صفحات بسیاری را نیز در درایو گوگل ذخیره سازی بکند . و البته که هیچ کاربری دوست ندارد تا این آزادی در گسترش مرورگر را از خود بگیرد و با دست خودش برای خود محدودیت ایجاد نماید .
همچنین سایت های بسیاری هم وجود دارند که اشاره به آنها هم خالی از لطف نخواهد بود ، مانند سایت Facebook که سازگاری آنچنانی با مرورگر مورد بحث ما یعنی Edge ندارد . و این هم همه کار نیست زیرا شرکت مایکروسافت هنوز هم در رابطه با سریع و یا کند کار کردن Facebook با مرورگر های مختلف دچار چالش هایی جدی می باشد که نشانگر دور بودن آن از استاندارد های شبکه ای ( وب ) است . البته این را هم باید گفت که اگر شما به عنوان کاربر شبکه Facebook آشنایی چندانی با این شبکه و نحوه کار آن ندارید و تنها به قصد گذاشتن چند کامنت وارد این شبکه می شوید ، پس متوجه کاستی ها و ایراد هایی که به آنها اشاره کردیم نخواهید شد .
در آخر باید گفت که انتخاب اول ما از میان این مرورگر ها آن گزینه ای است که بتواند پاسخگوی جامع نیاز های ما باشد و در واقع پاسخ آن سوال همه در یکی باشد ( همه ویژگی های مطلوب در یک مرورگر ) . پس انتخاب ما برای ویندوز 10 ، مرورگر Chrome است . کاملا قابل درک است که چرا برخی از کاربران مرورگر Edge را ترجیح می دهند . آن طور که در خبر ها شنیده می شود شرکت مایکروسافت نیز در حال اضافه کردن ویژگی های جدید به این مرورگر مهم می باشد . با این تفاسیر شاید سال بعد همین موقع مرورگر Edge بهترین و مناسب ترین مرورگر سازگار با ویندوز 10 باشد اما ، امروز نمی توان این حرف را زد زیرا Edge هنوز هم کاستی های زیادی دارد که بایستی برطرف شوند .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر