سخت افزار های جدید و قدرتمند PC هفته : مموری های سطح بالا و حافظه های آخرین مدل .

سخت افزار های جدید و قدرتمند PC هفته : مموری های سطح بالا و حافظه های آخرین مدل .

حرکت شتابان دنیای تکنولوژی به سمت پیشرفت و ارتقاء محصولات شگفت آور است ونیز برخی پیشرفت هایی که چندان هم چنگی به دل نمی زنند در این قسمت مورد بحث خواهند بود .برخی ها گمان می کنند که پس از هیاهویی که CES 2016 در هفته پیش به پا کرد و در بین سخت افزار های دنیای PC تحولات بزرگی را شاهد بودیم دیگر خبری از پیشرفت آنچنانی نخواهد بود و ارتقاء همه این سخت افزار ها تحت تاثیر CES 2016 دوباره به فراموشی سپرده خواهد شد .

اما در این هفته نیز اخبار جدیدی از سازندگان و طراحان بزرگ PC به دست رسید که تمامی این گمانه زنی ها را کنار زد . طراحان PC تنها چهار روز پس از CES 2016 با ارائه خبر هایی خوش در ارتباط با جدید ترین تجهیزات سخت افزاری کامپیوتر های خود توجه همگان را به خود جلب کردند و همچنین از تغییر و تحولات انجام گرفته در سیستم های قبلی نیز سخن به میان آمد . این در حالی است که قیمت های این سخت افزار ها نیز به نسبت بهتر شده اند .
حالا دیگر بهتر است به سراغ خود این سخت افزار ها برویم و مروری داشته باشیم بر ویژگی های آنها .


Ridonkulous RAM :
کار را با کیت مموری جدید و به درد نخور G.Skill به نام  Ripjaws V شروع می کنیم که بدبختانه خیلی هم طرفدار پیدا کرده است و امروزه خیلی در محافل در رابطه با آن بحث و تبادل نظر می شود . این کیت مسخره دارای مموری 128 GB DDR4 ( که دارای هشت قطعه 16 GB می باشد ) . مشخصه دیگر آن هم 3000 MHz است و حدودا دو برابر سریع تر از مموری 1666 MHz DDR3 است که امروزه در اغلب PC های افراد عادی هم یافت می شود . جای تعجب دارد واقعا .
آنچه که شنیدنی است این است که این Ripjaws V RAM ، زمان پنهان CL14-14-14-34 CAS بسیار سبک را نیز از جای خود حرکت می دهد .این محصول در اواخر ماه جاری در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و کاربران می توانند آن را خریداری نموده و مورد استفاده قرار بدهند . G.Skill البته در رابطه با قیمت این محصول هنوز چیزی عنوان نکرده است . اما انتظار می رود که قیمت حدودی آن چیزی نزدیک به 1000 دلار البته برای کیت کامل آن باشد .


هارد درایو 8TB Seagate :
این هارد درایو های حافظه دار تنها محصولات بازار در نوع خود نیستند آن هم در جایی که همه روزه اخبار متنوعی در رابطه با این نوع محصولات و تولیدات آنها به گوش می رسد ، اما با این وجود هم درایو شبکه ای و حافظه دار 8TB Seagate بزرگترین هارد درایو غیر آرشیوی در دسترس می باشد که برای مصرف کنندگان مختلف در دسترس است . مدل جدیدی که از آن بحث می کنیم دارای سرعت حداکثر 216 MBps در انتقال فایل ها در حافظه 256 MB است و این در واقع بزرگترین شاهکاری است که در تغییرات و ارتقاء های جدید این مدل به کار گرفته شده است . باید گفت که این تغییرات بر روی درایور های کوچک Seagate به کار گرفته شده است تا مدل جدید آن را به دست بدهد اما ، باید توجه هم داشته باشید که این مدل به درایوی با حداقل دو برابر قدرت درایو 4TB NAS Seagate نیاز دارد . خب معامله همین است ، شما برای به دست آوردن چیزی مجبور به از دست دادن چیز دیگری هستید . در این محصول هم دقیقا به همین ترتیب است .
خب کار شما این است که به این جعبه های مسخره NAS اجازه ندهید تا شما را احمق فرض کنند . البته خب می توان همین درایو های 8TB Seagate را هم در یک PC مناسب به کار برد . در کل آنچه که در رابطه با این محصول شایان ذکر است این است که لرزه های اضافی در آن حذف شده است و انرژی کمتری مصرف می کند و با سر و صدای به مراتب کمتری نسبت به نمونه قبلی خود کار می کند .


اولین 13TB SSD جهان :
اصطلاحا در این مواقع به شرکت ها می گویند که ببخشید ولی تجهیزات هارد درایو شیک شما کمی گران به نظر می رسد درسته ؟ و از طرفی هم پاسخ می شنود که ، حتی نوع متحول شده ی آن ؟! پس بهتر است نگاه شما را متوجه Fixstars SSD13000M اولین 13TB SSD جهان یا همان نخستین هارد درایو ثابت 13TB بکنیم . این دقیقا یعنی یک SSD 13 TB . قیمتی که در اینجا در نظر گرفته شده است معادل 13000 دلار و یا 1000 دلار به ازای هر ترابایت است . درست است که همواره سخت افزار هایی که تازه روی کار می آیند به نوعی مورد استقبال کاربران قرار گرفته و نظر آنها را به خود جلب می نمایند اما به احتمال زیاد کاربران برای به کار بردن حافظه ای مانند این مجبور خواهند بود تا چند سال دیگر نیز صبر بکنند ، زیرا قیمتی که امروزه برای این سیستم ارائه شده است گران می باشد و بهتر است کمی صبر کنیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد .
اگر تصمیم گرفته اید تا همین امروز ولخرجی کنید و این محصول را بخرید ، پس Fixstars SSD را سیستمی بدانید که با سرعت 580 MBps کارهای خواندن و با سرعت 520 MBps کارهای مربوط به نوشتن را برای شما انجام خواهد داد . قبل از اینکه فراموش شود باید بگویم که این محصول 13 ترابایتی است . اگر کاربری این محصول در برابر NVMe SSD های جدید را با قیمتی که برای این محصول در نظر گرفته شده است مقایسه کنیم پی خواهید برد که ارزش چندانی ندارد اما در هر حال این محصول هر کاری هم که نکند باز هم باعث شده است تا چهره هارد درایو های قدیمی به کلی تغییر بکند .


PC های بازی بدون فن که همواره خنک می شوند :
SSD ها طرفداران زیادی در بین کاربران دوست دار PC های ساکت و آرام دارند و از نظر این کاربران سکوتی که به هنگام کار با PC وجود داشته باشد ارزش بالایی دارد . علت آن هم مشخص است زیرا این SSD ها بر خلاف HDD ها هیچ قسمت متحرکی ندارند که به هنگام کار کردن سر و صدا ایجاد نماید . و در این هفته این کاربران طرفدار PC های بی سر و صدا ، نمونه ی کامل دیگری را شاهد بودند . این سیستم چیزی نیست جز Compulab Airtop : سیستم Compulab Airtop یک PC بی سر و صدای مخصوص بازی است هیچگونه فن خنک کننده ای بر روی آن وجود ندارد و البته باید سپاس گذار مهندسین آن بود که با نبوغی که به خرج داده اند فن های پر سر و صدا را از این سیستم ها حذف کرده اند . گفتن این نکته هم خالی اط لطف نیست که کار این مهندسان در طراحی این سیستم سه سال کامل زمان برده است .
دستگاه Airtop گرما را از طریق یک لوله بزرگ گرمایی به طرف صفخه ای هدایت می کند که خود این صفحه دارای 14 لوله هوایی می باشد . وقتی هوای گرم وارد این محل می شود ، 14 لوله هوایی موجود در آن هوای گرم را از بالای بدنه سیستم به بیرون انتقال می دهد . ساز و کار انتقال گرما به بیرون در این سیستم به گونه ای است که با عمل خود به صورت یکجا دو قطعه را خنک نگه می دارد . یکی از این قطعه ها CPU و دیگری هم یک GPU مجزا است . هر طرف سیستم می تواند تا حداکثر 100W TDPs را کنترل بکند و این مطلب به این معنی است که سیستم  Compulab حتی می تواند در سیستم های دارای پردازنده های Core i7-5775C “Broadwell-H” و یا قطعات حرفه ای Xeon نیز به کار گرفته شود . و حتی می توان از این سیستم در کامپیوتر های دارای گرافیک های Nvidia GeForce GTX 950 و یا Nvidia Quadro M4000 نیز استفاده کرد . خب به نظر آنچنان هم بد نیست !


Radeon Nano و قیمت گذاری آن که دچار کاهش قیمت هم شده است :
اگر بخواهیم در رابطه با کارت گرافیک هایی صحبت بکنیم که انرژی کم تری را مصرف می کنند آنگاه Radeon R9 Nano کوچک و شش اینچی ساخت شرکت AMD اولین سیستمی است که به ذهن می رسد و به جرات می توان گفت که قدرتمند ترین mITX GPU ای است که هم اکنون در دسترس کاربران می باشد . خبر خوشی هم برای دوست داران بازی در این سیستم وجود دارد و آن هم این است که کاربران می توانند با در اختیار داشتن یکی از این سیستم ها بازی های با رزولوشن 4K را بازی بکنند . قیمتی که برای این محصول در هفته اخیر وجود داشت مبلغ 500 دلار بوده است که این مبلغ با کاهش 150 دلاری به این جا رسیده است .
این محصول با ورود خود به بازار های جهانی دروازه جدیدی را پیش روی شرکت AMD گشوده است . برای Nano قیمت 650 دلار پیشنهاد می شود که به نظر می رسد با توجه به قابلیت های آن و اندازه کوچکش قیمت مناسبی است اما ، 500 دلار هم مبلغ کمی نیست که برای هر سیستمی پرداخته بشود و اینطور می شود گفت که قیمت Nvidia GTX 980 در سرعت پایه آن نزدیک همان قیمتی است که برای Radeon Fury ( 550 دلار ) پیشنهاد می شود . 


خودنمایی GPU های کامل شرکت Intel :
در هفته ای که پشت سر گذاشتیم شرکت معتبر Intel با سر و صدایی که در رابطه با گرافیک های کامل خود ایجاد کرده بود گوش همه را کر کرده است . بیشترین بحثی که شرکت این روز ها بر روی آن تاکید دارد این است که می گوید Iris Pro GPU موجود در پردازنده های جدید شرکت می توانند حدود 80 در صد از کار  قطعات گرافیکی مجزا را انجام بدهند . خب باور کردنش خیلی هم راحت نیست . شرکت اینتل قطعه ای را که هنوز از آن رونمایی هم نکرده است را با GPU مجزای مذکور مقایسه می کند ! و گرافیک های Iris Pro تبدیل به سیستم بازی پایه ای شده است اما برای اینکه کار از این هم بهتر بشود GeForce GTX 750 Ti 100 دلاری شرکت Nvidia ، سیستم های اینتل را نیز پشتیبانی می کند .
البته این به این معنی نیست که شرکت اینتل نباید در رابطه با کاری که انجام داده و محصولی که تولید کرده است حس غرور نداشته باشد : Gregory Bryant نایب رئیس و مدیر ارشد شرکت اینتل در بخش پلتفرم دسکتاپ عمومی گفته است : " ما در طی پنج سال گذشته گرافیک های خود را 30 برابر ارتقاء داده و بهبود بخشیده ایم و مطمئنا این چیزی نیست که به این راحتی ها بشود از کنار آن بی تفاوت عبور کرد .


Skylake و وضعیت او در میان سایرین :
هفته گذشته هفته ای نبود که بشود گفت همه اخبار مربوط به شرکت اینتل عالی و امیدوار کننده باشد . خود شرکت هم پذیرفته است که قطعات Skylake از فقدان باگ مخصوصی که توان قفل کردن سیستم را در حین انجام کار داشته باشد رنج می برد . خود شرکت در اطلاعیه خود اعلام کرده است که نبود این سیستم در زمانی که دستگاه در حال پردازش چندین کار با Prime95 به طور همزمان است ، به هیچ وجه خوشایند نیست . این باگ ابزاری است که برای تست فشار پردازنده های جدید و اورلاکد مورد استفاده قرار می گیرد . کاربران می توانند به راحتی در فضای اینترنت دستور العمل مربوط به نحوه تست دستگاه کامپیوتر خود با باگ Skylake را مشاهده نمایند . 


اولین قطعات شرکت AMD دارای فناوری ARM :
باید در ابتدای این بخش اشاره ای به این مطلب هم داشته باشیم که کار ما در ارائه این مباحث هیچوقت پرداختن به بحث های تجاری و مادی اجناس و محصولات نیست و اگر گاهی به قیمت محصولات اشاره می شود تنها از این نظر است که با کیفیتی که دارند سبک و سنگین بشوند و بتوان آنها را با سایر سیستم ها مقایسه نمود . قطعات جدید سرور Opteron a1100 شرکت AMD قطعاتی هستند که هیاهوی خوبی در بازار به راه انداخته اند و جای خوبی را برای همدیگر دست و پا کرده اند . این قطعات اولین قطعات دارای فناوری ARM ( نه اینکه مجهز به فناوری x86 ) هستند که در دسترس می باشند ، ( مانند بقیه برنامه های شرکت های AMD و Intel ) و پردازنده " Seattle " توسط AMD سوار سیستم شده است . 


Arduino 101 شرکت Intel :
شرکت اینتل در این هفته هیچ پردازنده جدیدی را بیرون نداده است ، اما با این وجود توانسته است صفحه پایه ای را ارائه بدهد که طراحان و ارگان هایی که کارشان سر هم کردن این قطعات است می توانند از آن استفاده بکنند . قیمت Arduino 101 شرکت Intel معادل 30 دلار می باشد و منطبق بر معیار قطعات Curie شرکت اینتل است که به این منظور طراحی شده است که به سایر طراحان و مونتاژ کنند گان قطعات اجازه بدهد تا بتوانند پروژه های مختلف خود و ربات ها و دستگاه های مختلف را با استفاده از آن تولید نمایند .
این بورد شامل قطعه Quark کم قدرت ، Bluetooth ، یک کانون USB برای هماهنگی با PC های قدیمی ، یک شتاب سنج و یک چرخش سنج (accelerometer ) می باشد . همچنین این بورد در پک خود موتور الگوی بازشناسی نیز دارد و درای پکیج نرم افزاری هست که به نام IQsخوانده می شود و با استفاده از آن داده های پروژه شما قابلیت آنالیز و تحلیل پیدا کرده و در نهایت برای سیستم تعریف می شوند . شرکت اینتل در محصول CES خود ریزپیمانه Curie ای قرار داده است که مناسب دوچرخه ها و اسنو بورد ها می باشد تا ارتفاع و طول مسیر پیموده شده را نشان بدهد .
خبر دیگر هم اینکه Arduino 101 به طور کامل منبع آزاد (open-source ) می باشد و شرکت اینتل برنامه و شماتیک آن را به اشتراک گذاشته است . 


Meet mini-STX :
همچنین در این هفته گروه ما شاهد گرایش های متعدد کاربران به CES نیز بود و چیزی که بیش از همه چیز ارزش بحث کردن دارد معرفی سیستم های سخت افزاری جدید شرکت اینتل به نام مادربورد های mini-STX می باشد که از طرف خود شرکت رونمایی شده است . ابعاد پنج اینچی بورد های mini-STX تنها یک ذره بزرگتر از PC های itty-bitty NUC شرکت اینتل می باشند اما با این وجود و بر خلاف NUC ها کاربران با این سیستم قادر خواهند بود تا پردازنده را در درون ماشین mini-STX نیز به کار بگیرند . خیلی هم تعجب ندارد که این قطعات در کامپیوتر های سینما خانگی طرفدار پیدا بکنند و محبوب این قبیل کاربران قرار بگیرند و البته آن دسته از محل کار هایی هم که کارهای کامپیوتری یبه نسبت کمتری ارائه می دهند نیز جزو طرفداران این دستگاه ها هستند .
تعداد زیادی از افرادی که در کار خرده فروشی PC ها هستند در جریان CES کالا های mini-STX را نیز به نمایش گذاشتند . ASRock اولین مادربورد mini-STX و نیز یک  “mini-STX building block PC,”خود را در این جریان در معرض نمایش قرار داد . ECS همچنین کار را با یک مادربورد mini-STX شروع کرده است و این در حالی است که Silverstone با افتخار یک کیس پیش نمایش mini-STX را ارائه داده است . 


منبع انرژی خیره کننده و جالب :
یکی دیگر از مواردی که در  جریان CES برای ما و گروه ما جالب به نظر آمد معرفی منبع های انرژی بود که برای PC ها طراحی شده بودند . منبع های انرژی که با آنها آشنا شدیم می توانند در مواقع خاص از منقطع شدن تنفس کامپیوتر های شما جلوگیری نمایند و همواره هوای تازه را وارد ریه سخت افزار های شما بکنند .
در بین این منبع ها و مخازن انرژی ، شرکت Thermaltake با محصول Toughpower DPS G RGB 1250W خود کار هایی را انجام داده است که به چند دلیل ارزش پرداختن به آن وجود دارد . مهمتر از همه ، شاید بتوان گفت که طرح رنگ های موجود برای فن آن باشد که RGB بوده و کاربر می تواند با توجه به سلیقه خود آن را در هر طیف رنگی که مایل بود قرار بدهد . خب برای بسیاری از کاربران که عاشق اختصاصی کردن محیط کار خود هستند این امر می تواند امتیاز بسیار مهمی به شمار بیاید . اما باید گفت که این سیستم امکان دیگری نیز دارد که شاید جالب تر از قبلی نیز باشد . در این سیستم پلتفرم  Smart Power Management شرکت Thermaltake نیز قرار داده شده است که باعث می شود کاربر بتواند به آمار مصرف انرژی نقطه به نقطه در سیستم خود دسترسی داشته باشد و گزارش های مربوط به آن را مشاهده نماید . مورد آخری که به آن اشاره شد حتی به کاربران اجازه می دهد تا سیستم را به گوشی موبایل خود نیز متصل نمایند و هر زمانی که PSU مشکلی پیدا کرد به آنها گزارش بدهد .
ضمن این کار Deepcool هم از یک منبع انرژی رونمایی کرده است که با مایع خنک می شود (liquid-cooled ) . البته باید اقرار کرد که هیچگاه با اطمینان نمی توانیم بگوییم که این منبع های انرژی خنک شونده با مایع کاملا کارآمد و تجربه شده و نیز ضروری هستند ، اما آنچه که مشاهده شده است این است که این سیستم ها در گذشته عملکرد نسبتا خوبی داشته و باعث پایین آمدن دمای سیستم در استفاده های طولانی و پر فشار شده اند . پس مشخص می شود که قضاوت کردن در این مورد و اینکه این سیستم تا چه اندازه کارآمد و مفید است نیازمند آزمایشات بیشتری است و کاربران می توانند با جست و جو در اینترنت به برخی از این قضاوت ها و آزمایشات مربوط به آن دسترسی داشته باشند . 


یک خبر خیره کننده هم داریم :
مجازی واقعی ها ( VR ) بالاخره دارند به واقعیت تبدیل می شوند . بعد از آنکه HTC از هدست های دوربین دار Vive Pre VR خود در جریان CES رونمایی کرد ، مدیر عامل این شرکت در هفته اخیر اعلام کرد که پیش فروش های مربوط به این دستگاه در 29 ماه فوریه آغاز خواهد شد و کاربران می توانند شروع به خرید این محصولات بنمایند . و در این بین اولین و مهمترین سوالی مه به ذهن ما می رسد این است که خب قیمت این محصول چقدر خواهد بود . قیمت Oculus Rift البته پس از اینکه Oculus ماه ها تبلیغ کرد که قیمت آن پایین و ارزان خواهد بود ، همه را شوکه کرد . باور کردنش سخت است ولی باید گفت که قیمت Oculus Rift مبلغ 600 دلار اعلام شد و همانطور که اشاره شد این در حالی بود که شرکت اعلام کرده بود تا جایی که می تواند سعی خواهد کرد قیمت پایین و مناسبی را برای این محصول تصویب بکند . و بدون شک Vive با قابلیت هایی مانند داشتن دو کنترل کننده VR و یک جفت ایستگاه پایه ای تشخیص حرکت کاربر در یک میدان 15 در 15 فوتی ، قیمتی بسیار بیش تر از مشابه خود یعنی Oculus Rift را ارائه خواهد نمود .


مورد آخری که دوست داریم کمی در مورد آن صحبت بکنیم شکل های ظاهری کیس های کامپیوتر است :
پر واضح است که حتی زیبا ترین و شیک ترین کیس های کامپیوتر نیز اگر از آنها استفاده خاصی صورت نگیرد به درد نخور به حساب می آیند اما با این وجود برخی از کاربران هستند که اهمیت خاصی به ظاهر کیس می دهند . خب در این قسمت روی سخن ما دقیقا با این دسته از کاربران است تا به آنها بگوییم که قبل از اینکه اقدام به خرید بکنند در مورد انواع شکل ها و شمایل هایی که برای کیس های کامپیوتر طراحی شده است تحقیق بکنند و پس از آن کیس مورد نظر خود را خریداری نمایند . در جریان CES برخی از مدل های زیبا ونیز خاص موجود برای کیس های کامپیوتری ارائه شده است که دیدن آنها هم خالی از لطف نخواهد بود . قطعا خیلی از کاربران دوست ندارند واقعا وارد برخی جریانات و مثلا بازی های مجازی کامپیوتری بشوند اما همین آدم ها هم از آنجایی که این بازی ها را دوست دارند می خواهند یک نماد و یا عکسی از آن را در اتاق خود به نمایش بگذارند . حال با مدل های شیک و خلاقانه ای که برای کیس های خانگی ارائه می شود رسیدن به این آرزو راحت تر هم شده است فقط کافی است طرحی را که دوست دارید انتخاب کرده و سیستم خود را روی آن سوار بکنید .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر