تلویزیون اپل

تلویزیون اپل

در اواخر سال 2006 میلادی کمپانی محبوب اپل دست به معرفی محصولی جدید بزند که مثل سایر تولیداتش همه چیز را تغییر داد. محصولی که بی توجه به تلاش‌های کم توفیق قبل از خود، راهی تازه را طی کرد و در حال حاضر شاهد سومین نسل آن هستیم. اپل تی‌وی یک مبدل کوچک است که محتویات مالتی مدیای مورد علاقه شما بر روی آی‌تیونز، یوتیوب، Hulu Plus، iNetflix و شبکه‌های ورزشی مورد علاقه‌تان را در تلویزیون‌ خود با کیفیت عالی و تا 1080p HD، پخش می‌کند؛ تنها کافی است آن را به سیستم خود متصل کنید تا از طریق اینترنت تمام فیلم‌ها، سریال‌ها، برنامه‌های ورزشی، موسیقی و سایر برنامه‌های مورد علاقه خود را پیدا کرده و به تماشا بنشینید. پشت این مبدل کوچک تمام اتصالات قرار دارد که شامل درگاه HDMI، درگاه صدای اپتیکال، درگاه Micro-USB، ورودی برق و اینترنت می‌شود. تنها خروجی استفاده شده در این دستگاه پورت HDMI است و درگاه Micro-USB برای شما استفاده همیشگی را نداشته و تنها برای سرویس و پشتیبانی استفاده می‌شود. همچنین از قابلیت‌های دیگر این دستگاه دوست‌داشتنی می‌توان به Bluetooth و Wi-Fi داخلی، طیف گسترده‌ای از نرم افزارهای قابل نصب و قابلیت کنترل توسط iPod، iPad و iPhone اشاره کرد.

 

مزایا :
کنش گر tvOS ساده و در عین حال جذابی دارد . app store جدید موجود در آن عملکرد وسیعی را در اختیار کاربر قرار می دهد . ادغام عالی و مناسب دستگاه iOS . ریموت دستی جدید که دارای کنترل صوتی ( دارای میکروفون ) نیز می باشد .
معایب :
گران قیمت بودن . عدم پشتیبانی فایل های 4K . و گزینه های موسیقی که Apple را پشتیبانی نمی نمایند .
سخن آخر :
شرکت اپل OS ، پشتیبانی نرم افزاری و کنترل کننده صوتیSiri  جدیدی را وارد سیستم های رسانه ای محبوب خود می کند اما ، با قیمت هنگفتی که برای آن پیشنهاد داده است همچنین کاستی هایی مانند عدم پشتیبانی فایل های 4K ، از جمله عواملی هستند که باعث شده اند تا حرف و حدیث های پیرامون آن همچنان ادامه داشته باشد .
پس از Will Greenwald حدود سه سال بود که Apple TV جدیدی روی کار نمی آمد تا اینکه در نهایت با ورود یک Apple TV جدید دیگر این رکورد شکسته شد ( با قیمت 149 دلار و 32  GB) . آخرین باری که شرکت اپل سیستم media streamer خود را به روز رسانی کرده است برمی گردد به چندین سال پیش یعنی سال 2012 که در آن زمان این امر کار بزرگی هم به شمار می رفت . مخصوصا اگر رقیب هم دوره اپل یعنی سیستم های Amazon Fire TV و Roku 4 را نیز در نظر داشته باشیم که یک محیط نرم افزاری وسیع با پشتیبانی 4K  ارائه داده است ، بهتر به اهمیت این مساله پی خواهیم برد . و بایستی ممنون tvOS 9 جدید درای فناوری iOS بود که اپل به کمک آن توانسته از یکی از این مشکلات را برطرف نماید : مدیا استریمر جدید دارای تعداد بسیاری از نرم افزار های متنوع می باشد : و نیز یک ریموت حرفه ای Siri حساس به صدا نیز از متعلقات این سیستم است که کنترل دستگاه را راحت تر می کند و به این ترتیب کار کردن با آن نیز سریع و لذت بخش خواهد بود . اما با این وجود هنوز هم این سیستم 4K را پشتیبانی نمی کند و البته قیمت بالای آن را نیز می شود در زمره این کاستی ها قرار داد زیرا قیمت پیشنهادی برای این سیستم نسبت همه مبلغ هایی که برای خرید سیستم های مشابه ( شامل Choice Amazon Fire TV مورد علاقه نویسنده های متن به قیمت 99 دلار ) به نوعی بالاتر است . در کل باید گفت که در مورد قیمت آن بایستی تجدید نظر جدی صورت بگیرد .
طراحی :
Apple TV با قیمت 149.00 دلار در Abt Electronics همان بدنه مشکی پلاستیکی و شکل تقریبا مربع را دارد که در مدل قبلی وجود داشت و در واقع از این نظر با مدل پیشین خود تفاوت چندانی ندارد . عرض این محصول جدید همانند مدل قبلی 3.9 اینچ است اما ضخامت آن حدود دو برابر ضخامت مدل قبلی یعنی 1.4 اینچ می باشد . می شود گفت که اندازه کلی آن هم با نمونه قبلی تفاوت آنچنانی ندارد و هنوز هم می شود آن را به راحتی در زیر و یا پشت HDTV کاربر قرار داد .
در این نسخه حافظه داخلی برابر 32 گیگا بایت از نوع مموری حالت ثابت می باشد (  و یا نوع 64 گیگا بایتی آن به قیمت 199 دلار ) که به منظور عملکرد بهتر در هنگام کار با بازی ها و نرم افزار ها قرار داده شده است . اگر برای کار های معمولی از این سیستم استفاده بکنید مطمئنا به نحو احسن پاسخگوی نیاز های شما به عنوان یک کاربر معمولی خواهد بود ، اما اگر می خواهید بازی های خیلی زیادی را دانلود نمایید و کار های سنگینی با این سیستم انجام دهید در این حالت به سیستمی بالاتر از سیستم 32 گیگا بایتی نیاز خواهید داشت . تفسیر مجدد حافظه داخلی هرگز اندازه ضخیم پروفایل دستگاه را توجیه نمی کند و طراحی آن مانند ترکیبی از حافظه و قدرت پردازشی فزاینده سیستم است .
با این که دستگاه جدید بزرگتر از نمونه قبلی خود می باشد اما با این وجود تعداد پورت های موجود در پشت دستگاه کاهش یافته است . پورت خروجی HDMI ویدئو ، پورت USB میکرو و پورت Ethernet پورت هایی هستند که در نمونه قبلی هم وجود داشتند و هنوز هم به همان شکل قبلی در دستگاه جدید دیده می شوند . طرز قرار گیری این پورت ها به صورتی است که در امتداد دو شاخه های اتصال برق لپ تاپی قرار دارند اما خروجی صدای بصری موجود در مدل قبلی در این نسخه کنار گذاشته شده است . همانطوری که احتمالا می دانید این مورد زیاد هم مهم نیست زیرا اغلب HDTV ها خود دارای خروجی صدای بصری می باشند و چنانچه کاربر بخواهد صدای سیستم را بر روی یک جعبه صوتی (soundbar ) و یا سیستم بلندگو اجرا بکند می تواند از خروجی صدای خود سیستم بهره ببرد . و در آخر اینکه اندازه بزرگی که برای این سیستم ها پیش بینی می شود هنوز هم کار عجیبی است که ادامه دارد .
طراحی ریموت سیستم به طور کلی بازسازی شده است و با تغییرات صورت گرفته بر روی آن بیش از پیش مشابه دستگاه iOS شده است و به هنگام کار کردن با آن نیز کار با یک سیستم iOS کاملا محسوس است . این ریموت لوله ای نازک و مسطح است که لبه های آن به صورت خمیده طراحی شده اند و در زیر آن هم کانکتری وجود دارد که بر روی بخش باتری های قابل شارژ آن قرار گرفته است . اغلب مشاهده می شود که کاربران این بخش را با یک iPod touch 199 دلاری جدید در Apple Store اشتباه می گیرند . پشت ریموت از جنس آلومینیوم محکمی است که بر استقامت و زیبایی دستگاه افزوده است . بخش جلویی آن از عرض تقریبا به دو بخش تقسیم شده است که یک طرف آن شیشه ای و بخش دیگر فلزی و سیاه رنگ است . بخشی که فلزی و سیاه رنگ است دارای صفحه تاچ ( لمسی ) است که برای کنترل منو های موجود بر روی صفحه استفاده می شود و در اطراف آن کلید های منو / برگشت و کلید خانه ( یا صفحه اصلی ) قرار داده شده اند . صفحه لمسی این ریموت بسیار حساس است و کار کردن با آن نیز خیلی راحت است و برای کلیک کردن هم نیازی به جدا کردن دست از صفحه و ضربه زدن نیست و تنها کافی است صفحه را کمی بیشتر فشار بدهید زیرا کلیک آن به صورت فیزیکی طراحی شده است . خود این امکان برای کلیک کردن باعث می شود تا از تعداد کلیک های اتفاقی و ناخواسته به شدت کاسته بشود .
کلید های Microphone ، Siri ، Play و Pause در بخش شیشه ای این ریموت قرار داده شده اند . طرز قرارگیری این کلید ها هم به صورتی است که بخش مربوط به کنترل شدت صدا نیز در کنار آنها قرار داده شده است . دو سوراخ کوچک میکروفون در بخش جلویی بالا و پایین ریموت قرار دارند و به منظور کنترل صوتی طراحی شده اند . یک بخش مستطیلی هم در جلوی سیستم قرار دارد که شامل فرستنده مادون قرمز است . شاید بپرسید که با وجود کانکتر های بلوتوثی و امکان اتصال از طریق بلوتوث وجود این بخش بی معنا است ، اما باید گفت که این فرستنده مادون قرمز در مواقعی که Apple TV با بلوتوث به ریموت متصل نشود می تواند به عنوان متصل کننده جانشین بلوتوث به کار گرفته بشود .
در حالی که Apple TV داری یک کابل USB-to-Lightning برای شارژ ریموت می باشد ، با این وجود هیچ آداپتور دیواری USB ای به همراه پک آن ارائه نمی شود و این چیزی است که به هیچ وجه از شرکت سازنده آن انتظار نمی رفت . بنابراین کاربران باید از جیب خودشان برای تهیه آداپتور مناسب هزینه بکنند . در غیر این صورت باید ببینند که آیا پورت USB HDTV به اندازه کافی می تواند انرژی مورد نیاز برای شارژ ریموت را فراهم نماید یا خیر . 

484530 apple tv 2015


TvOS و App Store :
Apple TV جدید از سیستم tvOS 9 بهره می برد . tvOS 9 سیستمی است که دارای فناوری iOS است که قادر است قابلیت های مدیا استریمر را به صورت خیلی چشم گیری افزایش بدهد . این سیستم با دارا بودن قابلیت انتخاب چرخشی محتوای ویژگی ها در دو سوم بالای صفحه اصلی و نیز داشتن آیکون های رنگی برای نرم افزار ها و سرویس های زیر آن ، بسیار شبیه نمونه قبلی خود می باشد . بزرگترین تغییری که در این نسخه صورت گرفته است و در واقع به قابلیت های قبلی اضافه شده است آیکون مربع شکلی است که در میانه ستون آیکون ها قرار داده شده است : آیکون " A " App Store که برای کاربران چندان هم نا آشنا نیست .
بر خلاف نمونه قبلی Apple TV دیگر نیازی نخواهد بود که کاربران برای اجرا و یا دریافت نرم افزار های اپل زمان های طولانی را برای دانلود و یا لود کردن آنها منتظر بمانند . Apple TV جدید دارای محیط کاملی از این نرم افزار ها است که به صورت مطلوب و ارتقاء داده شده در اختیار کاربران می باشد . در این سیستم ها خدمات ویدئویی خوبی مانند Hulu ، Netflix و YouTube نیز از طریق خدمات شبکه ای ویژه ای مانند CBS ، FOX ، HBO Now ، NBC ، PBS ، Showtime و بسیاری دیگر در دسترس کاربران می باشند . همچنین نرم افزار های هواشناسی و نرم افزار های ورزشی خاصی نیز در آن قرار دارند و کاربران این امکان را دارند که به تعداد زیادی از بازی های iOS مانند Asphalt 8 ، Geometry Wars 3 و Transistor نیز دسترسی داشته باشند . بسیاری از این نرم افزار ها به گونه ایی هستند که به حافظه زیادی نیاز ندارند اما با این حال اگر حجم بالایی از نرم افزار ها و یا بازی های سنگین توسط کاربر دانلود بشود امکان پر شدن حافظه Apple TV وجود خواهد داشت زیرا حافظه آنها به اندازه ای نیست که بازی های سنگین زیادی بر روی آن دانلود بشوند . همانطور که قبلا هم اشاره شد ، حافظه 32 گیگا بایتی برای بسیاری از کاربران که کارهای معمول ورایج انجام می دهند حافظه کاملا خوبی است و کاربران خاص که نیاز به حافظه های بیشتری دارند باید به فکر حجم حافظه ای بالا تری باشند .
شرکت اپل اخیرا هیچ گیم پد جدیدی را برای Apple TV خود ارائه نداده است اما کاربران می توانند با استفاده از بلوتوث آن را به یک گیم پد دیگری متصل بکنند . در این هنگام امکان انجام بازی با استفاده از تاچ پد ریموت و سنسور های ( حسگر های ) مخصوص برقرار خواهد بود . در این مورد می توان برای روشن شدن هر چه بیشتر مطلب  Asphalt 8 را مثال زد زیرا بازی است که با استفاده از ریموت به عنوان فرمان چرخ ها می توان آن را کنترل کرد اما در چرخش های نزدیک به سایر ماشین های اطراف مشاهده می شود که لرزش های منظمی در بازی رخ می دهد که می تواند آزار دهنده باشد . باید گفت که ارزیابی ای که از Apple TV به عنوان پلتفرم مخصوص بازی می شود این است که این سیستم ها به هیچ وجه نمی توانند مانند سایر سیستم های مخصوص بازی رضایت بازی دوستان حرفه ای را جلب نمایند زیرا قدرت آن برای اجرای بازی به نسبت کمتر است و همچنین تعداد و تنوع بازی های آن نیز به علت پیش گزینی بازی ها محدود شده است .
خارج از مساله بازی ، tvOS برخی از کار های چند رسانه ای را نیز پشتیبانی می کند . با دو بار ضربه زدن به کلید " صفحه اصلی " ( خانه ) لیست برنامه های باز و در حال استفاده برای کاربر نمایش داده می شود . در این لیست نرم افزار های در حال اجرا به صورت تمام صفحه نمایش داده می شود و محیط نسبتا زیبایی دارد . مانند دیگر سیستم های iOS کاربر در صورت مشاهده عملکرد ضعیف سیستم ( به علت باز بودن تعداد زیادی نرم افزار ) برای بیرون آمدن از هر یک از این برنامه ها بایستی با انتخاب قسمت مربوط به همان برنامه آن را به سمت بالا هدایت کند و بدین ترتیب از برنامه خارج بشود .
TvOS همچنین در Apple TV های جدید خود از کنترل صوتی Siri نیز استفاده کرده است . با فشار دادن و نگه داشتن کلید Microphone یا Siri بر روی ریموت کاربر می تواند از طریق میکروفون ( موجود در بالای دستگاه ) و صدا با سیستم ارتباط برقرار نموده و دستورات و درخواست های خود را به دستگاه انتقال بدهد و در واقع با دستگاه صحبت بکند . Siri می تواند نرم افزار ها را باز کند ، بر اساس عنوان ، نوع و بازیگر فیلم ها و شو های تلویزیونی به جستجوی آنها بپردازد ، به سوالات اساسی در زمینه آب و هوا ، انواع ورزش و سوالات عمومی دیگر پاسخ بدهد و حتی می تواند برخی ویژگی ها مانند دسترسی به اسناد را فعال یا غیر فعال نماید . جستجوی صوتی که در این نسخه امکان آن وجود دارد قادر است تا با دسترسی به مخازن رسانه ای Apple و جستجو در Breaking Bad گزینه های متنوعی را برای تماشا در Netflix و iTunes فراهم نماید . نحوه کار و عملکرد سیستم بسیار مشابه نحوه عملکرد کنترل صوتی در Amazon Fire TV می باشد که امروزه از Alexa یعنی نسخه Amazon سیستم Siri استفاده می نماید .
پخش موزیک از منابع در دسترس :
اگر کاربر بخواهد که در Apple TV خود به موزیک گوش بدهد باید حتما یک دستگاه سازگار با Apple Music
پیدا بکند . ایستگاه های رادیو iTunes در این سیستم در دسترس کاربر گذاشته شده اند تا کاربر بتواند به صورت نا محدود از آنها استفاده بکند اما در هر حال باید گفت که برخی از موزیک های مربوط به هنرپیشه های خاص و نیز برخی آلبوم ها به گونه ای هستند که کاربران برای جستجو کردن و گوش دادن به آنها حتما به Apple Music نیاز خواهند داشت .

484551 apple tv 2015


تذکر این نکته هم خالی از لطف نخواهد بود که اگر منبع این خدمات موزیکی خود tvOS App Store باشد دیگر جای نگرانی نخواهد بود و سیستم می تواند با اتکا به این منبع بزرگ به کاربر کمک بکند تا راحت تر و سریع تر نتیجه جست و جو های خود را بیابد و به آنها گوش فرا دهد . اما برخی کاربرانی که از این سیستم استفاده کرده اند می گویند که مواردی مانند Pandora ، Rdio ، Songza ، Spotify ، و حتی TuneIn هم در Apple TV به چشم نمی خورند . آنها می گویند بهترین نرم افزاری که می شود در این زمینه مثال زد و در Apple TV یافت می شود همان myTuner Radio است که به نوعی مشابه TuneIn می باشد و همچنین نرم افزار Vevo هم می تواند یکی از این موارد باشد که در Apple TV وجود دارد و برای مشاهده موزیک ویدئو ها به کار برده می شود . در کل باید گفت که اگر کاربری بخواهد خارج از منبع موزیک خود سیستم Apple به دنبال موزیک مورد علاقه خود باشد کار سختی را در پیش خواهد داشت . با در نظر گرفتن این موضوع که Apple سال هاست ترتیب مرتب سازی app store خود را با iOS هماهنگ کرده است می توان گفت که در آینده نیز اضافه شدن هر نرم افزار موزیکی به این قسمت در Apple TV به راحتی هر چه تمام صورت خواهد گرفت اما چنین به نظر می رسد که این شرکت در حال حاضر به طور جدی قصد ندارد تا کاربران به جای سرویس های دیگر از Apple Music استفاده نمایند .
ویژگی های مربوط به پخش و دانلود و نیز اشتراک داده که در نسخه قبلی Apple TV وجود داشت و محبوب هم بود در این Apple TV جدید نیز خود را حفظ کرده اند . Apple HomeSharing به کاربران اجازه می دهد تا فایل های چند رسانه ای خود را با استفاده از iTunes Apple TV به کامپیوتر خود انتقال بدهند . با وجود اینکه که پشتیبانی موزیک خارج از سیستم های iTunes و Apple Music خیلی امیدوار کننده نیست اما هنوز هم کاربران می توانند هر موزیکی را از دستگاه iOS با استفاده از AirPlay به HDTV خود انتقال داده و به آن گوش بدهند . پشتیبانی AirPlay همچنین شامل مشاهده صفحه نیز می شود و کاربران می توانند صفحه iPad خود را نیز باکمترین اختلاف زمانی بر روی HDTV خود مشاهده نمایند .
بحث 4K و جمع بندی و نتیجه گیری نهایی :
جای تاسف دارد که اپل در این نسخه جدید از محصول خود ویژگی که در بسیاری از مدیا استریمر های برتر دنیا وجود دارد را نادیده گرفته و در سیستم خود قرار نداده است . بله این ویژگی همان پشتیبانی ویدئوی 4K است . iTunes هم اخیرا هیچ محتوای 4K ای را ارائه نمی کند اما Netflix و YouTube این کار را انجام می دهند و بالا بودن قیمت این محصول ( Apple TV ) از رقیبان خود مانند Amazon Fire TV و Roku 4 در حالی که این پشتیبانی 4K در سیستم جدید اپل وجود ندارد کمی غیر معقول به نظر می رسد . با در نظر گرفتن وقفه های نسبتا طولانی در زمان ارائه به روز رسانی های سخت افزاری Apple ورود نسخه های جدید این محصول بدون پشتیبانی 4K مساله ای نیست که قابل پذیرش باشد و بتوان به راحتی از آن گذشت . احتمالا این دستگاه قادر به اضافه کردن پشتیبانی 4K در جریان آپدیت های سفت افزاری خود خواهد بود و قدرت کافی برای این کار را دارد اما ، در حال حاضر این کاستی موجود در مجموعه ویژگی های سیستم امتیاز منفی به شمار می رود .
Apple TV یک مدیا استریمر جذاب با ویژگی های بسیار است که طرفداران Apple از امکانات آن نظیر پشتیبانی وسیع iOS و iTunes به صورت یکجا لذت خواهند برد . اضافه شدن پشتیبانی بسیاری از نرم افزار ها و نیز کنترل  صوتی Siri باعث شده است که این مدل به یک مدل ارتقاء یافته نسخه موجود در سال 2012 تبدیل بشود اما در هر حال قیمت آن کمی بالا تر از رقیبان و مشابهان خودش است . قیمت این محصول در جایی که سایر محصولات مشابه نزدیک 100 دلار است به 150 دلار می رسد . Amazon Fire TV یکی از رقیبان Apple TV است که قیمت آن دو سوم قیمت Apple TV می باشد . در Amazon Fire TV تمامی ویژگی های مربوطه به غیر از بحث iTunes و عملکرد های ویژه iOS ( و عملکرد هایی که دارای همسان های اندرویدی می باشند مانند مشاهده صفحه نمایش Miracast ) موجود می باشند و همچنین دراین محصول پشتیبانی ویدئو 4K نیز به چشم می خورد که شاید بتوان گفت مهمترین یا حداقل یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود اغلب نویسندگان Amazon Fire TV را برگزینند همین مساله باشد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر