روش جدید ذخیره سازی اطلاعات می تواند همه اطلاعات جهان را برای همیشه در جیب شما جای دهد !

روش جدید ذخیره سازی اطلاعات می تواند همه اطلاعات جهان را برای همیشه در جیب شما جای دهد !

دنیایی را فرض کنید که در آن قادر باشید همه اطلاعات تاریخ جهان را برای همیشه در دیسکی که در جیب شما جا می شود ، ذخیره سازی کنید . منابع خبری اعلام کرده اند که این امکان اخیرا فراهم شده است و محققان علاوه بر یافتن راه حلی برای عملی ساختن این ایده ، توانسته اند میزان زیادی از اطلاعات را در داخل تراشه  های ریز کوارتزی ذخیره سازی کنند . این دیسک های سخت از نظر دوام نیز راندمان بسیار بالایی دارند .

محققان دانشگاه سوتامپتون ( Southampton University ) انگلیس موفق به عملی ساختن ایده ای شده اند که در حدود چهار سال پیش مطرح شد . آن ها توانسته اند با استفاده از پالس های لیزری کوادريليومی اطلاعات دو دویی را بر روی کریستال های کوارتز دارای ساختار نانو حک کنند . در اوایل سال 2012 نشان داده شد که تراشه های ساخته شده از جنس کوارتز می توانند در هر اینچ خود 40 مگابایت اطلاعات را برای مدت زمانی معادل 300 میلیون سال حفظ کنند . دانشمندان به واسطه پیشرفت های امروزی توانسته اند که میزان این اطلاعات را به 360 ترابایت و مدت زمان نگهداری آن را به 14 میلیارد سال ارتقاء دهند .

این دیسک های کوچک که اندازه آن ها در حدود نصف یک اسکناس یک دلاری است ، تنها چند میلی متر ضخامت و بهای ارزانی دارند با وجود این نحوه حک سازی اطلاعات بر روی آن ها چندان ساده نیست . محققان گفته اند : " این اطلاعات با استفاده از لیزرهایی فوق سریع حک می شوند که پالس های نوری بسیار شدید و کوتاهی را تولید می کنند . فایل ها بر روی نقطه های سه لایه نانو ساختاری نوشته می شوند که فاصله بین آن ها 5 میکرومتر است .

از آنجایی که جنس مواد مورد استفاده در ساخت این دیسک ها از شیشه است ، محصول نهایی ، سخت افزاری ضد آب و قابل ارتجاع می باشد که می تواند گرمایی در حدود 1000 درجه فارنهایت و سرمایی برابر با سرمای فضای بین ستارگان را تحمل کند . می توان گفت که دوام این دیسک ها در دمای اتاق از نظر زمانی نا محدود است . از آنجایی که اطلاعات دیجیتالی 5D ، حافظه های قابل حمل با دوام و بسیار ایمنی هستند ، این امکان وجود دارد که از فناوری مورد استفاده قرار گرفته در ساخت آن ها در ذخیره سازی و ضبط اطلاعات آرشیوهای سازمان های بزرگی مانند سازمان های ملی ، موزه ها و کتابخانه ها استفاده کرد . "

MZ262

محققان هم اکنون توانسته اند متون بسیار مهمی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر و فرمان آزادی صادر شده در سال 1215 توسط پادشاه انگلیس را بر روی این حافظه های کریستالی ذخیره سازی کنند . این فناوری به انسان کمک می کند تا تاریخچه خود را در اختیار نسلی که بعد از انسان ها پا بر روی کره زمین می گذارد ، قرار دهد . از آنجایی که خورشید 5 میلیارد سال دیگر بیشتر پرتو افشانی نمی کند ، بهتر است که برای استفاده از این حافظه ها خانه جدیدی برای خود پیدا کنیم ! به نظر شما این فناوری دیگر چه کاربردهایی دارد ؟

می توانید برای پیگیری راحت تر اخبار به کانال تلگرام ما ملحق شوید .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر