حسگرهای زیستی مدیاتک در پوشیدنی ها برای تهیه نوار قلب و اندازه گیری فشار خون

حسگرهای زیستی مدیاتک در پوشیدنی ها برای تهیه نوار قلب و اندازه گیری فشار خون

امروز، مدیاتک از عرضه بیوسنسور یا حسگر زیستی خود خبر داد. حسگرهای زیستی به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند به یک ماده خاص واکنش نشان دهند و نتیجه این واکنش ها به صورت پیام ها یا سیگنال هایی است که یک ریزپردازنده می تواند آنها را تحلیل کند. حسگرهای زیستی MT2511 مدیاتک می توانند به صورت همزمان سیگنال های الکتروکاردیوگرافی (ECG) یا همان نوار قلب و فتوپلتیسموگرام (PPG)  که اندازه گیری یک عضو بدن است، از پوشیدنی های استفاده شده توسط کاربر و یا دستگاه های تناسب اندام به دست آورند.


در حالت PPG، بخشی از بدن با نور LED در نظر گرفته می شود که می تواند ضربان قلب را از طریق بازتاب نور در طول تغییرات جریان خون کاربر به دست آورد. این تراشه نیز از حالت ECG یا همان نوار قلب نیز پشتیبانی می کند که از این طریق ولتاژ بین چندین الکترود در جاهای مختلف بدن را اندازه گیری می کند.
مدیرعامل شرکت مدیاتک گفته است: "حوزه بهداشت و سلامتی از طریق موبایل به سرعت در حال گسترش است. در حال حاضر تنها می توانیم تصور کنیم که برای بهبود بهداشت و سلامتی از طریق پوشیدنی ها در دنیای امروز چه می توانیم انجام دهیم. حسگر زیستی MT2511 با پشتیبانی از ECG و PPG برای دستگاه هایی مانند ردیاب های سلامت و تناسب اندام، ساعت های هوشمند و بندهای اسپرت می تواند گزینه ای ایده آل باشد."
این شرکت نیز خاطرنشان کرده است که میزان توان مصرفی این تراشه پایین است و مصرف انرژی آنها برای PPG در حدود 0.6 میلی آمپر و برای ECG نیز در همین اندازه است. اگر هر دوی این حالت ها فعال باشند، مصرف انرژی به بالای 1.25 میلی آمپر می رود. این تراشه نیز همراه با یک SRAM با ظرفیت 4 کیلوبایت برای بهینه سازی مصرف انرژی به بازار می آید که بخصوص برای زمانهایی که  ضربان قلب کاربر را در خواب مانیتور می کند بسیار مناسب است.
این حسگر زیستی می تواند در اپلیکیشن های پزشکی مانند تهیه نوار قلب و یا اندازه گیری عضو بدن و همچنین فشار خون به کار رود. از دیگر موارد استفاده آن نیز پوشیدنی ها مانند دستگاه های اندرویدی و یا حتی دستگاه هایی است که صفحه لمسی ندارند و تنها از یک MCU استفاده می کنند. تولید انبوه این حسگرهای زیستی در نیمه اول سال 2016 آغاز خواهد شد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر