با پدیده ی گسستگی صفحه نمایش در لینوکس خداحافظی کنید

 با پدیده ی گسستگی صفحه نمایش در لینوکس خداحافظی کنید

اگر از سیستم عامل لینوکس با درایور اختصاصی کارت گرافیک انویدیا استفاده می کنید، به احتمال زیاد با پدیده ای به نام "گسستگی صفحه نمایش" روبرو شده اید. با تنظیماتی که در ادامه بیان می کنیم، می توانید این رخداد ناخوشایند را تا حد امکان کاهش دهید و یا حتی کاملاً از شر آن خلاص شوید!

Behzadi 31

اگر از سیستم عامل لینوکس با درایور اختصاصی کارت گرافیک انویدیا استفاده می کنید، به احتمال زیاد با پدیده ای به نام "گسستگی صفحه نمایش" روبرو شده اید. با تنظیماتی که در ادامه بیان می کنیم، می توانید این رخداد ناخوشایند را تا حد امکان کاهش دهید و یا حتی کاملاً از شر آن خلاص شوید!


با استفاده از درایور اختصاصی انویدیا، در محیط های دسکتاپی مرکب مانند گنوم (GNOME) یا کی-دی-ای پلاسما (KDE Plasma)، مشکل گسستگی صفحه نمایش را، تا سطح بسیار زیادی، می توان پنهان نمود (البته نه همیشه). در مقابل، اگر از دسکتاپ های غیر مرکب مانند LXDE یا MATE استفاده کنید، به احتمال زیاد به شکل ناگواری با این مشکل مواجه خواهید شد، حتی اگر گزینه ی V-sync انویدیا هم فعال باشد.
نگران نباشید! اگر کارت گرافیک انویدیای خود را در سال اخیر خریداری کرده اید، چهره و اخبار فن آوری اطلاعات راهکار مناسبی را به شما پیشنهاد می کند. در کارت های انویدیا، گزینه ای تحت عنوان “ForceCompositionPipeline” یا در ورژن های قوی تر، گزینه ی “ForceFullCompositionPipeline”، وجود دارد که می تواند پدیده ی گسستگی صفحه نمایش را تا حد زیادی کاهش دهد.
هشدار: گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کارایی برخی از نرم افزارهای OpenGL کاهش می یابد. البته در کارت گرافیک های به روز تر، این ویژگی به اندازه ای بهبود یافته است که کاهش کارایی در سایر نرم افزارها، تقریباً قابل چشم پوشی می باشد؛ صرفاً در نظر داشته باشید که این گزینه، پتانسیل کاهش کارایی سایر نرم افزارها را دارد.
شروع کنیم!
محیط ترمینال را باز کرده و دستور زیر را اجرا نمایید:

nvidia-settings --assign CurrentMetaMode="nvidia-auto-select +0+0 { ForceCompositionPipeline = On }"

توجه داشته باشید که برای کارت گرافیک های جدیدتر باید گزینه ی “ForceFullCompositionPipeline” را بکار ببرید.
به همین سادگی! حال اگر دقت کنید، در محیط دسکتاپ، بازی ها، مرورگرها و اجرای ویدیوها، مشکل گسستگی صفحه نمایش شما به احتمال زیاد حل شده است! در غیر این صورت، ممکن است کارت گرافیک شما این گزینه را پشتیبانی نکند. همچنین، در صورتی که بعد از اجرای دستور فوق، با صفحه نمایش سیاه یا هر مشکل دیگری مواجه شدید، وحشت نکنید! کافی است سیستم خود را ریبوت کنید تا این مشکلات رفع شوند. دقت داشته باشید که این دستور فقط برای نشست جاری شما اجرا شده است و با ریبوت سیستم، به حالت قبل برمی گردید.
دائمی کردن این گزینه!
برای اینکه هر بار بعد از ریبوت سیستم مجبور به اجرای این دستور نشوید، و این گزینه را به صورت دائمی در آورید، دستورات بیشتری را در ترمینال باید وارد کنید.
محیط ترمینال را با دسترسی کاربر سوپر باز کنید. از ویرایشگر دلخواه خود برای ویرایش فایل /etc/X11/xorg.conf استفاده کنید. البته با فرض اینکه این فایل در مسیر مذکور، موجود باشد که البته برای بیشتر کاربرانی که از درایور انویدیا استفاده می کنند، موجود است. همچنین، بهتر است قبل از اعمال هر ویرایشی، از فایل اولیه با دستور sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup بکاپ تهیه کنید. برای مثال، با استفاده از ویرایشگر Pluma، دستور زیر را وارد کنید.

sudo pluma /etc/X11/xorg.conf

پس از باز شدن فایل تنظیماتی Xorg، باید دستور زیر را در بخش "Screen" اضافه نمایید.

Option "metamodes" "nvidia-auto-select +0+0 { ForceCompositionPipeline = On }"

اگر فایل شما از قبل دستوری که با عبارت "Option "metamodes شروع شود را داشته باشد، نیازی نیست دستور جدید را جایگزین دستور مورد نظر کنید. فقط کافی است عبارت { ForceCompositionPipeline = On } را در آخرین دابل کوتیشن قرار دهید. برای مثال، در سیستمی ممکن است پس از افزودن این گزینه، خط زیر را در فایل داشته باشیم.

Option "metamodes" "DVI-I-1: 1920x1200 +1920+0, HDMI-0: nvidia-auto-select +0+120 { ForceCompositionPipeline = On }"

در نهایت، این فایل را ذخیره کنید و از شر مشکل گسستگی تصویر، برای همیشه خلاص شوید.

منبع خبر: thelinuxrain

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر