دستگاه هوشمند جدید برای دوچرخه

دستگاه هوشمند جدید برای دوچرخه


Byxeeدستگاهی هوشمند و کوچک است که برای استفاده و نصب روی دوچرخه طراحی و پیاده‌سازی شده است. این دستگاه جاده‌ی مقابل دوچرخه‌سوار را به دنبال هر گونه بی‌قاعد‌گی روی سطح جاده، بررسی می‌کند و راننده‌ی دوچرخه را از آن مطلع می‌سازد.

این دستگاه هر جسمی که روی جاده خلاف قاعده و عجیب باشد، تا اندازه‌ی 3 اینچ، یعنی چیزی در حدود 7 سانتی‌متر را کشف می‌کند، مثل چاه، برجستگی، اجسام فلزی، توری‌های فاضلاب و دیگر خطرات. در واقع می‌توان گفت که این دستگاه ایمن‌کننده‌ی دوچرخه‌سواری و جاده است.
بسیاری از دوچرخه‌سواران بر این باورند که قادرند تمام خطرات جاده را مثل چاه ویا توری‌های فاضلاب، پیش از اینکه به آن‌ها برخورد کنند، خود به تنهایی ببینند. اما نکته اینجا ست که هیچ کس نمی‌تواند در تمام مدت رانندگی در جاده تمام حواسش را بر روی جاده متمرکز کند. تلفن‌های همراه هوشمند که برای مسیریابی در هنگام رانندگی استفاده می‌شوند، سایر رانندگان در جاده و چراغ‌های راهنمایی رانندگی تمرکز راننده را در جاده کم‌تر می‌کنند. Byxee به همین دلیل طراحی شده است. این دستگاه استوانه‌ای شکل بر روی فرمان دوچرخه نصب می‌شود و جاده‌ی پیش‌روی دوچرخه‌سوار را 100 بار در هر ثانیه بررسی می‌کند و راننده را از هر گونه خطری که ممکن است به چرخ دوچرخه آسیب بزند و یا حتی باعث تصادم و سقوط شود، مطلع می‌سازد.
مکانیزم به کار گرفته شده در Byxee
در این دستگاه از یک دوربین ویدیویی و ریزپردازنده استفاده شده است. برای کشف خطرات، الگوریتم ساده و مرسومی به کار گرفته شده است. این الگوریتم به این ترتیب عمل می‌کند که سایه و تضاد نوری که در جاده مشاهده شده را اندازه می‌گیرد، در صورتی که اندازه‌ی آن از 3 اینچ بیشتر باشد، خطر محسوب می‌شود و پس از تشخیص، آن را به وسیله‌ی زنگ هشدار به اطلاع دوچرخه‌سوار می‌رساند و این فرصت را به دوچرخه‌سوار می‌دهد تا واکنش مناسب را داشته باشد، برای خطرات با شدت کم یک زنگ خطر، برای خطرات با شدت متوسط دو زنگ و برای خطرات مهلک سه زنگ خطر از طرف دستگاه تولید خواهد شد. نکته‌ی مهم این است که این الگوریتم برای دوچرخه‌سواری در روز هنگام طراحی و پیاده‌سازی شده است.
دستگاه Byxee مثل سیستم دستیار راننده عمل می‌کند و دوچرخه سوار را از عابر پیاده‌ی مقابل آن هم مطلع می‌سازد. سیستم دستیار راننده در واقع نرم‌افزاری است که از حس‌گرهایی برای تشخیص حضور عابر‌پیاده مقابل اتومبیل و یا رانندگانی که سر پیچ مقابل اتومبیل ناگهان ظاهر می‌شوند، استفاده می‌کند و در صورتی که راننده ترمز نگرفته باشد، آن را فعال می‌کند و اتومبیل را متوقف می‌سازد. این سیستم در قسمت جلوپنجره‌ی اتومبیل رادارهایی کار می‌گذارد و از آن‌ها برای اندازه‌گیری فاصله‌ی شی خارجی تا اتومبیل استفاده می‌کند.
این دستگاه جاده‌ی مقابل دوچرخه‌سوار را تا فاصله‌ی 50 تا 80 پا، یعنی چیزی در حد 15 تا 25 متر، را به دنبال خطرات احتمالی بررسی می‌کند، اما لازمه‌ی آن این است که جاده‌ی مقابل باز باشد، این یعنی در صورتی که جاده از ترافیک اتومبیل‌ها و سایر رانندگان بسته شده باشد، این دستگاه بررسی جاده را متوقف می‌سازد، اما خاموش نمی‌شود. علاوه بر این، در مورد جاده‌ها و خیابان‌‌‌های پر فراز و نشیب مثل سنگ‌فرش‌ها عمل‌کرد دستگاه متفاوت است. به این ترتیب که دستگاه در ابتدای مسیر تنها یک بار به دوچرخه‌سوار هشدار می‌دهد.
برای منبع انرژی این دستگاه، باتری قابل شارژ با پورت USB تعبیه شده است. طبق گزارشات این باتری با هر بار شارژ، عمری حدود 30 ساعت خواهد داشت. به علاوه این باتری در برابر آب مقاوم است.
علاوه بر این، برای این دستگاه چندین وضعیت عملکردی و تنظیمات متفاوت میدان دید در نظر گرفته شده است که هر کدام متناسب با مدلی خاص از دوچرخه سواری تعبیه شده است.
طراح ایتالیایی این دستگاه برای جمع‌آوری هزینه‌ی لازم برای تولید آن، از وب سایت Indeigogo، وب‌سایتی  برای جمع‌آوری کمک‌های مالی مردمی، کمک گرفته است. قیمت پیش‌فروش آن 139 دلار، یعنی چیزی در حد 405529 تومان است و قیمت نهایی آن 429 دلار، تقریباً 1252625 تومان، در نظر گرفته شده است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر