چگونه می توانید بررسی کنید که آیا وای-فای شما دزدیده می شود .

چگونه می توانید بررسی کنید که آیا وای-فای شما دزدیده می شود .

چگونه می توانید بررسی کنید که آیا وای-فای شما دزدیده می شود .

wifi

در مقاله ی زیر علائمی که نشان می دهند ممکن است وای فای ما در حال دزدیده شدن توسط اشخاص ثالث باشد معرفی شده اند و همچنین چندین روش برای مقابله با آن ها ارائه شده است.اخیرا وای-فای شما با سرعت پایین تری کار می کند؟ اگر روتر شما هنوز از روش های امنیتی قدیمی مثل WEP استفاده می کند، احتمال این هست که کسی وای-فای شما را می دزدد. علاوه بر اینکه اینترنت شما آهسته تر می شود، هکر ممکن است از اینترنت شما برای کارهای شرورانه استفاده کند که وقتی کسی آن را ردیابی می کند، به شما برگردد. پس سوال این است که چطور می توانید بفهمید که کسی از وای-فای شما استفاده می کند، و مهمتر از آن، شما در برابر آن چه کاری می توانید انجام دهید؟



دستگاه های مرتبط با روتر خود را بررسی کنید.
این روش برای اینکه هر دستگاه ثبت شده در شبکه خود را ببینید صد در صد تضمینی است، ولی هر روتری این اطلاعات ارزشمند را در بر ندارد. با تایپ کردن آدرس IP روتر در قسمت آدرس مرورگر خود در آن لاگین شوید. در بیشتر تنظیمات http://192.168.0.1 یا http://192.168.1.1 کار می کند و یا ممکن است آدرس IP روی خود روتر به همراه نام کاربری و کلمه ی عبوری که می توانید با آن لاگین شوید نوشته شده باشد. چنانچه نمی توانید کلمه ی عبور را بیابید و به خاطر نمی آورید که آن را عوض کرده باشید، پایگاه داده های کلمه های عبور پیش فرض را بررسی کنید و یا با ISP خود تماس بگیرید. (در صورتی که آن ها دستگاه را به شما داده اند).
زمانی که لاگین هستید، به دنبال قسمتی به نام Attached devices یا Device list بگردید. در روترهای فلش DD-WRT این قسمت تحت Status -> Wireless screen می باشد. در این قسمت شما لیستی از همه ی آدرس های IP که در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته اند را خواهید دید.


مسلما همه ی دستگاه های شما نام های مناسبی که به شما کمک کنند ندارند، بنابراین شما باید آدرس های IP هر کامپیوتر و دستگاه وای-فای را که دارید ببینید تا بتوانید آن ها را با دستگاه های موجود در لیست چک کنید. فراموش نکنید که یک گوشی آیفون یا اندروید نیز در صورتی که از وای فای شما استفاده می کند، آدرس IP خود را دارد. بنا بر این باید آنها را نیز مد نظر قرار دهید.


آن ها را به صورت فیزیکی ردیابی کنید
این روش ممکن است کمی دشوارتر باشد، ولی با اجرای MoocherHunter live CD tracking suite شما می توانید به صورت فیزیکی با زاویه یابی سیگنال های شبکه آن ها را به دام بیاندازید. شما برای این کار به یک آنتن هدایتی نیاز خواهید داشت.
چه کار کنیم؟
امنیت پایه – از WEP استفاده نکنید
هر روتری که در پنج سال اخیر و یا پس از آن خریداری کرده اید باید قادر به پشتیبانی از پروتوکل های احراز هویت امن تری باشد، پس دوباره در روتر خود لاگین شوید و صفحه ی Wireless Settings را بیابید.
گزینه های امنیتی را به WPA و یا WPA2 تغییر دهید. WPA2 امن تر است، اما با برخی دستگاه ها در شبکه ناسازگار است. در نتیجه بهتر است گزینه ای را انتخاب کنید که برای هر دو کار مناسب است. گزینه ی enterprise را انتخاب نکنید زیرا این گزینه برای شرکت هایی با سرور احراز هویت طراحی شده است. زمانی که کلمه ی عبور انتخاب می کنید، اطمینان حاصل کنید که حداقل 15 کاراکتر داشته باشد و شامل حروف بزرگ، اعداد، و علائم اختصاری باشد.


روش های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به شما پیشنهاد داده شوند، اما این روش ها به سادگی کار نمی کنند:
مخفی کردن SSIDتان: شما می توانید نام شبکه ی خود را مخفی کنید تا دیده نشود اما ابزارهای هک کردن موجود نظیر Backtrack آن ها را نشان می دهند.
فیلتر کردن IP: این روش یک IP خاص را بلاک می کند، اما عوض کردن IP به راحتی refresh کردن اتصال است.
فیلتر کردن MAC: این روش امن تر است زیرا یک دستگاه را با آدرس سخت افزاری منحصربه فرد آن که در زمان ساخت به آن داده شده است بلاک می کند. اما باز هم هر کسی می  تواند با "شنود" آدرس MAC، وای-فای شما را بدزدد.
جالب – اینترنت آن ها را وارونه کنید
اگر یک کامپیوتر شخصی اضافه  دارید و یا می توانید با command line کار کنید، می توانید یک شبکه ی وای-فای باز برای افراد سوء استفاده گر باز کنید و همه ی برنامه هایتان را از طریق یک پراکسی لینوکس اجرا کنید. پراکسی می تواند مستقیما جریان اینترنت آنها را قطع کند، و شما می توانید کاری کنید که همه ی تصاویری که آن ها می بینند وارونه نشان داده شوند.


سود – اجرای یک پورتال وای فای پرداختی
اگر برنامه ی کد-باز DD-WRT را نصب کنید، می توانید یک پورتال هات اسپات پرداختی را اجرا کنید. نرخ های خود را تعیین کنید، به روش پرداخت فکر نکنید (آنها همه ی کارها را انجام می دهند)، سپس در صورتی که کسی از هات اسپات شما استفاده کرده باشد، همه ی چک ها را جمع آوری کنید – با این روش شما 75% از پول پرداخت شده را می گیرید. به خاطر داشته باشید، برای این کار شما باید در یک شهر بزرگ با تعداد زیادی مشتری زندگی کنید.

نتیجه گیری:
وای فای شما اخیرا به کندی عمل می کند؟ حقیقت این است که احتمالا کسی وای فای شما را می دزدد. شاید هم کامپیوتر شما کند است و یا نیاز دارید که روتر خود را ریبوت کنید. همچنین می توانید سیگنال وای فای خود را ارتقا دهید.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر