هشت اقدام برای امنیت بیشتر مرورگرهای اینترنتی

هشت اقدام برای امنیت بیشتر مرورگرهای اینترنتی

بسیاری از شما روزانه زمان زیادی را برای وب‌گردی در دنیای مجازی صرف می‌کنید، و ابزار اصلی وب‌گردی، مرورگر است. امنیت مرورگر موضوع بسیار مهم و پراهمیتی است، چرا که مرورگرها همیشه یکی از هدف‌های حمله هکرها هستند. مرورگر ابزار بسیار مناسبی است که هکر‌ها با حمله به آن می‌توانند به سیستم شما نفوذ کنند، کافی است هکرها شما را متقاعد کنند، نرم‌افزار پیشنهادی آنها را بر روی مرورگر خود نصب کنید، نصب این نرم‌افزار مخرب، منجر به آلوده شدن سیستم شما و نفوذ هکرها به سیستم شما خواهد شد، پس نباید از امنیت مرورگر غافل شویم. در این آموزش ، برای شما توضیح می‌دهیم، چگونه در ۸ قدم امنیت مرورگر خود را حفظ کنید.

  •  مرورگر خود را حتما به‌روزرسانی کنید.
    همیشه باید مطمن باشید، از آخرین نسخه منتشر شده مرورگر استفاده می‌کنید. چرا که وقتی شرکتی مرورگر خود را به‌روزرسانی می‌کند، بسیاری از مشکلات نسخه قبلی که ممکن است مشکلات امنیتی باشد، را حل می‌کند و در بسیاری از موارد، مرورگر  نسبت به نسخه قبلی امن‌تر می‌شود.  شما از طریق تنظیمات مرورگر می‌توانید چک کنید، که مرورگری که در حال استفاده از آن هستید، نسخه به‌روز شده است و یا خیر. (اسکرین شات‌های این مطلب آموزشی برای مرورگر گوگل‌کروم است)
     

  • گزینه Click-to-Play پلاگین‌ها را روی مرورگرتان فعال کنید.
    با فعال کردن گزینه Click-to-Play پلاگین‌ها، سرعت بارگذاری صفحات وب برای شما بیشتر می‌شود و همچنین باعث می‌شود، باتری دستگاه شما کمتر مصرف شود. قطعا این کار مزیت امنیتی هم دارد، با فعال کردن این بخش هکرها و خرابکارها نمی‌توانند از رخنه‌های پلاگین مرورگرتان بهره برداری کنند. در آخر، وقتی شما گزینه Click-to-Play پلاگین‌ها را فعال کنید می‌توانید تنها زمانی که به پلاگین اعتماد دارید آن را اجرا کنید. برای فعال کردن گزینه Click-to-Play پلاگین‌ها، به تنظیمات کروم بروید، وارد بخش Privacy شوید، در این بخش به Content Settings مراجعه کنید و در قسمت Plugins ، گزینه “Let me choose when to run plugin content”  را انتخاب کنید، و در آخر پس از اعمال تنظیمات گزینه Done  را بزنید.
     

  • پلاگین‌های غیرکاربردی را حذف کنید.
    برای امن کردن مرورگر سیستم خود، یکی از کارهای مهم که باید انجام دهید، حذف پلاگین‌هایی است که کاربردی نیستند. با مراجعه به لیست پلاگین‌هایی که روی مرورگر خود نصب کردید، می‌توانید آنهایی که کاربردی نیستند را حذف کنید. برای مثال پلاگین جاوا که سایت‌های کمی هم از آن استفاده می‌کنند، یکی از پلاگین‌هایی است که بهتر است حذف شود، چرا که از نظر امنیتی خطرناک است. پلاگین Silverlight هم خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، پلاگین Flash هم با روی‌ کار آمدن html5 از آن بی‌نیاز خواهیم شد، ولی ممکن است در حال حاضر از آن استفاده کنید، پس از به‌روز بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار از تنظیمات مرورگر به لیست پلاگین‌های نصب شده روی مرورگر خود مراجعه کنید، و هر کدام که کاربردی نیست، گزینه Disable را انتخاب کنید.
     

  •  پلاگین‌های مورد استفاده را به‌روز نگه دارید.
    مطمن باشید، پلاگین‌هایی که استفاده می‌کنید، حتما به‌روزرسانی شوند.
     
  •  از مرورگر‌ ۶۴ بیتی استفاده کنید.
    مرورگر ۶۴ بیتی نسبت به مرورگر ۳۲ بیتی امن‌تر هستند و امنیت بالاتری دارند. یشنهاد می‌کنیم، اگر از سیستم‌عامل ۶۴ بیتی استفاده می‌کنید، حتما مرورگر ۶۴ بیتی هم استفاده کنید، چرا که مروگر ۶۴ بیتی در مقابل حملات هکرها، امنیت بیشتری دارند.
     
  •  بر روی مرورگر خود حتما یک برنامه‌ Anti-Exploit نصب کنید.
    برنامه‌های Anti-Exploit امنیت مرورگر شما را در مقابل حملات هکر‌ها بالا می‌برند و در امنیت مرورگر شما نقش به‌سزایی بازی می‌کند. برنامه‌های Anti-Exploit دور تا دور مرورگرها و نرم‌افزارها را با سه لایه‌ی امنیتی می‌پوشاند تا از سواستفاده‌های حاصل از کدهای آسیب‌پذیر جلوگیری کنند. برنامه‌های Anti-Exploit، آنتی‌ویروس نیستد ولی با اغلب آنتی‌ویروس‌ها سازگار است.
    دو تا از Anti-Exploit‌های رایج و امن، Microsoft’s EMET و  Malwarebytes Anti-Exploit هستند، هر دو نرم‌افزار رایگان هستند.استفاده از یک آنتی‌ویروس مناسب هم که همیشه به شما توصیه کردیم. در این خصوص در سایت تواناتک بیشتر بخوانید.
     
  • افزونه‌های کمتر و مورد اعتماد‌تری استفاده کنیم.
    افزونه‌ها قطعا دسترسی‌ها را برای ما آسانتر می‌کنند و برخی از آنها بسیار کاربری و مهم هستند. اما نباید غافل شد که افزونه‌ها همان اندازه که می‌توانند مفید و کاربردی باشند، می‌توانند خطرناک هم باشند، چرا که می‌توانند شما را رد‌یابی کنند، مانیتور کنند و همچنین به سمت سایت‌های تبلفاتی هدایت کنند. پس افزونه‌هایی که استفاده می‌کنید را کنترل کنید، هر افزونه‌ی را نصب نکنید و تنها افزونه‌هایی را که امن و مورد اعتماد هستند را نصب کنید و از نصب افزونه‌های مشکوک جدا خودکاری کنید.
     
  • پلاگین‌های امنیتی را حتما بر روی مرورگر نصب کنیم.حتما بر روی مرورگر خود پلاگین‌های امنیتی را نصب و استفاده کنید. دو تا از پلاگین‌های مهم امنیتی که استفاده از آنها را توصیه می‌کنیم، HTTPS Everywhere و Web of Trust است. پلاگین HTTPS Everywhere ارتباطات شما را بین دستگاهایتان و وب‌سایت مقصد رمزگذاری می‌کند. پلاگین WOT ، به شما کمک می‌کند تا از امن بودن وب سایت مقصد مطلع شوید. هنگام استفاده از پلاگین WOT در کادری که آدرس وب‌سایت نمایش داده می‌شود،آیکون‌های ترافیک نشان داده می‌شود، که رنگ سبز به معنی قابل اعتماد بودن سایت است، زرد به معنی احتیاط است و قرمر که مشخصا نشان دهنده عدم اعتماد به سایت می‌باشد.

این ۸ قدم بالا، تنها ۸ نکته مهم برای امن‌تر شدن مرورگر شما است، اما شما همیشه در معرض حملات هکرها و فیشینگ‌ها می‌توانید قرار بگیرید، و هرگز تنها رعایت نکات امنیتی نمی‌تواند تضمین کند که امنیت شما در اینترنت ۱۰۰ درصد است، بلکه نکات امنیتی و رعایت آنها تا حدودی امنیت شما را حفظ می‌کنند. همیشه باید نکات مهم و امنیتی را رعایت کنید و نسبت به حملات هشیار باشید.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

خوش نام

دوشنبه, 30 فروردین 1395

البته چند نکنه قابل ذکر باید باشد که پلاگین جاوا و فلش برروی سیستم نصب نباشد و همچنین جاوا اسکریپت را هم باید در مرورگر غیرفعال کرد. بیشتر هکرها از طریق حفره های امنیتی جاوا و فلش اقدام به هک می کنند.
برای غیرفعال کردن جاوا اسکریپت در کروم می توان از طریق خود مرورگر و یا نصب پلاگین ScriptSafe اقدام کرد.

پاسخ

ثبت نظر