چرا باید CPU مورد نیاز برای اجرای بازی های سطح DirectX 12 باید چند هسته ای باشد؟

چرا باید CPU مورد نیاز برای اجرای بازی های سطح DirectX 12 باید چند هسته ای باشد؟

واقعا CPU مورد نیاز برای اجرای بازی های سطح DirectX 12 باید چند هسته ای باشد که بتواند آن بازی را به بهترین شکل پشتیبانی نماید ؟!
در زیر به نتایج تست هایی خواهیم پرداخت که با یک سیستم دارای CPU هشت هسته ای انجام گرفته است . در این سیستم هشت هسته ای کلا سه تست DirectX 12 مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

در این تست قطعه Core i7-2700K نسل دو ، قطعه Core i7-4790K نسل چهار ، قطعه Skylake نسل شش و قطعه Haswell-E Core i7-5960X بزرگ مورد استفاده قرار گرفته اند تا در نهایت نتیجه تست را برای بررسی های بیشتر در اختیار کاربران بگذارند .

خب بحث را با همدیگر شروع می کنیم و اجازه بدهید برای ایجاد بارش فکری در ذهن شما یک سوال را در ابتدا مطرح بکنیم . واقعا برای اجرای بازی های کامپیوتری آن CPU ای که استفاده می کنید باید چند هسته ای باشد ؟ خب همانطوری که می دانید رایج ترین تعداد هسته ای که در این سال ها مورد استفاده افراد است CPU های سه هسته ای و حتی دو هسته ای می باشد .
اما این روزه ا با روی کار آمدن DirectX 12 کامپیوتر های خانگی می توانند بر خلاف نسخه های قبلی از DirectX ، با CPU های چند هسته ای کار بکنند و بدین ترتیب کیفیت بازی ها را نیز برای کاربران و بازی دوستان بهتر از پیش بکنند . اما باز هم جا دارد این سوال را بپرسیم که دقیقا چند هسته باید افزوده بشود تا این کارایی مطلوب قابل دسترسی باشد ؟! در این قسمت با توجه به نتایج به دست آمده از تست ها و بنچمارک های انجام شده به پاسخ این سوال خواهیم رسید . با ما همراه باشید .
برای انجام این تست ها از Cinebench R15 استفاده شده است و بنچمارک آن CPU های مورد تست را درجه بندی می کند . همه ی هدفی که در این تست ها دنبال می شود هم مربوط بازی ها نیست و در واقع یک تست کلی از CPU ها محسوب می شود .


با این تفاسیر می شود گفت که تست Cinebench R15 که توضیحات ما بر پایه ی همان خواهد بود ، تستی مطمئن برای CPU ها است . اما آیا این تست ها می توانند پاسخ سوال های ما در زمینه ی بازی ها را هم بدهند ؟! برای پی بردن به این مطلب ابتدا تست عالی API 3Dmark پیشنهاد می شود . این مورد یکی از اولین مواردی است که برای تست CPU های سازگار با DirectX 12 استفاده می شود و در اولین تست هایی که در این رابطه انجام شده مشخص شده است که یک CPU چهار هسته ای با Hyper-Threading نسبت به یک CPU دو هسته ای عملکرد ضعیف تری دارد . حتی بر اساس آمار و داده های آماری به دست آمده از این بنچمارک هم به راحتی می توان به این مطلب پی برد که در میدان عمل ( در این عملکرد مخصوص ) کارایی CPU های دو هسته ای به مراتب بهتر از CPU های دو هسته ای می باشد . بنچمارک مذکور مولفه هایی مانند سرعت و کیفیت عمل CPU مختلف را در نظر می گیرد .
حالا نوبت به CPU های هسته ای می رسد که پرداختن به آنها هم خالی از لطف نیست .


افرادی که به CPU های 8 هسته ای دسترسی ندارند دوست دارند با همان سیستم های معمول و به نسبت پایین تر که دارای دو ، سه و یا چهار هستند کار بکنند . البته قیمت این قطعات هم می تواند علاوه بر در دسترس بودنشان از اهمیت خاصی برخوردار باشد و خود قیمت هم برای استفاده کردن و یا استفاده نکردن از یک قطعه دلیل خوبی است . اما امروزه اغلب افراد به این قطعات دسترسی پیدا کرده اند و می توانند با سوار کردن آنها بر روی سیستم خود از کار کردن با آن لذت ببرند و تجربه ای بی نظیر از کار کردن با این CPU ها را داشته باشند . تست های انجام گرفته توسط 3Dmark به خوبی همه نتایج را در رابطه با DirectX 12 نشان می دهد که به هنگام اضافه کردن Hyper-Threading و انواع CPU ها با هسته های متفاوت چه اعداد و ارقامی را به دست می دهد . البته مشکل کوچکی هم وجود دارد و آن هم این است که در این بنچمارک ظرفیت سیستم در هسته ی ششم به پایان می رسد و از آن نقطه به بعد هر تغییری که در Hyper-Threading و انواع CPU ها با هسته های متفاوت انجام به شود دستگاه قادر به ثبت نتایج ان نیست و تفاوتی در اعداد و ارقام ایجاد نمی شود .


و همانطور که اشاره شد ظرفیت تست خیلی زود تر از آنچه که انتظار می رفت به پایان رسید و از 6 هسته تجاوز نکرد . خب حقیقت این است که نتایج تست ها خیل هم تفاوت نداشت و آنچنان که انتظار می رفت چشم گیر نبود اما به هر حال نتایج ان خیلی بهتر از نتایج تست هایی بود که با DirectX 11 انجام گرفته بود . همانگونه که از داده های به دست آمده از این تست مشخص است آنچه که در مورد CPU های دو هسته ای با Hyper-Threading به دست آمده خیلی جالب به نظر می آید . با توجه به آمار استفاده از سیستم های دارای CPU های دو هسته ای در کامپیوتر های مخصوص بازی بسیار رایج است و بازی دوستان زیادی در سر تا سر دنیا مشغول بازی کردن با این سیستم ها هستند . شاید بتوان گفت که سیستم های دو هسته ای تنها برای اجرای برخی از بازی هایی که نیازمند کار های صوتی و یا فیزیکی سنگین تری است ، از خود کارایی نشان نمی دهد و قادر به پشتیبانی آنها نیست اما در کل باید گفت که یستم های دارای CPU های دو هسته اغلب بازی های سبک و سنگین را پشتیبانی می کنند و مورد علاقه ی کاربران و بازی دوستان نیز می باشند .


به نظر می رسد که این حجم از کار با سیستم های دو هسته ای کمی خسته کننده باشد اما باید این واقعیت را پذیرفت که CPU های دو هسته ای چیزی نیستند که به این راحتی بتوان از آن گذشت زیرا مدت زمان طولانی ای است که دنیای کامپیوتر را در زیر سلطه خود آورده اند .


Ashes of the Singularity Beta II :
با تمامیی تفاسیری که در بالا ارائه شده است هنوز هم نباید از سیستم های دارای CPU هشت هسته نا امید شد . دومین تستی که تصمیم داریم نتایج آن را با خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذاریم تست Ashes of the Singularity Beta II نام دارد . بازی جدیدی که قرار است روی کار آمده و میهمان بازی دوستان حرفه ای باشد نمایشی از DirectX 12  خواهد بود که علاوه بر خصوصیات معمول سایر موارد مشابه خود ، قادر است در کنار کارت Radeon از یک GeForce نیز استفاده بکند . خب به این ترتیب مشاهده می کنیم که با روی کار آمدن اینچنین بازی هایی کارایی قطعه های هشت هسته ای نیز بیش از پیش مشخص می شود و بار دیگر امید را برای کاربران این قطعه ها زنده می کند .
دوباره باید بگوییم که همانند بنچمارک 3Dmark این تست نیز در ابتدا با کارت AMD Radeon Fury X تکی و ثابت و CPU های متنوع با Hyper-Threading انجام شد . آنچه که در نتیجه ی این تست ها مشاهده شده است خود گویای همه چیز است و طبق آنچه که انجام دهندگان این بنچمارک عنوان کرده اند عنوان " نرخ متوسط CPU " برای این اعداد و ارقام عنوان مناسبی خواهد بود . برنامه نویسان هم معتقد هستند که نتایج حاصل از این بنچمارک ( تست ) نشانگر عملکردی هستند که در صورت داشتند منابع GPU نامحدود می توانست حاصل شود .


برای اینکه تاثیر مولفه GPU هر چه بیشتر کم بشود ، همه ی این تست ها در رزولوشن ( کیفیت تصویر ) 1920 * 1080 که رزولوشن متوسط و میانه به شمار می رود انجام شده است و تنظیمات آن هم بر روی " high " قرار داده شده است که دو پله پایین تر از بهترین حالت ( حالت top ) آن است .
نمونه اولیه DirectX 12 ، Ashes of the Singularity بوده و تمامی زیرساخت های مورد نیاز یک قطعه هشت هسته را به خوبی پشتیبانی می نماید .
بر می گردیم به تست ها و نتایج بنچمارک تا انها را نیز ارزیابی بکنیم . خب در اینجا باید گفت که بر خلاف آنچه که انتظار می رفت نتایج این بنچمارک چندان هم مطلوب کاربران نبوده است . در نمودار ها و آمار های مربوط به این بنچمارک ( تست ) مشاهده می شود که هر چه تعداد هسته های CPU افزایش داده شده و Hyper-Threading نیز روشن می شود ، وضعیت نمودار بهتر می شود . با این وجود با انجام این کار در بخش مربوط به CPU هشت هسته ای با Hyper-Threading وضعیت کمی متفاوت از حالت نرمال آن می باشد . در حالی که موارد پایینی دارای وضعیت آماری بهتری هستند اما با این وجود مشاهده می شود که Hyper-Threading در CPU هایی که تعداد هسته های آنها بیش از شش عدد است کارایی خوبی از خود نشان نمی دهند و نمودار آنها نیز طبیعتا وضعیت مطلوبی را گزارش نمی دهد . مشاهده می شود که حرکت داده های این نمودار های مربوط به تست از CPU های هشت هسته ای به سمت CPU های هشت هسته ای با Hyper-Threading به سرعت انجام گر فته است .
خب تست هایی که تا این مرحله از Ashes of the Singularity انجام گرفته اند نشان دهنده برخی اطلاعات به درد بخور بوده اند و تا همین جا هم بایستی از آنها ممنون بود اما به نظر می رسد که Ashes of the Singularity هنوز آن ظرفیت را دارد که دو هسته ی دیگر نیز به آن اضافه کرده و سپس آن را مورد آطمایش و تست قرار بدهیم . برای روشن شدن این مطلب می خواهیم یک مثال ملموس بزنیم تا تغییراتی که در پی اعمال آن هستیم به خوبی برای شما روشن بشوند . برای این کار می خواهیم ذهن شما را به Broadwell-E شرکت اینتل معطوف کنیم که به زودی وارد کار می ش.د . بنابراین منظور از اضافه کردن تعداد هسته های CPU نیز تا حدی آشکار شد . اگر اینگونه در نظر بگیریم که AMD برای موسیقی و رقص نمره 10 را در نظر بگیرد و یا یک بخش 12 هسته ای را ارائه نماید آنگاه به جرئت می توان گفت که در این زمینه پیش از سایرین حرکت کرده است .
با مشاهده آمار به دست آمده از تست بایستی این مطلب را نیز در نظر داشته باشیم که هدف از تست های انجام گرفته بر روی سیستم های دارای CPU هشت هسته ای این است که واقعا CPU مورد نیاز برای اجرای DX12 بایستی دارای چند هسته باشد تا بتواند این برنامه را به نحو احسن اجرا نماید .


عملکرد Gears of War Ultimate Edition :
به احتمال قوی بهترین مورد برای تست عملکرد DirectX 12 در کامپیوتر ، Ashes of the Singularity باشد . این سیستم همواره برای سازگاری با انواع CPU های موجود بر روی کامپیوتر های امروزی خود را به روز کرده است و در این مورد خاص نیز مطمعنا جوابگوی تست ها خواهد بود . در واقع این سیستم همواره پا به پای PC های موجود در بازار حرکت کرده است و برای اینکه از آنها عقب نماند خود را به تناسب سیستم جدید بالا کشیده است .
اما حتی با این تفاسیر هم قرار نیست که همه ی بازی ها Ashes of the Singularity بشوند ، حتی اگر حامل DirectX 12 باشند هم دلیل نمی شود . در واقع ، اولین و بزرگترین بازی DirectX 12 بازی جدید Gears of War Ultimate Edition شرکت مایکروسافت است . البته این بازی حرف و حدیث های زیادی پشت سر خود دارد و در دسترس قرار گرفتن آن هم در حاله ای از ابهام است . اما هر چه باشد این بازی به عنوان بازی اصلی DirectX 12 می باشد و خرید و بازی کردن ان حتی بر روی همان سخت افزار قبلی هم خالی از لطف نیست .
حال بپردازیم به تست ها و نتایجی که از آنها حاصل شده است زیرا کار اصلی ما در این بخش نقد و بررسی این تست ها است . امروزه این بازی مسائل و مشکلات واضحی را در کار کردن با سخت افزار های امروزی AMD از خود نشان می دهد . حتی در مواقعی که کاربر رزولوشن بازی را در یک حالت دلخواهی قرار می دهد ، باز هم بازی خود به خود رزولوشن صفحه را متناسبب با مانیتور تغییر می دهد که اصلا خوشایند کاربران و بازی دوستان حرفه ای نیست . برای مقابله با این مشکل می شود پنل G-Sync را با یک ریت رفرش 144Hz مبادله کرد . خب مشخص است که برای شما هم عجیب به نظر می رسد که چرا باید یک Radeon را با یک پنل G-sync به کار گرفت اما ، کار باید به گونه ای باشد که بالا ترین میزان رفرش هم نتواند آن را تغییر بدهد و علاوه بر این باید گفت که با تغییر 60Hz به 144Hz کاربر قادر است تا به سرعت بیش از 60 fps هم دست پیدا بکند . همچنین علت دیگر این کار هم این است که از مد نظر قرار دادن GPU به عنوان یک فاکتور خودداری می شود و بنابراین با تنظیم پیش فرض بازی بر روی " متوسط " می توان آن را در رزولوشن 1920 * 1080 به راحتی و بدون مزاحمت بازی کرد .
متاسفانه باید گفت که در این تست هم موفقیت بزرگی به حاصل نشد و مثل اینکه بایستی به بنچمارک 3DMark’s API Overhead در تست DirectX 11 فلش بک زد . اما قبل از انجام این کار دوست دارم شما را با یکی دیگر از مراحل جالب این بنچمارک آشنا بکنم که در آن با پایین آوردن رزولوشن تصویر و کیفیت عکس ، سرعت برنامه تا حد 125fps بالا می رود . خب جای تعجب و شگفتی هم دارد که با این عمل شرکت مایکروسافت آن را به عنوان یک بازی سازگار با  معرفی نماید . البته در این مورد بخصوص هم سوال های زیادی از مسئولان مایکروسافت شده است که هنوز منتظر پاسخ آنها هستیم .


برای جمع بندی این مطلب باید گفت که علیرغم اینکه بازی Gears of War Ultimate Edition شرکت مایکروسافت به عنوان یک بازی سازگار با DX12 معرفی شده است اما با این وجود بنچمارک تولیدی ان ثابت می کند که این بازی بیش از اینکه یک بازی DX12 باشد یک بازی DX11 است .
برای اینکه خوانندگان متن هم اطمینان حاصل بکنند که بنچمارک Gears of War بر روی چه نسخه ای انجام شده است باید گفت که نسخه مورد آزمایش و تست همان نسخه اصلی Gears of War کارخانه بوده است که توسط خود شرکت معرفی و ارائه شده است . در حالی که ویژگی چند هسته ای بودن یکی از ویژگی های بارز و مثبت DirectX 12 به شمار می رود باز هم سایر جنبه های API جدید هم قابلیت بررسی های بیشتری به Gears of War the DirectX 12 خواهند داد . اما انچه که مشخص است این است که به هیچ وجه نمی شود ادعا کرد که با ارتقاء تعداد هسته های CPU ، نتایج به دست آمده از بنچمارک تغییر چندانی داشته باشد و کارایی و عملکرد آن بهبود یابد .


حالا دوباره به سوال اول خود که در عنوان بحث آمده است اشاره می کنیم . برای اجرای DirectX 12 بر روی سیستم ، CPU آن کامپیوتر باید چند هسته ای باشد ؟
به این معنی که کاربران برای اجرای DirectX 12 مجبور به خرید چه مدل CPU هستند ؟
باید پذیرفت که دادن یک نظر قطعی در این ارتباط آن هم تنها با انجام دادن یک یا چند تست جزئی ، به هیچ وجه کار حرفه ای و کارشناسی ای نخواهد بود . اما به هر حال هر کاربری قبل از اینکه برای یک سیستم هزینه کند بایستی اطلاعات کافی در ارتباط با آن به دست آورد و بعد از آن اقدام به خرید محصول نماید .
به عنوان یک توصیه کلی که اغلب افراد حرفه ای به دوست داران بازی در سر تا سر دنیا دارند می شود گفت که مناسب ترین CPU چیزی بین CPU دو هسته ای با Hyper-Threading و یک CPU شش هسته ای بر روی ردیف اینتل یک سیستم می باشد . برای بازی های سازگار با DirectX 11 هم یک سیستم دارای Skylake Core i5-6600K می تواند گزینه مناسبی باشد . و به احتمال قوی همین سیستم (Skylake Core i5-6600K ) با اغلب بازی های سازگار با DirectX 12 اولیه نیز کارایی خوبی از خود نشان بدهد . اما در کل باید گفت که نبود Hyper-Threading قطعا می تواند سبب بوجود آمدن برخی مشکلات بشود . برای طرفداران و عاشقان AMD هم باید بگوییم که سیستم پیشنهادی برای شما یک FX شش هسته ای و یا یک FX هشت هسته ای مناسب بوده و پیشنهاد می شود .

 

منبع خبر: pcworld


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر