"پوست اختاپوس" مصنوعی می تواند نور منتشر کرده و به اطراف بخزد

"پوست اختاپوس" مصنوعی می تواند نور منتشر کرده و به اطراف بخزد

محققان موفق شدند ماده ای کشسان که از خود جریان الکتریکی را عبور می دهد تولید کنندکه مانند یک ربات هوشمند هم حرکت کرده و هم از طریق نشر نورهای رنگی مختلف با دیگران ارتباط برقرار می کند. بنابراین به دلیل این ویژگی می تواند در حوزه ی سلامت و در بیمارستان ها برای کمک به بیماران مورد استفاده قرار گیرد.


اختاپوس مقلد در واقع یکی از جانوران عجیب ساکن اعماق دریاست. این جانور می تواند به سرعت رنگ و بافت پوست خود را به منظور استتار خود در محیط تغییر دهد. به علاوه، می تواند رفتار چند جانور مختلف دیگر را نیز تقلید کند، که طبق آن مثلا، مثل یک مار خزیده و فرار کند، ویا حتی مثل یک عروس دریایی رفتار کند.
حالا، یک تیم از مهندسان رباتیک در دانشگاه Cornell موفق به تولید یک پوست مصنوعی شدند که قابلیت کش آمدن و تغییر رنگ خیلی شبیه به همان پوست اختاپوس را دارد. به محض منتشر شدن این مطالعات در مجله های علمی، می تواند باعث تحولات زیادی در رشته ی رباتیک و به طور خاص در حوزه ی  سلامت شود.
رباتیک نرم شکل جدیدی از مهندسی است، که بر پایه ی این ایده است که همه اجزا باید به نوعی انعطاف پذیر باشند. این نوع از رباتها قادر به حرکت در اطراف و در فضاهای محدود و با استفاده از انواع روشهای حرکت می باشند، اما قبل از اینکه به واقعیت تبدیل شود، ابتدا باید مواد سازنده ی آنها ایجاد گردد.
در مرحله ی اول، تیم درخواست موادی را داشت که بتواند هنگام تماس با یک میدان الکتریکی قوی روشن شود. این پدیده به عنوان electroluminescence شناخته شده و پنل های موادی که این ویژگی را ارائه می کنند، اغلب به عنوان خازن های نشر نور (LECs) شناخته می شوند. تیم دانشگاه Cornell به دنبال یافتن راهی برای توسعه ی LEC های انعطاف پذیر و با قابلیت کشسانی می باشند.
در این جا ماده ی Hydrogels به ذهن می آید، که یک نوع ماده ی چند منظوره ی با پایه ی آب است که شکل خود را دردماها و فشار های مختلف حفظ می کند. بعضی از Hydrogels ها می توانند جریان الکتریسیته را از خود عبور داده و یا ذخیره کنند.
این تیم از مهندسان با ترکیب لایه هایی از الکترودهای Hydrogels، با صفحات عایق و انعطاف پذیر elastomer، یک LEC فوق-منعطف یا HLEC ایجاد کردند. این electroluminescent  همزمان با روشن شدن، می تواند کش آمده، رول شود و به اندازه ی 480 درصد از اندازه ی اصلی اش  بدون شکسته شدن تغییر شکل دهد. علاوه بر انتشار فقط نور سفید این الکترود های Hydrogel برای انتشار انواع مختلفی از نورهای رنگی طراحی شده اند.
حداقل، این ماده ی جدید می تواند بر روی سطوح زیادی قرار گرفته و اطلاعات زیادی را به کاربر نشان دهد. اگر چند چرخ دنده ی هوایی به پایه ی مواد اضافه شود، می تواند حرکت کردن را نیز شبیه سازی کند.
اگر چه این مفهوم در مرحله ی اثبات قرار دارد، می تواند یک Game-changer باشد. Bryan Peele، یکی از دانشجوهای کارشناسی ارشد در آزمایشگاه اصلی رباتیک در دانشگاه Cornell و یکی از نویسندگان این مطالعات به IFLScience گفت: "رشته ی رباتیک می تواند بسیار پیشرفت کند، در واقع می تواند از کارخانه ها بیرون آمده و به حوزه هایی وارد شود که مردم مستقیما با آنها سرو کار دارند، مثل سلامت."
این مواد انعطاف پذیر می تواند از لحاظ تئوری در اطراف یک بیمارستان حرکت کرده، اطلاعات در اختیار بیماران گذاشته و حتی برای حرکت کردن در اطراف ساختمان به آنها کمک کند. توانایی ارتباط برقرار کردن از طریق تغییر الگوهای نوری می تواند حتی به ربات اجازه می دهد بدون استفاده از متن حالت خود را به دیگران نشان دهد.
Peele افزود: "تعداد زیادی از ارتباطاتی که ما درگیرش هستیم غیر شفاهی هستند، و بیماران در بیمارستان ممکن است اگر رباتها به نوعی طبیعی تر رفتار کنند راحت تر باشند – مثلا اگر از رنگها و ارتباطات غیر شفاهی استفاده کنند."

 

منبع خبر: iflscience

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر