پلت فرم ابونتو 16.04 LTS (Xenial Xerus) به طور رسمی وارد بازار شد !

پلت فرم ابونتو 16.04 LTS (Xenial Xerus) به طور رسمی وارد بازار شد !

امروز شرکت کنونیکال ( Canonical ) به طور رسمی نسخه جدید سیستم عامل محبوب لینوکس ابونتو ( Ubuntu) را برای رایانه ، لپ تاپ ، نوت بوک ، تبلت و گوشی موبایل عرضه کرد .

ابونتو 16.04 جدیدترین و پیشرفته ترین نسخه از سیستم عامل ابونتو می باشد که مارک شاتل وورف ، موسس کنونیکال ، آن را زنیال زروس نامیده است . طبق خبرهای منتشر شده این سیستم عامل به مدت 5 سال عرضه و از نظر دریافت بروزرسانی و پچ های امنیتی پشتیبانی می شود . 

خبر بهتر این است که ابونتو 16.04 LTS زنیال زروس از نسخه 4.4 لینوکس کرنل نیز استفاده می کند که قرار است برای مدت بیشتری ارتقاء یابد و بروزرسانی های امنیتی را دریافت کند . مارک شاتل وورف گفته است : " زمانی که لینوکس کرنل 4.4 LTS به پایان راه خود برسد کانونیکال مسلما سیستم عامل جدید ابونتو 16.04 LTS را که قرار است تا سال 2021 عرضه شود ، پشتیبانی می کند . "

تغییرات ظاهری ابونتو 16.04 LTS

ابتدا به بیان تغییراتی که در ظاهر ابونتو 16.04 LTS اعمال شده است ، می پردازیم . در نسخه جدید از آخرین باری که پلت فرم ابونتو لینوکس عرضه شد ، تغییرات زیادی اعمال نشده است . سیستم عامل جدید در واقع در آیکون های خود و میانجی یونیتی (Unity  ) تغییرات کوچکی را در خود دیده است . البته میانجی یونیتی هم اکنون می توان خود را با فایل منیجر و دستگاه هایی که فرمت سازی دستگاه های جدا شدنی را پشتیبانی می کند ، یکپارچه کند و علاوه بر این اپلیکیشن های GTK را نیز که از هدرزبارها (headerbars ) استفاده می کنند ، پشتیبانی سازد . 

سوییچر و بک اندهای گسترده (spread backends  ) نیز بروزرسانی هایی را در خود دیده اند . کاربران هم اکنون می توانند گسترده سازی نرم افزار را با استفاده از میانبرهای صفحه کلیدی Super+Ctrl+W فعال سازند ؛ آپشن مرکز کنترل یونیتی هم می تواند به طور دائم منو نمایش ها را نشان دهد . ارتقاء کلید گیری گنوم ( GNOME ) ، اضافه سازی اسکرول بارهای چند لایه یونیتی دش (Unity Dash  ) ، پشتیبانی بهتر تم سازی یونیتی دش و حذف جست و جو های آنلاین دش به طور پیش فرض ( به منظور ایجاد امنیت بهتر ) برخی از ویژگی های سیستم عامل جدید می باشند . 

کنونیکال نشانه گرهای مقیاس گذار را در محیط های HiDPI برای میانجی یونیتی پشتیبانی می کند ؛ علاوه بر این به نظر می رسد که در حالت login manager پشتیبانی بهتری برای HiDPI عرضه شده است . یونیتی هم اکنون حالت های بارگزاری آیکون ها را در لانچر ، زمانی که اپلیکیشن مربوطه در فضای کاری متفاوتی بارگزاری شده است ، نشان می دهد . هم اکنون کاربران می توانند لانچر یونیتی را به انتهای صفحه نمایش نیز منتقل کنند .

نرم افزارهای بروز شده در ابونتو 16.04 LTS

بررسی کنندگان چند ماهی است که از پلت فرم ابونتو 16.04 LTS استفاده کرده اند و توانسته اند نگاه نزدیک تری به این سیستم عامل داشته باشند . در این بررسی ها نشان داده شده است که بیشتر پکیج های گنجانده شده در پلت فرم به آخرین نسخه های خود ( نسخه های عرضه شده در هنگام عرضه ابونتو 16.04 LTS ) بروزرسانی شده اند . به طور مثال سیستم عامل جدید هم اکنون با لیبر آفیس 5.1.2 (LibreOffice 5.1.2 ) ، موزیلا فایر فاکس 45.0.2 ، پیتون 3.5 ، OpenSSH 7.2p2 ، PHP 7.0 ، MySQL 5.7 ، GCC 5.3 ، بینوتیلس 2.26 (Binutils 2.26 ) ، گلیبک 2.23 (Glibc 2.23) ، اپت 1.2 (Apt 1.2) و GNOME 3.18 Stack عرضه می شود . 

همه پکیج های نصب شده از موتور WebKit2 استفاده می کنند . پلت فرم ابونتو 16.04 LTS علاوه بر این اولین نسخه از سیستم عامل ابونتو می باشد که پکیج منیجر Ubuntu Software Center ساخته شده توسط کنونیکال را در خود ندارد . این پکیج در پلت فرم جدید با اپلیکیشن نرم افزاری گنوم از گنوم استک ( GNOME Stack ) جایگزین شده است که البته با نام نرم افزار ابونتو عرضه می شود . در پلت فرم جدید گنوم کلندر نیز به طور پیش فرض اضافه و نرم افزارهای براسرو (Brasero ) و امپتی (Empathy ) هم حذف شده اند . 

کنونیکال می گوید : " در پلت فرم جدید درایور های fglrx با Radeon و AMDGPU جایگزین شده است . AMD زمان زیادی را صرف ارتقاء این درایورها کرده است و ما نیز کد کرنل لینوکس 4.5 را به پلت فرم اضافه کرده ایم تا کاربر تجربه استفاده بهتری را داشته باشد . هنگام ارتقاء ابونتو 16.04 درایورهای fglrx و xorg.conf حذف می شوند تا سیستم بسته به سخت افزار موجود ، برای استفاده از درایور AMDGPU و یا درایور Radeon تنظیم گردد . " 

در آخر باید گفت که پلت فرم جدید نصب پکیج اسنپ ( snap ) و زبان های بیشتری را به طور پیش فرض نیز پشتیبانی می کند . کاربران هم اکنون می توانند نسخه های 64 بیتی و 32 بیتی پلت فرم ابونتو 16.04 LTS زنیال زروس (Live ISO images ) را برای رایانه های شخصی خود از وب سایت ابونتو (ubuntu.com  ) دانلود کنند و یا پلت فرم های پیشین خود را به  نسخه های ابونتو 14.04 LTS و یا ابونتو 15.10 بروزرسانی نمایند . 

منبع خبر: softpedia

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر