حلقه اینشتین در فضا/عکس روز ناسا

حلقه اینشتین در فضا/عکس روز ناسا

عکس روز ناسا به تصویری از پدیده حلقه اینشتین اختصاص پیدا کرده است. در اخترشناسی رصدی، حلقه اینشتین عبارت است از تغییر شکل نور رسیده از یک منبع (مثل کهکشان یا ستاره) به یک حلقه، که از همگرایی گرانشی نور منبع توسط یک جرم بسیار بزرگ (مانند یک کهکشان دیگر یا سیاهچاله) ناشی می شود.

ممکن است یک کهکشان بتواند در پس کهکشانی دیگر پنهان شود؟ دست کم در مورد کهکشان SDP.81 این‌طور نیست. کهکشان آبی‌رنگی که در مرکز عکس می‌بینید، در پیش‌زمینه قرار دارد و توانسته نور کهکشان پشت سر خود را خمیده کند. در حقیقت کهکشان قرمز رنگ، پشت کهکشان آبی قرار دارد ولی نور آن بر اثر پدیده‌ «عدسی گرانشی» خمیده شده و در نتیجه می‌توان آن را به این شکل عجیب دید. به این پدیده، «حلقه‌ی اینشتین» هم می‌گویند. عکس کهکشان آبی را تلسکوپ هابل، و عکس کهکشان قرمز را آرایه‌ی رادیویی «آلما» (ALMA) گرفته است. مطالعه‌ دقیق این تصویر نشان می‌دهد که یک کهکشان کوچک و کم نور اقماری هم در کنار کهکشان پشتی وجود دارد و این نشان می‌دهد که بسیاری از کهکشان‌های اقماری خیلی کم‌نور و در عین حال پر از ماده‌ی تاریک هستند. این کهکشان کوچک را می‌توانید به صورت یک نقطه‌ سفید در سمت چپ ببینید.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر