تلسکوپ فضایی هابل زنده است

تلسکوپ فضایی هابل زنده است

پس از ایجاد وحشتی جزئی هنگامی که دو هفته پیش به حالتی اضطراری رفت تلسکوپ فضایی کپلر به علم بازگشت. از ساعت 11:30 امروز جست و جوی خود را برای یافتن سیارات خارج از منظورمه ی شمسی آغاز کرد.

کپلر سازنده ترین دستگاه شکار سیاره است که انسان تا به حال ساخته است اما سابقه ی شکسته شدن را نیز به همراه دارد. در سال 2012 یکی از چرخ های واکنش دهنده ی فضا پیما ثبات خود را از دست داد. در ابتدا این واقعه به نظر مهم نبود اما هنگامی که در سال 2013 چرخ دوم نیز شکسته شد کپلر شروع به چرخش خارج از کنترل کرد. این امر موجب به پایان رسیدن ماموریت اصلی فضا پیما یعنی جست و جو برای ثبات رویداد های حمل و نقل سیاره ای در مناطق دور فضا شد.
اما یک سال بعد ستاره شناسان راهی را یافتند تا از طریق آن با تلسکوپی دیگر بتوانند تمام ماموریت های علمی خود را انجام دهند و در این مرحله بود که ماموریت K2 به دنیا آمد.
K2 در مورد آغاز یک کمپین مشاهده ی 80 روزه بود هنگامی که ناسا در 8 آپریل دریافت کپلر در حالت اضطراری قرار گرفته است. هیچ کس قادر به پاسخ گویی نیست که دقیقا چه اتفاقی رخ داد اما به طور معجزه آسایی چند روز بعد ناسا موفق شد کنترل مجدد فضا پیما را به دست بگیرد. تنها چند روز بعد از عقب افتادن از برنامه، تلاش جدیدی برای تشخیص سیارات فرا خورشیدی از طریق لنز گرانشی در آغاز شد.
ناسا هم چنان در حال تلاش است تا دریابد چرا کپلر دچار مشکل شد. در حال حاضر بیایید خوشحال باشیم که تلسکوپ باری دیگر بازگشته است و کار می کند، این برای یک تلسکوپ امری بسیار نادر است تا به این تعداد زندگی دوباره کسب کند.

 

مرضیه حقیقی

مرضیه حقیقی

مرضیه دانشجوی رشته ی کامپیوتر گرایش نرم افزار هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و تماشای فیلم می گذراند. از علاقه مندی های مرضیه موسیقی است. :)


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر