درپشتی در سرویس پیام‌رسان بلک‌بری

درپشتی در سرویس پیام‌رسان بلک‌بری

مدت‌زیادی است که بلک بری به عنوان پیشتاز امنیت تلفن‌همراه شناخته می‌شود. این برند اولین سازنده تلفن‌همراهی است که رمزنگاری انتها به انتها را ارائه کرده ‌است.
حالا اما خبری منتشر شده‌ است مبنی بر این‌که این شرکت از سال ۲۰۱۰ تا کنون یک درپشتی را برای مجریان قانون فراهم کرده‌است.
درپشتی روشی است که سازنده از آن مطلع است و ممکن است برای سوء‌استفاده از امکانات تعبیه شده‌ی امنیتی از آن بهره ببرد. در اغلب موارد این در پشتی به درخواست سازمان‌های دولتی ایجاد می‌شود تا دست‌رسی بدون محدودیت را در اختیار این سازمان‌ها قرار دهد.
بر اساس اخبار منتشر شده این کلید رمزگشایی از سال ۲۰۱۰ در اختیار پلیس سلطنتی کانادا (RCMP) قرار دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن‌اند که پلیس کانادا طی دو سال با استفاده از این کلید، بیش از یک میلیون پیام را که در سرویس پیام‌رسان به اصطلاح امن و رمزشده بلک بری وجود داشته‌اند در پرونده‌های مجرمانه استراق سمع کرده ‌است.

یک کلید رمزنگاری واحد برای محافظت از همه مشتریان
مشکل روش امنیتی بلک بری این است که این شرکت از یک کلید رمزنگاری سراسری واحد برای محافظت از مشتریان معمولی استفاده می‌کرده است؛ درحالی که تلفن‌های بلک‌بری شرکت از کلید‌های رمزنگاری تولید شده توسط سرورهای این شرکت بهره می‌برده‌اند.
در جریان پرونده‌قتلی در سال ۲۰۱۱، RCMP گفته‌ بود که با موفقیت قفل نزدیک به یک میلیون پیام را در دستگاه‌های بلک‌بری و با استفاده از کلید رمزنگاری مناسب شکسته ‌است.

سوال مهم این است که چگونه RCMP این کلید سراسری را به دست‌آورده‌ است؟
نه RCMP و نه هیچ‌یک از مقامات دولتی فاش نکرده‌اند که چگونه کلید رمزگشایی سراسری را پیدا کرده‌اند. این کلید می‌توانسته پیام‌هایی را که از طریق سرویس اینترنت بلک‌بری فرستاده می‌شدند، رمزگشایی کند.
گزارش‌های منتشر شده نیز چیزی نمی‌گوید. منطقی‌ترین پاسخ این است که خود شرکت بلک بری به مقامات فدرال کانادا دسترسی‌های لازم را داده ‌است.
پس از بسته‌شدن پرونده مذکوردر سال ۲۰۱۱ که با قتل یک مافیایی مرتبط بود، بلک بری کلید رمزنگاری خود را تغییر داده است، اما گفته می شود RCMP هنوز توانایی رمزگشایی پیام‌های پیام‌رسان بلک بری را دارد.
همین اواخر در مناقشه‌ای بین اپل و سازمان FBI، اپل به شدت با درخواست مقامات برای در اختیار قرار دادن در پشتی برای آن‌ها مخالفت کرد و بر مواضع خود پافشاری کرد. اگر چه سازمان FBI توانست از روش‌های دیگری آیفون مورد نظر خود را رمزگشایی کند، اما اپل هم تمام سعی خود را در حفظ حریم‌خصوصی  افراد کرد و به درخواست درپشتی از سوی سازمان FBI جواب منفی داد. درحالی که در مورد بلک بری ظاهرا برعکس این موضوع اتفاق افتاده‌است.
بلک بری هنوز در این باره نظری نداده‌ است.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر